Informace o kvalifikační práci Zajištění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na základní škole se zaměřením na předmět speciálně pedagogické péče.
Diplomová práce se zabývá problematikou zajištění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na běžných základních školách. Teoretická část práce vymezuje pojmový a legislativní základ inkluzivního vzdělávání. Specifikuje systém poradenské péče ve vzdělávání a jednotlivá podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Popisuje vybraná zdravotní postižení, se kterými se žáci na základních školách nejčastěji potýkají. Praktická výzkumná část diplomové práce je zaměřena na předmět speciálně pedagogické péče. Toto podpůrné opatření je realizováno na základních školách formou intervence u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Cílem výzkumu je deskripce realizace a obsahu předmětu speciálně pedagogické péče na základě polostrukturovaných rozhovorů se speciálními pedagogy vyučujícími tento předmět.
Anotace v angličtině
This diploma thesis delas with the issue of ensuring proper care for pupils with special education needs in regular elementary schools. The theoretical part of the thesis outlines conceptual and legislative basis of inclusive education. It further specifies the system of educational counselling and individual support measures for pupils with special education needs and it describes selected disabilities that pupils on elementary schools most often encounter. The practical research part of the thesis is focused on the subject of special pedagogical care. This support measure is implemented in primary schools in the form of intervention for pupils with special educational needs. The aim of the research is to describe the implementation and content of the subject of special pedagogical care on the basis of semi-structured interviews with special pedagogues teaching this subject.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, poradenský systém ve vzdělávání, podpůrná opatření, předmět speciálně pedagogické péče
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, pupil with special education needs, conceptual and legislative basis of inclusive education, support measure, the subject of special pedagogical care
Rozsah průvodní práce
94 s.(195 007 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá problematikou zajištění péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na běžných základních školách. Teoretická část práce vymezuje pojmový a legislativní základ inkluzivního vzdělávání. Specifikuje systém poradenské péče ve vzdělávání a jednotlivá podpůrná opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Popisuje vybraná zdravotní postižení, se kterými se žáci na základních školách nejčastěji potýkají. Praktická výzkumná část diplomové práce je zaměřena na předmět speciálně pedagogické péče. Toto podpůrné opatření je realizováno na základních školách formou intervence u žáků se speciálně vzdělávacími potřebami. Cílem výzkumu je deskripce realizace a obsahu předmětu speciálně pedagogické péče na základě polostrukturovaných rozhovorů se speciálními pedagogy vyučujícími tento předmět.
Anotace v angličtině
This diploma thesis delas with the issue of ensuring proper care for pupils with special education needs in regular elementary schools. The theoretical part of the thesis outlines conceptual and legislative basis of inclusive education. It further specifies the system of educational counselling and individual support measures for pupils with special education needs and it describes selected disabilities that pupils on elementary schools most often encounter. The practical research part of the thesis is focused on the subject of special pedagogical care. This support measure is implemented in primary schools in the form of intervention for pupils with special educational needs. The aim of the research is to describe the implementation and content of the subject of special pedagogical care on the basis of semi-structured interviews with special pedagogues teaching this subject.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, poradenský systém ve vzdělávání, podpůrná opatření, předmět speciálně pedagogické péče
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, pupil with special education needs, conceptual and legislative basis of inclusive education, support measure, the subject of special pedagogical care
Zásady pro vypracování
Prosinec: konzultace k desingu práce, vytýčení cíle a způsobu výzkumu
Leden - únor: příprava teoretické části práce – studium odborné literatury
Duben - květen: zpracování teoretické části práce, konzultace s vedoucí práce
Červen: finalizace teoretické části práce, stanovení desingu výzkumu, konzultace s vedoucí práce
Červenec - srpen: příprava výzkumu
Září: konzultace praktické části s vedoucí práce
Září - listopad: realizace výzkumu
Prosinec: zpracování výzkumu
Leden: konzultace praktické části práce
Únor - březen: finalizace závěrečné práce, konzultace s vedoucí práce
30.3. - odevzdání závěrečné práce
Zásady pro vypracování
Prosinec: konzultace k desingu práce, vytýčení cíle a způsobu výzkumu
Leden - únor: příprava teoretické části práce – studium odborné literatury
Duben - květen: zpracování teoretické části práce, konzultace s vedoucí práce
Červen: finalizace teoretické části práce, stanovení desingu výzkumu, konzultace s vedoucí práce
Červenec - srpen: příprava výzkumu
Září: konzultace praktické části s vedoucí práce
Září - listopad: realizace výzkumu
Prosinec: zpracování výzkumu
Leden: konzultace praktické části práce
Únor - březen: finalizace závěrečné práce, konzultace s vedoucí práce
30.3. - odevzdání závěrečné práce
Seznam doporučené literatury
DELANEY , Marie, 2016. Special educational needs. Oxford: Oxford University Press. Into the classroom. ISB N 978-0194200370.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISB N 978-80-262-0982-9.
FARRELL, P. a M. AINSCOW, 2002. Making special education inclusive: From research to practice. New York: David Fulton Publishers. ISB N 1 85346 854 1.
KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení: Inclusive education - provisions for different age groups and disabilities. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
KUCHARSKÁ, Anna a MRÁZKOVÁ, Jana., 2013. Metodika práce školního speciálního pedagoga zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. ISB N 978-80-7481-035-0.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7
MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ Pavlína a FELCMANOVÁ Lenka. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. (2 aktualizované vydání) Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8
Seznam doporučené literatury
DELANEY , Marie, 2016. Special educational needs. Oxford: Oxford University Press. Into the classroom. ISB N 978-0194200370.
HENDL, Jan, 2016. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál. ISB N 978-80-262-0982-9.
FARRELL, P. a M. AINSCOW, 2002. Making special education inclusive: From research to practice. New York: David Fulton Publishers. ISB N 1 85346 854 1.
KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení: Inclusive education - provisions for different age groups and disabilities. Brno: Masarykova univerzita, 2011.
KUCHARSKÁ, Anna a MRÁZKOVÁ, Jana., 2013. Metodika práce školního speciálního pedagoga zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. ISB N 978-80-7481-035-0.
LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7
MICHALÍK, Jan, BASLEROVÁ Pavlína a FELCMANOVÁ Lenka. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4654-7.
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. (2 aktualizované vydání) Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-271-0095-8