Přehledová bakalářská práce se zabývá znalostmi všeobecných sester v oblasti hojení ran. Cílem této bakalářské práce je sumarizovat aktuální dohledané publikované poznatky o znalostech všeobecných sester v oblasti o hojení ran. Předložené poznatky z výzkumných zahraničních studií jsou dohledány pomocí elektronických databází Pubmed, EBSCO, Google Scholar, Medline a ScienceDirect. Výsledky z dohledaných studií se shodují na vědomostních nedostatcích mezi všeobecnými sestrami v oblasti hojení ran a nedostatečném využívání praxe založené na důkazech. Znalosti všeobecných sester týkající se hojení diabetické nohy jsou sice dostatečné, ale jejich znalosti a dovednosti nejsou dostatečně využívány v klinické praxi. Nejvyšší znalosti měly všeobecné sestry zejména v problematice lokalizace a důsledku vzniku dekubitů, efektivního využívání antiseptických přípravků k čištění nehojících se ran, využívání lokálního bariérového přípravku, zaznamenávání provedených ošetřovatelských postupů, stanovení stupně dekubitu, polohování nesoběstačných pacientů, kontroly dolní končetiny a edukace o řádném vysušení meziprstního prostoru po koupeli na dolních končetinách. Naopak nejnižší znalosti měly všeobecné sestry v oblasti péče o rány, klinických doporučených postupech, správném výběru obvazových materiálů, využití antidekubitních podložek nebo polohovacích pomůcek, rozpoznání infekční rány, posouzení a prevence jejich vzniku, hodnocení rány, využívání vhodné obuvi u diabetiků a změny obuvi při poranění dolní končetiny v souvislosti se špatně zvolenou obuví. Všeobecné sestry by měly být povzbuzovány k neustálému vzdělávání a zdokonalování svých dosavadních znalostí, k čemuž by mohly využívat vzdělávací certifikované kurzy a programy k dané problematice. Výsledky sumarizované v této práci by mohly být námětem k provedení více výzkumných šetření zaměřujících se na znalosti všeobecných sester v oblasti hojení ran především v České republice nebo inspirací pro všeobecné sestry k dalšímu vzdělávání o dané problematice.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the knowledge of general nurses in the field of wound healing. The aim of this bachelor thesis is to summarize current published evidence on general nurses' knowledge of wound healing. The presented findings from foreign research studies are searched using the electronic databases Pubmed, EBSCO, Google Scholar, Medline and ScienceDirect. Results from the studies reviewed agree on knowledge gaps among general nurses in wound healing and lack of use of evidence-based practice. The knowledge of general nurses regarding the healing of diabetic foot is sufficient, but their knowledge and skills are not sufficiently used in clinical practice. The general nurses had the deepest knowledge especially in the area of localization and the consequences of decubitus ulcers, the effective use of antiseptics to clean non-healing wounds, the use of a local barrier product, recording the nursing procedures performed, determining the degree of decubitus ulcers, positioning of immobile patients, the lower limb checks and education about proper drying of the interdigital space after bathing the lower limbs. Fields with the greatest insufficiency of knowledge were in the area of wound care, recommended clinical procedures, correct selection of dressing materials, use of anti-decubitus pads or positioning aids, recognition of an infectious wound, including assessment and prevention of its occurrence, wound assessment, use of appropriate footwear for diabetics and changing of footwear in case of lower limb injuries caused by poorly chosen footwear. General nurses should be encouraged to continually educate themselves and enhance their existing knowledge by taking advantage of educational certificate courses and programmes on the subject. The results summarized in this thesis could be a topic for conducting more research investigations focusing on the knowledge of general nurses in the field of wound healing especially in the Czech Republic or inspiration for general nurses for further education on the subject.
Klíčová slova
nehojící se rána, všeobecná sestra, znalosti, kompetence, vzdělání, praxe založená na důkazech
Klíčová slova v angličtině
non-healed wound, general nurse, knowledge, competence, education, Evidence Based Practice
Rozsah průvodní práce
46 s. (73 489 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Přehledová bakalářská práce se zabývá znalostmi všeobecných sester v oblasti hojení ran. Cílem této bakalářské práce je sumarizovat aktuální dohledané publikované poznatky o znalostech všeobecných sester v oblasti o hojení ran. Předložené poznatky z výzkumných zahraničních studií jsou dohledány pomocí elektronických databází Pubmed, EBSCO, Google Scholar, Medline a ScienceDirect. Výsledky z dohledaných studií se shodují na vědomostních nedostatcích mezi všeobecnými sestrami v oblasti hojení ran a nedostatečném využívání praxe založené na důkazech. Znalosti všeobecných sester týkající se hojení diabetické nohy jsou sice dostatečné, ale jejich znalosti a dovednosti nejsou dostatečně využívány v klinické praxi. Nejvyšší znalosti měly všeobecné sestry zejména v problematice lokalizace a důsledku vzniku dekubitů, efektivního využívání antiseptických přípravků k čištění nehojících se ran, využívání lokálního bariérového přípravku, zaznamenávání provedených ošetřovatelských postupů, stanovení stupně dekubitu, polohování nesoběstačných pacientů, kontroly dolní končetiny a edukace o řádném vysušení meziprstního prostoru po koupeli na dolních končetinách. Naopak nejnižší znalosti měly všeobecné sestry v oblasti péče o rány, klinických doporučených postupech, správném výběru obvazových materiálů, využití antidekubitních podložek nebo polohovacích pomůcek, rozpoznání infekční rány, posouzení a prevence jejich vzniku, hodnocení rány, využívání vhodné obuvi u diabetiků a změny obuvi při poranění dolní končetiny v souvislosti se špatně zvolenou obuví. Všeobecné sestry by měly být povzbuzovány k neustálému vzdělávání a zdokonalování svých dosavadních znalostí, k čemuž by mohly využívat vzdělávací certifikované kurzy a programy k dané problematice. Výsledky sumarizované v této práci by mohly být námětem k provedení více výzkumných šetření zaměřujících se na znalosti všeobecných sester v oblasti hojení ran především v České republice nebo inspirací pro všeobecné sestry k dalšímu vzdělávání o dané problematice.
Anotace v angličtině
Bachelor thesis deals with the knowledge of general nurses in the field of wound healing. The aim of this bachelor thesis is to summarize current published evidence on general nurses' knowledge of wound healing. The presented findings from foreign research studies are searched using the electronic databases Pubmed, EBSCO, Google Scholar, Medline and ScienceDirect. Results from the studies reviewed agree on knowledge gaps among general nurses in wound healing and lack of use of evidence-based practice. The knowledge of general nurses regarding the healing of diabetic foot is sufficient, but their knowledge and skills are not sufficiently used in clinical practice. The general nurses had the deepest knowledge especially in the area of localization and the consequences of decubitus ulcers, the effective use of antiseptics to clean non-healing wounds, the use of a local barrier product, recording the nursing procedures performed, determining the degree of decubitus ulcers, positioning of immobile patients, the lower limb checks and education about proper drying of the interdigital space after bathing the lower limbs. Fields with the greatest insufficiency of knowledge were in the area of wound care, recommended clinical procedures, correct selection of dressing materials, use of anti-decubitus pads or positioning aids, recognition of an infectious wound, including assessment and prevention of its occurrence, wound assessment, use of appropriate footwear for diabetics and changing of footwear in case of lower limb injuries caused by poorly chosen footwear. General nurses should be encouraged to continually educate themselves and enhance their existing knowledge by taking advantage of educational certificate courses and programmes on the subject. The results summarized in this thesis could be a topic for conducting more research investigations focusing on the knowledge of general nurses in the field of wound healing especially in the Czech Republic or inspiration for general nurses for further education on the subject.
Klíčová slova
nehojící se rána, všeobecná sestra, znalosti, kompetence, vzdělání, praxe založená na důkazech
Klíčová slova v angličtině
non-healed wound, general nurse, knowledge, competence, education, Evidence Based Practice
Zásady pro vypracování
1. Rozhodování o tématu, konzultace, zadání tématu.
2. Konkretizace tématu, stanovení cíle a dílčích cílů práce - souhlas vedoucího práce.
3. Rešeršní činnost.
4. Tvorba přehledu publikovaných poznatků - prûběžná recenze vedoucího práce.
5. Tvorba ostatních částí struktury bakalářské práce, zapracování
připomínek vedoucího práce.
6. Kompletizace dle struktury bakalářské práce - editace - zavěrečná kontrola vedoucího práce.
7. Zapracování připomínek vedoucího bakalářské práce.
8. Odevzdání bakalářské práce v elektornické podobě.
Zásady pro vypracování
1. Rozhodování o tématu, konzultace, zadání tématu.
2. Konkretizace tématu, stanovení cíle a dílčích cílů práce - souhlas vedoucího práce.
3. Rešeršní činnost.
4. Tvorba přehledu publikovaných poznatků - prûběžná recenze vedoucího práce.
5. Tvorba ostatních částí struktury bakalářské práce, zapracování
připomínek vedoucího práce.
6. Kompletizace dle struktury bakalářské práce - editace - zavěrečná kontrola vedoucího práce.
7. Zapracování připomínek vedoucího bakalářské práce.
8. Odevzdání bakalářské práce v elektornické podobě.
Seznam doporučené literatury
STRYJA, Jan, Petr KRAWCZYK, Michal HÁJEK a František JALŮVKA, 2016. Repetitorium hojení ran 2. Vydání 2. Semily: Geum. ISBN 978-80-87969-18-2.
KUMARASINGHE, Sriyani A., Priyadarshika HETTIARACHCHI a Sudharshani WASALATHANTHRI, 2018. Nurses' knowledge on diabetic foot ulcer disease and their attitudes towards patients affected: A cross-sectional institution-based study. Journal of Clinical Nursing [online]. 27(1-2), e203-e212 [cit. 2022-10-08]. ISSN 09621067. Dostupné z: doi:10.1111/jocn.13917
DURÁN-SÁENZ, Iván, José VERDÚ-SORIANO, Pablo LÓPEZ-CASANOVA a Miriam BERENGUER-PÉREZ, 2022. Knowledge and teaching-learning methods regarding venous leg ulcers in nursing professionals and students: A scoping review. Nurse Education in Practice [online]. 63 [cit. 2022-11-15]. ISSN 14715953. Dostupné z: doi:10.1016/j.nepr.2022.103414
SÜRME, Yeliz, Pınar Tekinsoy KARTIN a Gülsüm Nihal ÇÜRÜK, 2018. Knowledge and Practices of Nurses Regarding Wound Healing. Journal of PeriAnesthesia Nursing [online]. 33(4), 471-478 [cit. 2022-10-21]. ISSN 10899472. Dostupné z: doi:10.1016/j.jopan.2016.04.143
Seznam doporučené literatury
STRYJA, Jan, Petr KRAWCZYK, Michal HÁJEK a František JALŮVKA, 2016. Repetitorium hojení ran 2. Vydání 2. Semily: Geum. ISBN 978-80-87969-18-2.
KUMARASINGHE, Sriyani A., Priyadarshika HETTIARACHCHI a Sudharshani WASALATHANTHRI, 2018. Nurses' knowledge on diabetic foot ulcer disease and their attitudes towards patients affected: A cross-sectional institution-based study. Journal of Clinical Nursing [online]. 27(1-2), e203-e212 [cit. 2022-10-08]. ISSN 09621067. Dostupné z: doi:10.1111/jocn.13917
DURÁN-SÁENZ, Iván, José VERDÚ-SORIANO, Pablo LÓPEZ-CASANOVA a Miriam BERENGUER-PÉREZ, 2022. Knowledge and teaching-learning methods regarding venous leg ulcers in nursing professionals and students: A scoping review. Nurse Education in Practice [online]. 63 [cit. 2022-11-15]. ISSN 14715953. Dostupné z: doi:10.1016/j.nepr.2022.103414
SÜRME, Yeliz, Pınar Tekinsoy KARTIN a Gülsüm Nihal ÇÜRÜK, 2018. Knowledge and Practices of Nurses Regarding Wound Healing. Journal of PeriAnesthesia Nursing [online]. 33(4), 471-478 [cit. 2022-10-21]. ISSN 10899472. Dostupné z: doi:10.1016/j.jopan.2016.04.143
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a závěry z ní vyplývající.
Odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce:
Jaké jsou limity dohledaných informací? Proč byla zařazena kap. 3, když v ní obsažené informace jsou čerpány z webových stránek organizací a firem a nikoli z dohledaných článků?
V průběhu obhajoby studentka prezentovala odborné znalosti na dobré úrovni a uspokojivou orientací v dané problematice.