Přehledová bakalářská práce se zabývá sumarizací aktuálních dohledatelných poznatků o postojích, znalostech a vzdělávání všeobecných sester v problematice dárcovství orgánů. Práce byla rozpracována do dvou hlavních dílčích cílů. První dílčí cíl sumarizuje aktuální dohledané poznatky o postojích a znalostech všeobecných sester s problematikou dárcovství orgánů. Druhým dílčím cílem je sumarizovat aktuální dohledatelné poznatky o nutnosti vzdělávání všeobecných sester v odvětví dárcovství orgánů. Výsledné poznatky byly zpracovány z dohledaných výzkumných studií z elektronických vědeckých databází Google Scholar, ProQuest, Pubmed, ScienceDirect, Ebsco. Znalosti v problematice péče o dárce orgánů hrají v ošetřovatelském procesu o tyto pacienty důležitou úlohu. Z dohledaných relevantních studií, je prokázán vliv znalostí na počet úspěšně provedených odběrů orgánů. Vzdělávání je nedílnou součástí ošetřovatelství. Z dohledaných aktuálních poznatků vyplývá, že specializační vzdělání oblasti dárcovství a transplantace orgánů, pomůže při podpoře dárcovství a zvýšení počtu úspěšně provedených transplantací.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is dealing with summarization of the up-to-date searchable knowledge about the attitudes, knowledge and education of the nurses. The thesis has two outcomes. The first outcome summarizes up-to-date about current searchable knowledge about the attitudes and knowledge of the nurses about organ donating. The second outcome summarizes up-to-date knowledge about the necessity of education of the nurses in the organ-donating speciality field. This thesis was done using reviews, studies and clinical trials available in the online databases Google Scholar, ProQuest, Pubmed, ScienceDirect and Ebsco. The knowledge about issues in the field of organ-donating play a major role in taking care of such patients. The evidence clearly shows, that higher education in the field of organ-donating result in higher count of successful organ-transplantations. The continuous education is part and parcel of taking care of patients. The evidence clearly shows, that a result of continuous education of the nurses in the field of organ-transplantation, there will be a higher count of successful organ-transplantations in the future and higher support of the organ-donating programme in population overall.
Klíčová slova
dárce orgánů, ošetřovatelská péče, edukace, znalosti sester, smrt mozku
Klíčová slova v angličtině
organ donor, nursing care, educacion, knowledge of nurses, brain death
Rozsah průvodní práce
39
Jazyk
CZ
Anotace
Přehledová bakalářská práce se zabývá sumarizací aktuálních dohledatelných poznatků o postojích, znalostech a vzdělávání všeobecných sester v problematice dárcovství orgánů. Práce byla rozpracována do dvou hlavních dílčích cílů. První dílčí cíl sumarizuje aktuální dohledané poznatky o postojích a znalostech všeobecných sester s problematikou dárcovství orgánů. Druhým dílčím cílem je sumarizovat aktuální dohledatelné poznatky o nutnosti vzdělávání všeobecných sester v odvětví dárcovství orgánů. Výsledné poznatky byly zpracovány z dohledaných výzkumných studií z elektronických vědeckých databází Google Scholar, ProQuest, Pubmed, ScienceDirect, Ebsco. Znalosti v problematice péče o dárce orgánů hrají v ošetřovatelském procesu o tyto pacienty důležitou úlohu. Z dohledaných relevantních studií, je prokázán vliv znalostí na počet úspěšně provedených odběrů orgánů. Vzdělávání je nedílnou součástí ošetřovatelství. Z dohledaných aktuálních poznatků vyplývá, že specializační vzdělání oblasti dárcovství a transplantace orgánů, pomůže při podpoře dárcovství a zvýšení počtu úspěšně provedených transplantací.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis is dealing with summarization of the up-to-date searchable knowledge about the attitudes, knowledge and education of the nurses. The thesis has two outcomes. The first outcome summarizes up-to-date about current searchable knowledge about the attitudes and knowledge of the nurses about organ donating. The second outcome summarizes up-to-date knowledge about the necessity of education of the nurses in the organ-donating speciality field. This thesis was done using reviews, studies and clinical trials available in the online databases Google Scholar, ProQuest, Pubmed, ScienceDirect and Ebsco. The knowledge about issues in the field of organ-donating play a major role in taking care of such patients. The evidence clearly shows, that higher education in the field of organ-donating result in higher count of successful organ-transplantations. The continuous education is part and parcel of taking care of patients. The evidence clearly shows, that a result of continuous education of the nurses in the field of organ-transplantation, there will be a higher count of successful organ-transplantations in the future and higher support of the organ-donating programme in population overall.
Klíčová slova
dárce orgánů, ošetřovatelská péče, edukace, znalosti sester, smrt mozku
Klíčová slova v angličtině
organ donor, nursing care, educacion, knowledge of nurses, brain death
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu
2.Rešeršní činnost
3.Analýza dohledaných zdrojů
4. Tvorba statě k bakalářské práci
5.Tvorba celé struktury bakalářské práce
6. Editace textu
7. Vložení elektronické podoby BP do systému
8. Obhajoba
Zásady pro vypracování
1. Volba tématu
2.Rešeršní činnost
3.Analýza dohledaných zdrojů
4. Tvorba statě k bakalářské práci
5.Tvorba celé struktury bakalářské práce
6. Editace textu
7. Vložení elektronické podoby BP do systému
8. Obhajoba
Seznam doporučené literatury
KIESLICHOVÁ,E. Dárci orgánů.Praha: Maxdorf,2015. ISBN 978-80-7345-451-7.
WOHLFAHRTOVÁ,M.a kol. Transplantace orgánů v klinické praxi. Praha:Grada,2021. ISBN 978-80-271-0721-6.
ŠEVČÍK,P. Intenzivní medicína.Praha:Galén, 2019. ISBN 978-80-7492-066-0.
BARTŮNĚK,P. a R,PTÁČEK. Technické pokroky v medicíně.Praha:Grada 2019. ISBN 978-80-271-1322-4.
MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, L. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-326-4. GURKOVÁ, Elena. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1. SUSAN B. BASTABLE. Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Jones & Bartlett Learning, 2020. ISBN 97812842302. JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
Seznam doporučené literatury
KIESLICHOVÁ,E. Dárci orgánů.Praha: Maxdorf,2015. ISBN 978-80-7345-451-7.
WOHLFAHRTOVÁ,M.a kol. Transplantace orgánů v klinické praxi. Praha:Grada,2021. ISBN 978-80-271-0721-6.
ŠEVČÍK,P. Intenzivní medicína.Praha:Galén, 2019. ISBN 978-80-7492-066-0.
BARTŮNĚK,P. a R,PTÁČEK. Technické pokroky v medicíně.Praha:Grada 2019. ISBN 978-80-271-1322-4.
MAGUROVÁ, D., MAJERNÍKOVÁ, L. Edukácia a edukačný proces v ošetrovatelstve. Martin: Osveta, 2010. ISBN 978-80-8063-326-4. GURKOVÁ, Elena. Nemocný a chronické onemocnění: edukace, motivace a opora pacienta. Praha: Grada Publishing, 2017. ISBN 978-80-271-0461-1. SUSAN B. BASTABLE. Nurse as Educator: Principles of Teaching and Learning for Nursing Practice. Jones & Bartlett Learning, 2020. ISBN 97812842302. JUŘENÍKOVÁ, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka prezentovala svou práci a závěry z ní vyplývající.
Odpověděla na otázky vedoucího a oponenta práce:
Jak se s tímto tématem setkáváte ve své praxi?
Co pro Vás bylo v rámci tvorby této práce přínosné?
Liší se, podle Vás, témata: postoje a znalosti VS o problematice dárce orgánů; postoje a znalosti VS o problematice péče dárce orgánů; postoje a znalosti VS v problematice dárcovství orgánů? Co znamená pojem "specializační vzdělávání VS" v ČR?
V průběhu obhajoby studentka prokázala odborné znalosti na standardní úrovni a dobrou orientaci v dané problematice.