Bakalářská práce se zabývá specifiky výkonu profese vychovatele v dětském domově a
důsledky pro osobní a rodinný život pracovníka. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou objasněny teoretická východiska z oblasti rodiny, ústavní péče, vychovatelství a dětského domova jako samostatnou kapitolu. Hlavním cílem praktické části bylo zjistit za pomoci polostrukturovaného rozhovoru specifika výkonu profese vychovatele v dětském domově a důsledky pro osobní a rodinný život pracovníka. Výsledky výzkumu jsou uvedeny v závěru práce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the specifics of the profession of an educator in a
children's home and the consequences for the worker's personal and family life. The work is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, theoretical starting points from the field of family, institutional care, parenting and children's home are clarified as a separate chapter. The main goal of the practical part was to find out, with the help of a semi-structured interview, the specifics of the profession of an educator in a children's home and the consequences for the worker's personal and family life. The results of the research are presented at the end of the thesis.
Klíčová slova
rodina, ústavní péče, vychovatel, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
family, institutional care, educator, children's home
Rozsah průvodní práce
40
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá specifiky výkonu profese vychovatele v dětském domově a
důsledky pro osobní a rodinný život pracovníka. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části jsou objasněny teoretická východiska z oblasti rodiny, ústavní péče, vychovatelství a dětského domova jako samostatnou kapitolu. Hlavním cílem praktické části bylo zjistit za pomoci polostrukturovaného rozhovoru specifika výkonu profese vychovatele v dětském domově a důsledky pro osobní a rodinný život pracovníka. Výsledky výzkumu jsou uvedeny v závěru práce.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the specifics of the profession of an educator in a
children's home and the consequences for the worker's personal and family life. The work is divided into a theoretical and a practical part. In the theoretical part, theoretical starting points from the field of family, institutional care, parenting and children's home are clarified as a separate chapter. The main goal of the practical part was to find out, with the help of a semi-structured interview, the specifics of the profession of an educator in a children's home and the consequences for the worker's personal and family life. The results of the research are presented at the end of the thesis.
Klíčová slova
rodina, ústavní péče, vychovatel, dětský domov
Klíčová slova v angličtině
family, institutional care, educator, children's home
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém:
Specifika výkonu profese vychovatele v dětském domově a důsledky pro osobní a rodinný život pracovníka
Hlavní cíl:
Popsat specifika výkonu profese vychovatele v dětském domově a důsledky pro osobní a rodinný život pracovníka
Výzkumné otázky:
Jaká byla motivace pracovníků pro výběr profese vychovatele?
Jak jsou vychovatelé spokojení s prací v dětském domově?
Jaká úskalí vnímají vychovatelé při práci v dětském domově?
Jaký vliv má práce v dětském domově na osobní a rodinný život?
Výzkumný soubor:
Vychovatelé nebo vychovatelky z dětského domova s minimální pětiletou praxí v oboru a s vlastní rodinou
Výzkumná strategie:
Kvalitativní
Metoda výzkumu:
Polostrukturovaný rozhovor
Metoda analýzy:
Otevřené kódování
Zásady pro vypracování
Výzkumný problém:
Specifika výkonu profese vychovatele v dětském domově a důsledky pro osobní a rodinný život pracovníka
Hlavní cíl:
Popsat specifika výkonu profese vychovatele v dětském domově a důsledky pro osobní a rodinný život pracovníka
Výzkumné otázky:
Jaká byla motivace pracovníků pro výběr profese vychovatele?
Jak jsou vychovatelé spokojení s prací v dětském domově?
Jaká úskalí vnímají vychovatelé při práci v dětském domově?
Jaký vliv má práce v dětském domově na osobní a rodinný život?
Výzkumný soubor:
Vychovatelé nebo vychovatelky z dětského domova s minimální pětiletou praxí v oboru a s vlastní rodinou
Výzkumná strategie:
Kvalitativní
Metoda výzkumu:
Polostrukturovaný rozhovor
Metoda analýzy:
Otevřené kódování
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Vychovatelství. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
GURÁŠOVÁ, H. a kol. Výchovná problematika v dětských zařízeních. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. Brno, 1996. 258 s. ISBN 80-7013-212
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-534-9.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80- 7367-383-3.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice: Praha: Aula, 1999. ISBN 80-902667-6-2.
Zákon č. 109/2002: Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. Zakonyprolidi.cz [online]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-109
Seznam doporučené literatury
BENDL, Stanislav. Vychovatelství. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
GURÁŠOVÁ, H. a kol. Výchovná problematika v dětských zařízeních. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. Brno, 1996. 258 s. ISBN 80-7013-212
JANSKÝ, Pavel. Dítě s problémovým chováním a náhradní výchovná péče ve školských zařízeních pro výkon ústavní a ochranné výchovy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2014. Recenzované monografie. ISBN 978-80-7435-534-9.
KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80- 7367-383-3.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Vyd. 2. přeprac. a rozš. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice: Praha: Aula, 1999. ISBN 80-902667-6-2.
Zákon č. 109/2002: Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů. Zakonyprolidi.cz [online]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2002-109