Cílem práce bylo prozkoumat perspektivu odborných pracovníků poskytujících podpůrné intervence vkyberprostoru, konkrétně prostřednictvím chatu a e-mailu. Hlavním fokusem byl vliv online prostředí na podpůrné pracovníky zhlediska jejich motivace, online zkušenosti, vztahu a interakce sklientem a vnímání úspěchu a neúspěchu. Pro výzkum jsme zvolili kvalitativní metodologický přístup, konkrétně interpretativní fenomenologickou analýzu. Metodou sběru dat bylo polostrukturované interview, jehož pomocí jsme získali celkem 6 rozhovorů. Na základě analýzy jsme identifikovali celkem 12 hlavních kategorií a 2 vedlejší. Hlavními kategoriemi vyskytujících se napříč celým výzkumným souborem jsou dostupnost, rozvoj a růst, naplnění, jistota, bezpečí, flexibilita, tým, autenticita, zpětná vazba, omezenost informací, pozitivní zkušenost a splnění zakázky. Výsledky naznačují, že poradci vnímají práci vkyberprostoru jako dostupnou a flexibilní možnost podpůrné práce. Kyberprostor jim také poskytuje bezpečné a jisté prostředí, ve kterém mohou rozvíjet své dovednosti. Zároveň vnímají větší bezpečí i díky anonymitě internetu, což do jisté míry podporuje i vztah a interakci sklientem.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to explore the perspective of professionals providing support interventions in cyberspace, specifically via chat and email. The main focus was the impact of the online environment on support workers in terms of their motivation, online experience, relationship and interaction with the client, and perceptions of success and failure. We adopted a qualitative methodological approach for the research, specifically an interpretative phenomenological analysis. The method of data collection was semi-structured interviews, through which we obtained a total of 6 interviews. Based on the analysis, we identified a total of 12 main categories and 2 minor ones. The main categories occurring across the entire research set are accessibility, development and growth, fulfilment, security, safety, flexibility, team, authenticity, feedback, limited information, positive experience and contract fulfillment. The results suggest that counselors perceive working in cyberspace as an accessible and flexible option for support work. Cyberspace also provides them with a safe and secure environment in which to develop their skills. At the same time, they perceive greater security also due to the anonymity of the internet, which to some extent also supports the relationship and interaction with the client.
Klíčová slova
kyberprostor, podpůrná péče, poradci, intervence, chat, e-mail, online prostředí
Klíčová slova v angličtině
cyberspace, supportive care, counsellors, intervention, chat, e-mail, online environment
Rozsah průvodní práce
86 s. (166 667 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo prozkoumat perspektivu odborných pracovníků poskytujících podpůrné intervence vkyberprostoru, konkrétně prostřednictvím chatu a e-mailu. Hlavním fokusem byl vliv online prostředí na podpůrné pracovníky zhlediska jejich motivace, online zkušenosti, vztahu a interakce sklientem a vnímání úspěchu a neúspěchu. Pro výzkum jsme zvolili kvalitativní metodologický přístup, konkrétně interpretativní fenomenologickou analýzu. Metodou sběru dat bylo polostrukturované interview, jehož pomocí jsme získali celkem 6 rozhovorů. Na základě analýzy jsme identifikovali celkem 12 hlavních kategorií a 2 vedlejší. Hlavními kategoriemi vyskytujících se napříč celým výzkumným souborem jsou dostupnost, rozvoj a růst, naplnění, jistota, bezpečí, flexibilita, tým, autenticita, zpětná vazba, omezenost informací, pozitivní zkušenost a splnění zakázky. Výsledky naznačují, že poradci vnímají práci vkyberprostoru jako dostupnou a flexibilní možnost podpůrné práce. Kyberprostor jim také poskytuje bezpečné a jisté prostředí, ve kterém mohou rozvíjet své dovednosti. Zároveň vnímají větší bezpečí i díky anonymitě internetu, což do jisté míry podporuje i vztah a interakci sklientem.
Anotace v angličtině
The aim of this thesis was to explore the perspective of professionals providing support interventions in cyberspace, specifically via chat and email. The main focus was the impact of the online environment on support workers in terms of their motivation, online experience, relationship and interaction with the client, and perceptions of success and failure. We adopted a qualitative methodological approach for the research, specifically an interpretative phenomenological analysis. The method of data collection was semi-structured interviews, through which we obtained a total of 6 interviews. Based on the analysis, we identified a total of 12 main categories and 2 minor ones. The main categories occurring across the entire research set are accessibility, development and growth, fulfilment, security, safety, flexibility, team, authenticity, feedback, limited information, positive experience and contract fulfillment. The results suggest that counselors perceive working in cyberspace as an accessible and flexible option for support work. Cyberspace also provides them with a safe and secure environment in which to develop their skills. At the same time, they perceive greater security also due to the anonymity of the internet, which to some extent also supports the relationship and interaction with the client.
Klíčová slova
kyberprostor, podpůrná péče, poradci, intervence, chat, e-mail, online prostředí
Klíčová slova v angličtině
cyberspace, supportive care, counsellors, intervention, chat, e-mail, online environment
Zásady pro vypracování
a) Diplomová práce bude vypracována v souladu s pokyny Katedry psychologie FF UP (viz Manuál pro psaní diplomových prací – Dostál & Dominik, 2023).
b) Provedení rešerše relevantní literatury vztahující se k tématu online prostředí, poradenství, krizové intervence a dalším formám online podpůrné poradenské péče.
c) Stanovení základních cílů výzkumu.
d) Popis a zpracování teoretické části diplomové práce.
e) Analýza metodologie a výsledků současných studií zabývajících se podobnou problematikou.
f) Tvorba a příprava vhodného designu – kvalitativní výzkum s využitím polostrukturovaného interview s odbornými poradci v online prostředí.
g) Zpracování, analýza a interpretace získaných dat.
h) Představení diskuse a závěru teoretické a empirické části diplomové práce.
Zásady pro vypracování
a) Diplomová práce bude vypracována v souladu s pokyny Katedry psychologie FF UP (viz Manuál pro psaní diplomových prací – Dostál & Dominik, 2023).
b) Provedení rešerše relevantní literatury vztahující se k tématu online prostředí, poradenství, krizové intervence a dalším formám online podpůrné poradenské péče.
c) Stanovení základních cílů výzkumu.
d) Popis a zpracování teoretické části diplomové práce.
e) Analýza metodologie a výsledků současných studií zabývajících se podobnou problematikou.
f) Tvorba a příprava vhodného designu – kvalitativní výzkum s využitím polostrukturovaného interview s odbornými poradci v online prostředí.
g) Zpracování, analýza a interpretace získaných dat.
h) Představení diskuse a závěru teoretické a empirické části diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
1) Horská, B., Kohoutková, Š., Vosečková, L. K., & Lásková, A. (2021). Vítejte na chatu, můžete začít psát. . .: chatové poradenství pro pomáhající profese. APSS ČR.
2) Kolouch, J., & Bašta, P. (2019). CyberSecurity. CZ.NIC, z. s. p. o.
3) Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., & Lečbych, M. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Grada Publishing.
4) Reynolds, D. J., Stiles, W. B., Bailer, A. J., & Hughes, M. R. (2013). Impact of Exchanges and Client–Therapist alliance in Online-Text Psychotherapy. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(5), 370–377. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0195
5) Vybíral, Z., Kolofíková, K., & Psychologie, M. U. K. (2013). Úskalí internetového poradenství. MUNI.
6) Weinberg, H., & Rolnick, A. (2019). Virtual therapy for groups and individuals. Routledge.
7) Wootton, A. R., McCuistian, C., Packard, D. a. L., Gruber, V. A., & Saberi, P. (2020). Overcoming Technological Challenges: Lessons Learned from a Telehealth Counseling Study. Telemedicine Journal and E-health, 26(10), 1278–1283. https://doi.org/10.1089/tmj.2019.0191
Seznam doporučené literatury
1) Horská, B., Kohoutková, Š., Vosečková, L. K., & Lásková, A. (2021). Vítejte na chatu, můžete začít psát. . .: chatové poradenství pro pomáhající profese. APSS ČR.
2) Kolouch, J., & Bašta, P. (2019). CyberSecurity. CZ.NIC, z. s. p. o.
3) Procházka, R., Šmahaj, J., Kolařík, M., & Lečbych, M. (2014). Teorie a praxe poradenské psychologie. Grada Publishing.
4) Reynolds, D. J., Stiles, W. B., Bailer, A. J., & Hughes, M. R. (2013). Impact of Exchanges and Client–Therapist alliance in Online-Text Psychotherapy. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 16(5), 370–377. https://doi.org/10.1089/cyber.2012.0195
5) Vybíral, Z., Kolofíková, K., & Psychologie, M. U. K. (2013). Úskalí internetového poradenství. MUNI.
6) Weinberg, H., & Rolnick, A. (2019). Virtual therapy for groups and individuals. Routledge.
7) Wootton, A. R., McCuistian, C., Packard, D. a. L., Gruber, V. A., & Saberi, P. (2020). Overcoming Technological Challenges: Lessons Learned from a Telehealth Counseling Study. Telemedicine Journal and E-health, 26(10), 1278–1283. https://doi.org/10.1089/tmj.2019.0191