Tato práce se zabývá tématem pohledů učitelů základních a středních škol na
školní psychology. Výzkum má za cíl zmapovat, zda považují učitelé působení školních
psychologů za užitečné, jaké činnosti učitelé identifikují jako přínosné, jak probíhá
vzájemná spolupráce a v čem by se daly služby školních psychologů zlepšit. Data
sesbíraná pomocí polostrukturovaných rozhovorů nastiňují pohledy 10 učitelů
z Pardubického kraje. Tematickou analýzou jsou identifikována hlavní témata, která
poskytují odpovědi na výzkumné otázky. Z výsledků vyplývá, že učitelé hodnotí
působení školních psychologů jako užitečné. Jejich přínos nachází hlavně v individuální
práci s žáky a práci s třídním kolektivem, přičemž v této oblasti se školními psychology
i nejvíce spolupracují. Oceňují dosažitelnost služeb, kterou ale do jisté míry
kompromituje nízký úvazek a přetrvávající nedostatek školních psychologů. Prostor pro
zlepšení služeb spatřují učitelé zejména v oblasti zvýšení kontaktu, což souvisí
s optimalizací financování školních psychologů. Stabilita financování by totiž mohla
přivést více zájemců o práci v této oblasti, díky čemuž by se služby mohly zefektivnit.
Anotace v angličtině
This thesis examines primary and secondary school teachers' perceptions of school
psychologists. The research aims to determine whether teachers find the work of school
psychologists useful, which activities teachers identify as beneficial, how the collaboration
takes place, and how the services of school psychologists could be improved. The data
collected through semi-structured interviews provide the perspectives of 10 teachers from
the Pardubice Region. Thematic analysis identifies the main themes that answer the research
questions. The results indicate that teachers find the work of school psychologists useful,
particularly in individual work with pupils and work with the class collective. This is also
the area in which they cooperate most with school psychologists. The availability of services
is appreciated, but part-time contracts and a persistent shortage of school psychologists
compromise this to some extent. Teachers identify room for improvement in services,
particularly in increasing contact, which is linked to optimizing funding for school
psychologists. Stable funding could attract more people interested in working in this area,
which could make services more effective.
Klíčová slova
školní psycholog, školní psychologie, učitel, školní poradenské
pracoviště
Klíčová slova v angličtině
school psychologist, school psychology, teacher, school counselling
centre
Rozsah průvodní práce
67 s. (123 448 znaků),
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá tématem pohledů učitelů základních a středních škol na
školní psychology. Výzkum má za cíl zmapovat, zda považují učitelé působení školních
psychologů za užitečné, jaké činnosti učitelé identifikují jako přínosné, jak probíhá
vzájemná spolupráce a v čem by se daly služby školních psychologů zlepšit. Data
sesbíraná pomocí polostrukturovaných rozhovorů nastiňují pohledy 10 učitelů
z Pardubického kraje. Tematickou analýzou jsou identifikována hlavní témata, která
poskytují odpovědi na výzkumné otázky. Z výsledků vyplývá, že učitelé hodnotí
působení školních psychologů jako užitečné. Jejich přínos nachází hlavně v individuální
práci s žáky a práci s třídním kolektivem, přičemž v této oblasti se školními psychology
i nejvíce spolupracují. Oceňují dosažitelnost služeb, kterou ale do jisté míry
kompromituje nízký úvazek a přetrvávající nedostatek školních psychologů. Prostor pro
zlepšení služeb spatřují učitelé zejména v oblasti zvýšení kontaktu, což souvisí
s optimalizací financování školních psychologů. Stabilita financování by totiž mohla
přivést více zájemců o práci v této oblasti, díky čemuž by se služby mohly zefektivnit.
Anotace v angličtině
This thesis examines primary and secondary school teachers' perceptions of school
psychologists. The research aims to determine whether teachers find the work of school
psychologists useful, which activities teachers identify as beneficial, how the collaboration
takes place, and how the services of school psychologists could be improved. The data
collected through semi-structured interviews provide the perspectives of 10 teachers from
the Pardubice Region. Thematic analysis identifies the main themes that answer the research
questions. The results indicate that teachers find the work of school psychologists useful,
particularly in individual work with pupils and work with the class collective. This is also
the area in which they cooperate most with school psychologists. The availability of services
is appreciated, but part-time contracts and a persistent shortage of school psychologists
compromise this to some extent. Teachers identify room for improvement in services,
particularly in increasing contact, which is linked to optimizing funding for school
psychologists. Stable funding could attract more people interested in working in this area,
which could make services more effective.
Klíčová slova
školní psycholog, školní psychologie, učitel, školní poradenské
pracoviště
Klíčová slova v angličtině
school psychologist, school psychology, teacher, school counselling
centre
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury zabývající se tématy školní psychologie, pozicí školního psychologa a učitele
Prostudování literatury, stanovení osnovy k teoretické části práce
Sepsání teoretické části zabývající se školní psychologií
Příprava výzkumné části - oslovení školních psychologů a pedagogů na základních a středních školách
Výzkum - sběr dat, využití kvalitativního metodologického přístupu, hlavní metodou bude polostrukturované interview s pedagogy
Interpretace získaných kvalitativních dat
Zpracování výzkumné části
Odevzdání bakalářské práce
Průběžné konzultace s vedoucím BP
Zásady pro vypracování
Rešerše literatury zabývající se tématy školní psychologie, pozicí školního psychologa a učitele
Prostudování literatury, stanovení osnovy k teoretické části práce
Sepsání teoretické části zabývající se školní psychologií
Příprava výzkumné části - oslovení školních psychologů a pedagogů na základních a středních školách
Výzkum - sběr dat, využití kvalitativního metodologického přístupu, hlavní metodou bude polostrukturované interview s pedagogy
Interpretace získaných kvalitativních dat
Zpracování výzkumné části
Odevzdání bakalářské práce
Průběžné konzultace s vedoucím BP
Seznam doporučené literatury
Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Portál.
Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Portál.
Merrell, K., Ervin, R., Gimpel, G. (2006). School psychology for the 21st century: foundations and practices. The Guilford Press.
Bahr, M. W., Leduc, J. D., Hild, M. A., Davis, S. E., Summers, J. K., & Mcneal, B. (2017). Evidence for the expanding role of consultation in the practice of school psychologists. Psychology in the Schools, 54(6), 581–595. https://doi.org/10.1002/pits.22020
Jimerson, S. R., Stewart, K., Skokut, M., Cardenas, S., Malone, H. (2009). How Many School Psychologists are There in Each Country of the World?: International Estimates of School Psychologists and School Psychologist-to-Student Ratios. School Psychology International, 30(6), 555–567. https://doi.org/10.1177/0143034309107077
Gilman, R., & Medway, F. J. (2007). Teachers' perceptions of school psychology: A comparison of regular and special education teacher ratings. School Psychology Quarterly, 22(2), 145. https://doi.org/10.1037/1045-3830.22.2.145
Abel, R. R., & Burke, J. P. (1985). Perceptions of school psychology services from a staff perspective. Journal of school psychology, 23(2), 121-131. https://doi.org/10.1016/0022-4405(85)90003-2
Seznam doporučené literatury
Fontana, D. (2003). Psychologie ve školní praxi. Portál.
Štech, S., Zapletalová, J. (2013). Úvod do školní psychologie. Portál.
Merrell, K., Ervin, R., Gimpel, G. (2006). School psychology for the 21st century: foundations and practices. The Guilford Press.
Bahr, M. W., Leduc, J. D., Hild, M. A., Davis, S. E., Summers, J. K., & Mcneal, B. (2017). Evidence for the expanding role of consultation in the practice of school psychologists. Psychology in the Schools, 54(6), 581–595. https://doi.org/10.1002/pits.22020
Jimerson, S. R., Stewart, K., Skokut, M., Cardenas, S., Malone, H. (2009). How Many School Psychologists are There in Each Country of the World?: International Estimates of School Psychologists and School Psychologist-to-Student Ratios. School Psychology International, 30(6), 555–567. https://doi.org/10.1177/0143034309107077
Gilman, R., & Medway, F. J. (2007). Teachers' perceptions of school psychology: A comparison of regular and special education teacher ratings. School Psychology Quarterly, 22(2), 145. https://doi.org/10.1037/1045-3830.22.2.145
Abel, R. R., & Burke, J. P. (1985). Perceptions of school psychology services from a staff perspective. Journal of school psychology, 23(2), 121-131. https://doi.org/10.1016/0022-4405(85)90003-2