Tato diplomová práce se zabývá problematikou konceptu Zero waste neboli snahy minimalizovat tvorbu odpadu, který nelze dále zpracovat. Cílem této práce je zařadit proces Zero waste do environmentální výchovy na 1. stupni základní školy a předat žákům i pedagogům informace o důležitosti ochrany životního prostředí. Zařazením problematiky Zero waste do environmentální výchovy již na 1. stupni základní školy dochází k časnému rozšíření povědomí žáků a o důležitosti ochrany životního prostředí. Pro tyto žáky je poté snazší zařadit tyto principy do běžného života a stávají se pro ně dlouhodobě udržitelné.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of Zero waste concept in the sense of minimizing waste generation that cannot be further processed. The aim of the thesis is to include Zero waste process in environmental education at primary schools in order to pass the information and raise pupils' and teachers' awareness of the importance of environmental protection at early stage. Afterwards pupils get used to these principles more easily in their everyday life and they become sustainable for them in their lives.
Klíčová slova
Zero waste, environmentální výchova, malotřídní škola, první stupeň základní školy, ochrana životního prostředí, rozvoj vědomostí a dovedností
Klíčová slova v angličtině
Zero wate, environmental education, a small school with composite classes, a primary school, environmental protection, skills and knowledge development
Rozsah průvodní práce
68 s. (148 312 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá problematikou konceptu Zero waste neboli snahy minimalizovat tvorbu odpadu, který nelze dále zpracovat. Cílem této práce je zařadit proces Zero waste do environmentální výchovy na 1. stupni základní školy a předat žákům i pedagogům informace o důležitosti ochrany životního prostředí. Zařazením problematiky Zero waste do environmentální výchovy již na 1. stupni základní školy dochází k časnému rozšíření povědomí žáků a o důležitosti ochrany životního prostředí. Pro tyto žáky je poté snazší zařadit tyto principy do běžného života a stávají se pro ně dlouhodobě udržitelné.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the issue of Zero waste concept in the sense of minimizing waste generation that cannot be further processed. The aim of the thesis is to include Zero waste process in environmental education at primary schools in order to pass the information and raise pupils' and teachers' awareness of the importance of environmental protection at early stage. Afterwards pupils get used to these principles more easily in their everyday life and they become sustainable for them in their lives.
Klíčová slova
Zero waste, environmentální výchova, malotřídní škola, první stupeň základní školy, ochrana životního prostředí, rozvoj vědomostí a dovedností
Klíčová slova v angličtině
Zero wate, environmental education, a small school with composite classes, a primary school, environmental protection, skills and knowledge development
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje
Sběr dat
Vyhodnocování dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
OCHRANA, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu [online]. Praha: Karolinum, 2019 [cit. 2022-12-09]. ISBN 978-80-246-4204-8. Dostupné z: https://karolinum.cz/knihy/ochrana-metodologie-metody-a-metodika-vedeckeho-vyzkumu-21097
BALZEAU, Karine. Zero waste pro děti: 32 výzev k péči o planetu Zemi. Ilustroval Laurent AUDOUIN, přeložil Barbora ANTONOVÁ. V Brně: CPress, 2020. ISBN 978-80-2643-325-5.
ANDERSON, Megan. Let's Change the World: Zero Waste. Austrálie: Hardie Grant Children's Publishing, 2021. ISBN 9781760509460.
ČINČERA, Jan, ed. Real world learning in outdoor environmental education programs: the practice from the perspective of educational research. Brno: Masaryk University Press, 2021. ISBN 978-80-210-9757-5.
Seznam doporučené literatury
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0.
OCHRANA, František. Metodologie, metody a metodika vědeckého výzkumu [online]. Praha: Karolinum, 2019 [cit. 2022-12-09]. ISBN 978-80-246-4204-8. Dostupné z: https://karolinum.cz/knihy/ochrana-metodologie-metody-a-metodika-vedeckeho-vyzkumu-21097
BALZEAU, Karine. Zero waste pro děti: 32 výzev k péči o planetu Zemi. Ilustroval Laurent AUDOUIN, přeložil Barbora ANTONOVÁ. V Brně: CPress, 2020. ISBN 978-80-2643-325-5.
ANDERSON, Megan. Let's Change the World: Zero Waste. Austrálie: Hardie Grant Children's Publishing, 2021. ISBN 9781760509460.
ČINČERA, Jan, ed. Real world learning in outdoor environmental education programs: the practice from the perspective of educational research. Brno: Masaryk University Press, 2021. ISBN 978-80-210-9757-5.
Přílohy volně vložené
Příloha číslo 1: Otázky k rozhovorům
Příloha číslo 2: Záznamový arch pro pozorování
Příloha číslo 3: Kódovaný rozhovor a záznamové archy pro pozorování
Příloha číslo 4: Fotodokumentace
Příloha číslo 5: Metodické listy