Informace o kvalifikační práci Vliv brýlí a make-upu na vnímanou sexuální přitažlivost žen v kontextu preference vyššího lokálního kontrastu v pozorovaném obrazu.
Dokončená práce zatím bez pokusu o obhajobu (DBPOO).
Úplnost vyplnění požadovaných údajů
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Vliv brýlí a make-upu na vnímanou sexuální přitažlivost žen v kontextu preference vyššího lokálního kontrastu v pozorovaném obrazu
Hlavní téma v angličtině
The effect of eye glasses and make-up on women's perceived sexual attractiveness in the context of a preference for higher local contrast in the observed image
Název dle studenta
Vliv brýlí a make-upu na vnímanou sexuální přitažlivost žen v kontextu preference vyššího lokálního kontrastu v pozorovaném obrazu.
Název dle studenta v angličtině
The effect of eyeglasses and make-up on women's perceived sexual attractiveness in the context of a preference for higher local contrast in the observed image.
Tato práce se zabývá vlivem brýlí a make-upu na sexuální přitažlivost žen. Naše teorie vychází z preference vyššího lokálního kontrastu v oblasti očí u pozorovaného objektu. Cílem práce bylo popsat jednotlivé úpravy obličeje a určit, jak se změní vnímání atraktivity v závislosti na změně kontrastu. Pro účely studie bylo pomocí umělé inteligence vytvořeno 7 fotografií, kterým byla dotvořena varianta s kulatými a hranatými brýlemi s obroučkou, bezobrubová varianta a varianta s make-upem. Data byla získána skrze on-line dotazník, přičemž obsahovala 890 odpovědí pro výzkumný vzorek, který reprezentoval muže ve věku 18-30 let. Naše očekávání nepotvrdila varianta bez brýlí a make-upu, která dosahovala nejvyšších preferencí v atraktivitě oproti nižšímu kontrastu a varianta s hranatými brýlemi s obroučkou, která v hodnocení atraktivity vzhledem k naměřenému kontrastu klesla. Výsledek hranatých brýlí zodpověděl naši vedlejší výzkumnou otázku, která předpokládala nižší preference v atraktivitě u brýlí hranatých vůči kulatým, čímž jsme poukázali na vliv tvaru na atraktivitu. Ve studii jsme však objevili i disonanci v preferenci vzhledu
a následného hodnocení atraktivity tohoto vzhledu.
Anotace v angličtině
This study focuses on the influence of glasses and makeup on women's sexual attractiveness. Our theory is rooted in the preference for higher local contrast around the eyes. The objective was to describe facial alterations and determine how attractiveness perception changes with contrast variations. Using artificial intelligence, 7 photos were generated, featuring variations with round and square-framed glasses, frameless glasses, and makeup. Data were gathered through an online questionnaire, with 890 responses from men aged 18-30. Contrary to our expectations, the variant without glasses and makeup garnered the highest attractiveness preferences compared to lower local contrast value, while the square-framed glasses variant saw decreased ratings in attractiveness relative to measured contrast. The outcome regarding square-framed glasses addressed our secondary research question, highlighting the influence of shape on attractiveness preferences. Nonetheless, a discrepancy was observed between appearance preference and subsequent evaluation.
Tato práce se zabývá vlivem brýlí a make-upu na sexuální přitažlivost žen. Naše teorie vychází z preference vyššího lokálního kontrastu v oblasti očí u pozorovaného objektu. Cílem práce bylo popsat jednotlivé úpravy obličeje a určit, jak se změní vnímání atraktivity v závislosti na změně kontrastu. Pro účely studie bylo pomocí umělé inteligence vytvořeno 7 fotografií, kterým byla dotvořena varianta s kulatými a hranatými brýlemi s obroučkou, bezobrubová varianta a varianta s make-upem. Data byla získána skrze on-line dotazník, přičemž obsahovala 890 odpovědí pro výzkumný vzorek, který reprezentoval muže ve věku 18-30 let. Naše očekávání nepotvrdila varianta bez brýlí a make-upu, která dosahovala nejvyšších preferencí v atraktivitě oproti nižšímu kontrastu a varianta s hranatými brýlemi s obroučkou, která v hodnocení atraktivity vzhledem k naměřenému kontrastu klesla. Výsledek hranatých brýlí zodpověděl naši vedlejší výzkumnou otázku, která předpokládala nižší preference v atraktivitě u brýlí hranatých vůči kulatým, čímž jsme poukázali na vliv tvaru na atraktivitu. Ve studii jsme však objevili i disonanci v preferenci vzhledu
a následného hodnocení atraktivity tohoto vzhledu.
Anotace v angličtině
This study focuses on the influence of glasses and makeup on women's sexual attractiveness. Our theory is rooted in the preference for higher local contrast around the eyes. The objective was to describe facial alterations and determine how attractiveness perception changes with contrast variations. Using artificial intelligence, 7 photos were generated, featuring variations with round and square-framed glasses, frameless glasses, and makeup. Data were gathered through an online questionnaire, with 890 responses from men aged 18-30. Contrary to our expectations, the variant without glasses and makeup garnered the highest attractiveness preferences compared to lower local contrast value, while the square-framed glasses variant saw decreased ratings in attractiveness relative to measured contrast. The outcome regarding square-framed glasses addressed our secondary research question, highlighting the influence of shape on attractiveness preferences. Nonetheless, a discrepancy was observed between appearance preference and subsequent evaluation.
1. Vytvoření databáze fotografií pro hodnocení v rámci studie (portréty stejných subjektů bez brýlí, s brýlemi s výraznou barevnou obrubou a s bezrámečkovými brýlemi. U výraznějších změn se může jednat o snímky vygenerované, či upravené v grafických editorech).
2. Připravení dotazníku pro hodnocení atraktivity subjektů na jednotlivých fotografiích.
3. Připravení dotazníku, který bude posuzovat obecné preference hodnotitelů (záliba ve sci-fi tvorbě, počítačových hrách apod.). (MBSRQ-AS, MSSCQ…)
4. Návrh testu pro preferenci kontrastních obrazů
5. Statistické vyhodnocení výsledků.
6. Vyslovení závěru, zdali v generaci mužů do 35 let existuje významná specifická podskupina (a tu identifikovat), pro kterou jsou signifikantně přitažlivější ženy s brýlemi či make upem v kontextu preference vyššího lokálního kontrastu.
Zásady pro vypracování
1. Vytvoření databáze fotografií pro hodnocení v rámci studie (portréty stejných subjektů bez brýlí, s brýlemi s výraznou barevnou obrubou a s bezrámečkovými brýlemi. U výraznějších změn se může jednat o snímky vygenerované, či upravené v grafických editorech).
2. Připravení dotazníku pro hodnocení atraktivity subjektů na jednotlivých fotografiích.
3. Připravení dotazníku, který bude posuzovat obecné preference hodnotitelů (záliba ve sci-fi tvorbě, počítačových hrách apod.). (MBSRQ-AS, MSSCQ…)
4. Návrh testu pro preferenci kontrastních obrazů
5. Statistické vyhodnocení výsledků.
6. Vyslovení závěru, zdali v generaci mužů do 35 let existuje významná specifická podskupina (a tu identifikovat), pro kterou jsou signifikantně přitažlivější ženy s brýlemi či make upem v kontextu preference vyššího lokálního kontrastu.
Seznam doporučené literatury
Kočnar, T., Saribay, S. A., & Kleisner, K. (2019). Perceived attractiveness of Czech faces across 10 cultures: Associations with sexual shape dimorphism, averageness, fluctuating asymmetry, and eye color. PloS one, 14(11), e0225549. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0225549
Leder, H., Forster, M., & Gerger, G. (2011). The glasses stereotype revisited: Effects of eyeglasses on perception, recognition, and impression of faces. Swiss Journal of Psychology, 70(4), 211 - 222. https://doi.org/10.1024/1421-0185/a000059
Okamura, Y., & Ura, M. (2020). Shapes of faces and eyeglasses influence the judgement of facial impressions in a metaphor-consistent manner. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 39(6), 2293-2297. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9931-6
Prantl, L., Heidekrueger, P. I., Broer, P. N., Knoll, S., Thiha, A., & Gründl, M. (2019). Female eye attractiveness – Where beauty meets science. Journal of Cranio-Maxillo-Facial Surgery, 47(1), 73-79. https://doi.org/10.1016/j.jcms.2018.05.034
Terry, R. L., & Kroger, D. L. (1976). Effects of eye correctives on ratings of attractiveness. Perceptual and Motor Skills, 42(2), 562. https://doi.org/10.2466/pms.1976.42.2.562
Zhao, Z., Zhou, L., Zhang, T., Kacprzyk, J., Pal, N. R., Bello Perez, R., Corchado, E. S., Hagras, H., Kóczy, L. T., Kreinovich, V., Lin, C. -teng, Lu, J., Melin, P., Nedjah, N., Nguyen, N. T., Wang, J., & Fukuda, S. (2020). Intelligent Recommendation System for Eyeglass Design. Advances in Affective and Pleasurable Design: Proceedings of the AHFE 2019 International Conference on Affective and Pleasurable Design, July 24-28, 2019, Washington D.C., USA, 952, 402-411. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20441-9_42
Seznam doporučené literatury
Kočnar, T., Saribay, S. A., & Kleisner, K. (2019). Perceived attractiveness of Czech faces across 10 cultures: Associations with sexual shape dimorphism, averageness, fluctuating asymmetry, and eye color. PloS one, 14(11), e0225549. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0225549
Leder, H., Forster, M., & Gerger, G. (2011). The glasses stereotype revisited: Effects of eyeglasses on perception, recognition, and impression of faces. Swiss Journal of Psychology, 70(4), 211 - 222. https://doi.org/10.1024/1421-0185/a000059
Okamura, Y., & Ura, M. (2020). Shapes of faces and eyeglasses influence the judgement of facial impressions in a metaphor-consistent manner. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 39(6), 2293-2297. https://doi.org/10.1007/s12144-018-9931-6
Prantl, L., Heidekrueger, P. I., Broer, P. N., Knoll, S., Thiha, A., & Gründl, M. (2019). Female eye attractiveness – Where beauty meets science. Journal of Cranio-Maxillo-Facial Surgery, 47(1), 73-79. https://doi.org/10.1016/j.jcms.2018.05.034
Terry, R. L., & Kroger, D. L. (1976). Effects of eye correctives on ratings of attractiveness. Perceptual and Motor Skills, 42(2), 562. https://doi.org/10.2466/pms.1976.42.2.562
Zhao, Z., Zhou, L., Zhang, T., Kacprzyk, J., Pal, N. R., Bello Perez, R., Corchado, E. S., Hagras, H., Kóczy, L. T., Kreinovich, V., Lin, C. -teng, Lu, J., Melin, P., Nedjah, N., Nguyen, N. T., Wang, J., & Fukuda, S. (2020). Intelligent Recommendation System for Eyeglass Design. Advances in Affective and Pleasurable Design: Proceedings of the AHFE 2019 International Conference on Affective and Pleasurable Design, July 24-28, 2019, Washington D.C., USA, 952, 402-411. https://doi.org/10.1007/978-3-030-20441-9_42