Cílem této práce je zmapovat vnímání tématu smrti rodiči, osobní zkušenost dětí se smrtí a její dopad na vnímání smrti, strategie, které rodiče využívají při komunikaci o smrti se svými dětmi a případný dopad nedávných nenormativních událostí ve světě (pandemie Covid-19, válka na Ukrajině) na tuto komunikaci. Sběr dat proběhl především pomocí 7 polostrukturovaných rozhovorů s rodiči dětí ve věku 6-12 let. Metodami výběru výzkumného souboru byly metoda záměrného výběru a metoda sněhové koule. K analýze dat byla zvolena metoda interpretativní fenomenologická analýza (IPA). Jsou to vždy děti, které začínají konverzaci o tomto tématu. Začnou se o něj zajímat v návaznosti na určitý podnět. Rodiče dětem poskytují pravdivé a dostačující informace. Děti se při konverzacích o smrti zajímají především o to, co to smrt je. Dále o okolnosti úmrtí, pohřební rituály a důvod smutku rodičů. Ukázalo se, že pandemie Covid-19 a válka na Ukrajině nehrály klíčovou roli při komunikaci o smrti mezi rodiči a dětmi.
Anotace v angličtině
The aim of this study is to map parents' perceptions of death, children's personal experience of death and its impact on their perception of death, the strategies parents use to communicate about death with their children and the possible impact of recent non-normative events in the world (Covid-19 pandemic, the war in Ukraine) on this communication. Data collection was conducted using 7 semi-structured interviews with parents of children aged 6-12 years. The methods of selecting the research population were purposive selection and the snowball method. Interpretative phenomenological analysis (IPA) was chosen to analyze the data. It is always the children who start the conversation on this topic. They become interested in it as a result of a certain stimulus. Parents are truthful with their children and provide them with sufficient information. In conversations about death, children are primarily interested in what death is, also in the circumstances of the death, the funeral rituals and the reason for the parents' grief. It turned out that the Covid-19 pandemic and the war in Ukraine did not play a key role in communication about death between parents and children.
Klíčová slova
smrt, komunikace, dítě, rodiče, pandemie Covid-19, válka na Ukrajině
Klíčová slova v angličtině
death, communication, child, parents, Covid-19 pandemic, war in Ukraine
Rozsah průvodní práce
88 s. (145 630 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem této práce je zmapovat vnímání tématu smrti rodiči, osobní zkušenost dětí se smrtí a její dopad na vnímání smrti, strategie, které rodiče využívají při komunikaci o smrti se svými dětmi a případný dopad nedávných nenormativních událostí ve světě (pandemie Covid-19, válka na Ukrajině) na tuto komunikaci. Sběr dat proběhl především pomocí 7 polostrukturovaných rozhovorů s rodiči dětí ve věku 6-12 let. Metodami výběru výzkumného souboru byly metoda záměrného výběru a metoda sněhové koule. K analýze dat byla zvolena metoda interpretativní fenomenologická analýza (IPA). Jsou to vždy děti, které začínají konverzaci o tomto tématu. Začnou se o něj zajímat v návaznosti na určitý podnět. Rodiče dětem poskytují pravdivé a dostačující informace. Děti se při konverzacích o smrti zajímají především o to, co to smrt je. Dále o okolnosti úmrtí, pohřební rituály a důvod smutku rodičů. Ukázalo se, že pandemie Covid-19 a válka na Ukrajině nehrály klíčovou roli při komunikaci o smrti mezi rodiči a dětmi.
Anotace v angličtině
The aim of this study is to map parents' perceptions of death, children's personal experience of death and its impact on their perception of death, the strategies parents use to communicate about death with their children and the possible impact of recent non-normative events in the world (Covid-19 pandemic, the war in Ukraine) on this communication. Data collection was conducted using 7 semi-structured interviews with parents of children aged 6-12 years. The methods of selecting the research population were purposive selection and the snowball method. Interpretative phenomenological analysis (IPA) was chosen to analyze the data. It is always the children who start the conversation on this topic. They become interested in it as a result of a certain stimulus. Parents are truthful with their children and provide them with sufficient information. In conversations about death, children are primarily interested in what death is, also in the circumstances of the death, the funeral rituals and the reason for the parents' grief. It turned out that the Covid-19 pandemic and the war in Ukraine did not play a key role in communication about death between parents and children.
Klíčová slova
smrt, komunikace, dítě, rodiče, pandemie Covid-19, válka na Ukrajině
Klíčová slova v angličtině
death, communication, child, parents, Covid-19 pandemic, war in Ukraine
Zásady pro vypracování
Studium existující zahraniční i české literatury, výzkumů a odborných článků týkajících se komunikace o smrti s dětmi.
Zpracování teoretické části bakalářské práce.
Cílem praktické části je zmapování rozdílů v komunikaci o smrti a ve vnímání smrti u dětí se zkušeností se smrtí a bez zkušenosti se smrtí.
Pro práci bude zvolen kvalitativní přístup.
Realizace výzkumu za dodržení etických zásad.
Analýza získaných dat a interpretace výsledků.
Konzultace s vedoucí práce.
Zásady pro vypracování
Studium existující zahraniční i české literatury, výzkumů a odborných článků týkajících se komunikace o smrti s dětmi.
Zpracování teoretické části bakalářské práce.
Cílem praktické části je zmapování rozdílů v komunikaci o smrti a ve vnímání smrti u dětí se zkušeností se smrtí a bez zkušenosti se smrtí.
Pro práci bude zvolen kvalitativní přístup.
Realizace výzkumu za dodržení etických zásad.
Analýza získaných dat a interpretace výsledků.
Konzultace s vedoucí práce.
Seznam doporučené literatury
Kübler-Ross, E. (2003). O dětech a smrti. Ermat.
Loučka, M. (2007). Koncept smrti u dětí [Bakalářská diplomová práce, Masarykova univerzita]. Informační systém Masarykovy univerzity. https://is.muni.cz/th/ld0hh/
Runcan, P. L., Constantineanu, C., Ielics, B., & Popa, D. (2012). The role of communication in the parent-child interaction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 904-908. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.221
Slaughter, V. (2005). Young children's understanding of death. Australian psychologist, 40(3), 179-186. https://doi.org/10.1080/00050060500243426
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Portál.
Zedníková, K. & Pechová, O. (2015). Communication about death in the family. Central European Journal of Nursing and Midwifery, 6(2), 253–259. https://doi.org./10.15452/CEJNM.2015.06.0012
Seznam doporučené literatury
Kübler-Ross, E. (2003). O dětech a smrti. Ermat.
Loučka, M. (2007). Koncept smrti u dětí [Bakalářská diplomová práce, Masarykova univerzita]. Informační systém Masarykovy univerzity. https://is.muni.cz/th/ld0hh/
Runcan, P. L., Constantineanu, C., Ielics, B., & Popa, D. (2012). The role of communication in the parent-child interaction. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 904-908. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.05.221
Slaughter, V. (2005). Young children's understanding of death. Australian psychologist, 40(3), 179-186. https://doi.org/10.1080/00050060500243426
Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Portál.
Zedníková, K. & Pechová, O. (2015). Communication about death in the family. Central European Journal of Nursing and Midwifery, 6(2), 253–259. https://doi.org./10.15452/CEJNM.2015.06.0012