Bakalářská diplomová práce se zabývá tématem dospělosti a podporou dospělé identity u lidí s lehkým mentálním postižením. Cílem této práce je s oporou odborné literatury popsat a analyzovat fenomén dospělosti a dospělé identity u lidi s postižením. Ve výzkumném šetření je cílem prozkoumat a popsat vlastní zkušenost a prožívání lidí s mentálním postižením a také to, jakým způsobem se podpora těchto lidí odráží v prožívání a vnímání jejich dospělé identity. Vzhledem k cíli práce je zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Metodou sběru dat je polostrukturované interview. Data jsou analyzována za využití interpretativní fenomenologické analýzy - IPA.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic of adulthood and the support of adult identity in people with mild mental disabilities. The aim of the thesis is to describe and analyze the phenomenon of adulthood and adult identity in people with intellectual disabilities. In the research part, the aim is to explore and describe the own experience and lived experiences of people with mental disabilities, as well as how the support of these people is reflected in the experience and perception of their adult identity. Considering the goal of the work, a qualitative research strategy is chosen. The data collection method is a semi-structured interview. Data are analyzed using interpretive phenomenological analysis - IPA.
Bakalářská diplomová práce se zabývá tématem dospělosti a podporou dospělé identity u lidí s lehkým mentálním postižením. Cílem této práce je s oporou odborné literatury popsat a analyzovat fenomén dospělosti a dospělé identity u lidi s postižením. Ve výzkumném šetření je cílem prozkoumat a popsat vlastní zkušenost a prožívání lidí s mentálním postižením a také to, jakým způsobem se podpora těchto lidí odráží v prožívání a vnímání jejich dospělé identity. Vzhledem k cíli práce je zvolena kvalitativní výzkumná strategie. Metodou sběru dat je polostrukturované interview. Data jsou analyzována za využití interpretativní fenomenologické analýzy - IPA.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic of adulthood and the support of adult identity in people with mild mental disabilities. The aim of the thesis is to describe and analyze the phenomenon of adulthood and adult identity in people with intellectual disabilities. In the research part, the aim is to explore and describe the own experience and lived experiences of people with mental disabilities, as well as how the support of these people is reflected in the experience and perception of their adult identity. Considering the goal of the work, a qualitative research strategy is chosen. The data collection method is a semi-structured interview. Data are analyzed using interpretive phenomenological analysis - IPA.
Cílem bakalářské práce bude s oporou o odbornou literaturu popsat a analyzovat fenomén dospělosti a dospělé identity lidí s lehkým mentálním postižením. V teoretické rovině budou vymezena základní témata týkající se dospělosti, mentálního postižení a specifik u dospělých lidí s mentálním postižením, dále také možnosti adekvátní podpory. V rámci empirické části práce bude využita kvalitativní výzkumná strategie. Stěžejní metodou sběru dat budou polostrukturovaná interview primárně s dospělými lidmi s mentálním postižením. Získaná data budou analyzována za využití interpretativní fenomenologické analýzy. Cílem výzkumu je zmapovat a popsat vlastní prožívání respondentů v kontextu jejich dospělé identity.
Zásady pro vypracování
Cílem bakalářské práce bude s oporou o odbornou literaturu popsat a analyzovat fenomén dospělosti a dospělé identity lidí s lehkým mentálním postižením. V teoretické rovině budou vymezena základní témata týkající se dospělosti, mentálního postižení a specifik u dospělých lidí s mentálním postižením, dále také možnosti adekvátní podpory. V rámci empirické části práce bude využita kvalitativní výzkumná strategie. Stěžejní metodou sběru dat budou polostrukturovaná interview primárně s dospělými lidmi s mentálním postižením. Získaná data budou analyzována za využití interpretativní fenomenologické analýzy. Cílem výzkumu je zmapovat a popsat vlastní prožívání respondentů v kontextu jejich dospělé identity.
Seznam doporučené literatury
Bates, C., Terry, L., & Popple, K. (2017). Supporting people with learning disabilities to make and maintain intimate relationships. Tizard Learning Disability Review, 22(1), 16-23. https://doi.org/10.1108/TLDR-03-2016-0009
Tomlinson, S., & Hewitt, O. (2017). Adults With Mild Intellectual Disabilities’ Experiences of Mental Health Problems: A Qualitative Study Using Interpretative Phenomenological Analysis. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 11(1), 16-29. https://doi.org/10.1080/19315864.2017.1370045
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Portál.
Valenta, M., & Müller, O. (2004). Psychopedie: dětství, dospělost, stáří (2. vyd). Parta.
Venglářová, M., & Eisner, P. (2013). Sexualita osob s postižením a znevýhodněním (Vyd. 1. [i.e. 2.]). Portál.
Seznam doporučené literatury
Bates, C., Terry, L., & Popple, K. (2017). Supporting people with learning disabilities to make and maintain intimate relationships. Tizard Learning Disability Review, 22(1), 16-23. https://doi.org/10.1108/TLDR-03-2016-0009
Tomlinson, S., & Hewitt, O. (2017). Adults With Mild Intellectual Disabilities’ Experiences of Mental Health Problems: A Qualitative Study Using Interpretative Phenomenological Analysis. Journal of Mental Health Research in Intellectual Disabilities, 11(1), 16-29. https://doi.org/10.1080/19315864.2017.1370045
Vágnerová, M. (2000). Vývojová psychologie: dětství, dospělost, stáří. Portál.
Valenta, M., & Müller, O. (2004). Psychopedie: dětství, dospělost, stáří (2. vyd). Parta.
Venglářová, M., & Eisner, P. (2013). Sexualita osob s postižením a znevýhodněním (Vyd. 1. [i.e. 2.]). Portál.