Předmětem bakalářské práce je identifikace a deskripce faktorů, které prostřednictvím Instagramu ovlivňují spokojenost partnerů vdlouhodobých vztazích. Zkoumáno je především sdílení obsahu, aktivita na Instagramu, čas strávený na této sociální síti a její vliv na vznik partnerských konfliktů. Studie využívá kvalitativní výzkumný přístup, konkrétně interpretativní fenomenologickou analýzu. Kritériem pro zařazení do studie byli jedinci ve věku 20-30 let, kteří byli v heterosexuálním vztahu po dobu delší než jeden rok a současně byli aktivními uživateli Instagramu. Výzkumný soubor tvoří 4 ženy a 2 muži. Důvěra byla identifikována jako důležitý faktor umožňující partnerům na Instagramu respektovat svůj prostor a svobodu. Uživatelé se prezentují autenticky nebo idealizovaně; sdílení partnerského obsahu slouží především jako prostředek k vytvoření vzpomínek a vyjádření spokojenosti, ale také k vyhnutí se potenciálním romantickým příležitostem. Negativní dopady zahrnují konflikty spojené stlakem na aktivitu na Instagramu, nedorozuměním mezi partnery ohledně interakcí na platformě anadměrného času stráveného na Instagramu.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis is the identification and description of factors that influence partner satisfaction in long-term relationships through Instagram. Content sharing, activity on Instagram, time spent on this social network site and its influence on the emergence of partner conflicts are mainly examined. The study uses a qualitative research design, specifically an interpretive phenomenological analysis. The criteria for inclusion in the study were individuals aged 20 to 30 who had been in a heterosexual relationship for more than one year and were also active users of Instagram.The research team consisted of 4 women and 2 men. Trust was identified as an important factor enabling partners to respect their space and freedom on Instagram. Users present themselves in an authentic or idealized way; sharing partner content serves primarily as means to create memories and express satisfaction, but also to avoid potential romantic opportunities. Negative impacts include conflicts related to pressure to be active onInstagram, misunderstandings between partners about interactions on the platform, and excessive time spent on Instagram.
Klíčová slova
Instagram, spokojenost ve vztahu, partnerské vztahy, mladá dospělost
Klíčová slova v angličtině
Instagram, relationship satisfaction, romantic relationships, young adulthood
Rozsah průvodní práce
74 s., 125 933
Jazyk
CZ
Anotace
Předmětem bakalářské práce je identifikace a deskripce faktorů, které prostřednictvím Instagramu ovlivňují spokojenost partnerů vdlouhodobých vztazích. Zkoumáno je především sdílení obsahu, aktivita na Instagramu, čas strávený na této sociální síti a její vliv na vznik partnerských konfliktů. Studie využívá kvalitativní výzkumný přístup, konkrétně interpretativní fenomenologickou analýzu. Kritériem pro zařazení do studie byli jedinci ve věku 20-30 let, kteří byli v heterosexuálním vztahu po dobu delší než jeden rok a současně byli aktivními uživateli Instagramu. Výzkumný soubor tvoří 4 ženy a 2 muži. Důvěra byla identifikována jako důležitý faktor umožňující partnerům na Instagramu respektovat svůj prostor a svobodu. Uživatelé se prezentují autenticky nebo idealizovaně; sdílení partnerského obsahu slouží především jako prostředek k vytvoření vzpomínek a vyjádření spokojenosti, ale také k vyhnutí se potenciálním romantickým příležitostem. Negativní dopady zahrnují konflikty spojené stlakem na aktivitu na Instagramu, nedorozuměním mezi partnery ohledně interakcí na platformě anadměrného času stráveného na Instagramu.
Anotace v angličtině
The subject of the bachelor thesis is the identification and description of factors that influence partner satisfaction in long-term relationships through Instagram. Content sharing, activity on Instagram, time spent on this social network site and its influence on the emergence of partner conflicts are mainly examined. The study uses a qualitative research design, specifically an interpretive phenomenological analysis. The criteria for inclusion in the study were individuals aged 20 to 30 who had been in a heterosexual relationship for more than one year and were also active users of Instagram.The research team consisted of 4 women and 2 men. Trust was identified as an important factor enabling partners to respect their space and freedom on Instagram. Users present themselves in an authentic or idealized way; sharing partner content serves primarily as means to create memories and express satisfaction, but also to avoid potential romantic opportunities. Negative impacts include conflicts related to pressure to be active onInstagram, misunderstandings between partners about interactions on the platform, and excessive time spent on Instagram.
Klíčová slova
Instagram, spokojenost ve vztahu, partnerské vztahy, mladá dospělost
Klíčová slova v angličtině
Instagram, relationship satisfaction, romantic relationships, young adulthood
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury k tématu vlivu užívání Instagramu a s tím spojené možné negativní dopady na partnerský vztah.
2. Analýza dosavadních výzkumů, jejich metodologie a výsledků.
3. Příprava kvalitativního výzkumu, formulace výzkumných otázek a výzkumného designu.
4. Realizace sběru dat formou rozhovorů.
5. Zpracování získaných dat.
6. Anylýza získaných dat, interpretace výsledků.
7. Diskuze teoretických předpokladů práce, zvolené metodologie a výsledků výzkumu.
8. Zpracování diplomové práce po obsahové a formální stránce (Manuál pro psaní diplomových prací - Dominik D., & Dostál D., 2022)
Zásady pro vypracování
1. Studium literatury k tématu vlivu užívání Instagramu a s tím spojené možné negativní dopady na partnerský vztah.
2. Analýza dosavadních výzkumů, jejich metodologie a výsledků.
3. Příprava kvalitativního výzkumu, formulace výzkumných otázek a výzkumného designu.
4. Realizace sběru dat formou rozhovorů.
5. Zpracování získaných dat.
6. Anylýza získaných dat, interpretace výsledků.
7. Diskuze teoretických předpokladů práce, zvolené metodologie a výsledků výzkumu.
8. Zpracování diplomové práce po obsahové a formální stránce (Manuál pro psaní diplomových prací - Dominik D., & Dostál D., 2022)
Seznam doporučené literatury
Blinka, L. (2015). Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Grada Publishing.
Fejes-Vékássy, L., Ujhelyi, A. & Faragó, L. (2022). From #RelationshipGoals to #Heartbreak – We use Instagram differently in various romantic relationship statuses. Current Psychology, 41, 6825–6837. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01187-0
Halpern, D., Katz, J. E. & Carril, C. (2017). The online ideal persona vs. the jealousy effect: Two explanations of why selfies are associated with lowe-quality romantic relationships. Telematics and Informatics, 34(1), 114-123. https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.04.014
Kappen, G., Karremans, J. C., William, J. B. & Asuman, B.-T. (2018). On the Association Between Mindfulness and Romantic Relationship Satisfaction: the Role of Partner Acceptance. Mindfulness, 9, 1543-1556. https://doi.org/10.1007/s12671-018-0902-7
Slaměník, I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Grada Publishing.
Seznam doporučené literatury
Blinka, L. (2015). Online závislosti: jednání jako droga?: online hry, sex a sociální sítě: diagnostika závislosti na internetu: prevence a léčba. Grada Publishing.
Fejes-Vékássy, L., Ujhelyi, A. & Faragó, L. (2022). From #RelationshipGoals to #Heartbreak – We use Instagram differently in various romantic relationship statuses. Current Psychology, 41, 6825–6837. https://doi.org/10.1007/s12144-020-01187-0
Halpern, D., Katz, J. E. & Carril, C. (2017). The online ideal persona vs. the jealousy effect: Two explanations of why selfies are associated with lowe-quality romantic relationships. Telematics and Informatics, 34(1), 114-123. https://doi.org/10.1016/j.tele.2016.04.014
Kappen, G., Karremans, J. C., William, J. B. & Asuman, B.-T. (2018). On the Association Between Mindfulness and Romantic Relationship Satisfaction: the Role of Partner Acceptance. Mindfulness, 9, 1543-1556. https://doi.org/10.1007/s12671-018-0902-7
Slaměník, I. (2011). Emoce a interpersonální vztahy. Grada Publishing.