Diplomová práce se zaměřuje na to, jak ovlivňují psychosociální dopady rodiče dětí s poruchou autistického spektra na jejich vlastní prožívání rodičovství. V teoretické části nalezneme témata jako historické pojetí slova autismu, etiologii, srovnání diagnostických manuálů, popis jednotlivých typů poruch autistického spektra, diagnostiku spolu s různými farmakologickými a nefarmakologickými formy pomoci. Taktéž je zde představeno několik podobných výzkumů na problematiku prožívání a psychosociálních dopadů rodičů dětí s autismem. Výzkum je složen z osmi rozhovorů s matkami, které mají dítě s poruchou autistického spektra. Výběr účastnic byl realizován prostým záměrným výběrem a metodou sněhové koule. Hlavním cílem bylo porozumění a vylíčení jedinečné zkušenosti účastnic po žitém prožitku vzhledem k péči těchto dětí. Ke zpracování získaných dat byla použita kvalitativní metoda, konkrétně interpretativní fenomenologická analýza (IPA). Výsledky z výzkumu nám poskytují vhled na to, jaké psychosociální dopady jsou klíčové a co rodiče zažívají v souvislosti s tím, jaký to má vliv na jejich prožívání rodičovské role.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on how the psychosocial impact of parents of children with autism spectrum disorder affects their own experience of parenting. In the theoretical part we find topics such as the historical concept of the word autism, etiology, comparison of diagnostic manuals, description of different types of autism spectrum disorders, diagnosis along with different pharmacological and non-pharmacological forms of help. Also there are presented several similar studies on the lived experiences and psychosocial impact of parents of children with autism. The research consists of eight interviews with mothers who have a child with autism spectrum disorder. The selection of participants was done by simple purposive sampling and snowball sampling method. The main aim was to understand and portray the participants' unique lived experience in relation to caring for these children. A qualitative method, specifically interpretive phenomenological analysis (IPA), was used to process the data. The findings from the research provide insight into the crucial psychosocial impacts and what parents experience in relation to how this impacts their experience of the parenting role.
Klíčová slova
dítě s poruchou autistického spektra, psychosociální dopady, rodiče, prožívání
Klíčová slova v angličtině
child with autism spectrum disorder, psychosocial impact, parents, experiencing
Rozsah průvodní práce
107 s. (179 804 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na to, jak ovlivňují psychosociální dopady rodiče dětí s poruchou autistického spektra na jejich vlastní prožívání rodičovství. V teoretické části nalezneme témata jako historické pojetí slova autismu, etiologii, srovnání diagnostických manuálů, popis jednotlivých typů poruch autistického spektra, diagnostiku spolu s různými farmakologickými a nefarmakologickými formy pomoci. Taktéž je zde představeno několik podobných výzkumů na problematiku prožívání a psychosociálních dopadů rodičů dětí s autismem. Výzkum je složen z osmi rozhovorů s matkami, které mají dítě s poruchou autistického spektra. Výběr účastnic byl realizován prostým záměrným výběrem a metodou sněhové koule. Hlavním cílem bylo porozumění a vylíčení jedinečné zkušenosti účastnic po žitém prožitku vzhledem k péči těchto dětí. Ke zpracování získaných dat byla použita kvalitativní metoda, konkrétně interpretativní fenomenologická analýza (IPA). Výsledky z výzkumu nám poskytují vhled na to, jaké psychosociální dopady jsou klíčové a co rodiče zažívají v souvislosti s tím, jaký to má vliv na jejich prožívání rodičovské role.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on how the psychosocial impact of parents of children with autism spectrum disorder affects their own experience of parenting. In the theoretical part we find topics such as the historical concept of the word autism, etiology, comparison of diagnostic manuals, description of different types of autism spectrum disorders, diagnosis along with different pharmacological and non-pharmacological forms of help. Also there are presented several similar studies on the lived experiences and psychosocial impact of parents of children with autism. The research consists of eight interviews with mothers who have a child with autism spectrum disorder. The selection of participants was done by simple purposive sampling and snowball sampling method. The main aim was to understand and portray the participants' unique lived experience in relation to caring for these children. A qualitative method, specifically interpretive phenomenological analysis (IPA), was used to process the data. The findings from the research provide insight into the crucial psychosocial impacts and what parents experience in relation to how this impacts their experience of the parenting role.
Klíčová slova
dítě s poruchou autistického spektra, psychosociální dopady, rodiče, prožívání
Klíčová slova v angličtině
child with autism spectrum disorder, psychosocial impact, parents, experiencing
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude členěna na teoretickou a výzkumnou (empirickou) část. Teoretická část bude věnována tématům jako obecný úvod do poruch autistického spektra, rodina dítěte s autismem, nepochopení a tlak ze strany veřejnosti a stres s tím spojený aj.
V empirické části bude proveden kvalitativní výzkum. Sběr dat proběhne formou polostrukturovaných rozhovorů. Do empirického vzorku bude zahrnuto deset respondentů. Diplomová práce bude psána podle Manuálu pro psaní závěrečných prací na Katedře psychologie FF UPOL.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude členěna na teoretickou a výzkumnou (empirickou) část. Teoretická část bude věnována tématům jako obecný úvod do poruch autistického spektra, rodina dítěte s autismem, nepochopení a tlak ze strany veřejnosti a stres s tím spojený aj.
V empirické části bude proveden kvalitativní výzkum. Sběr dat proběhne formou polostrukturovaných rozhovorů. Do empirického vzorku bude zahrnuto deset respondentů. Diplomová práce bude psána podle Manuálu pro psaní závěrečných prací na Katedře psychologie FF UPOL.
Seznam doporučené literatury
Abbeduto, L., Seltzer, M. M., Shattuck, P., Krauss, M. W., Orsmond, G., & Murphy, M. M. (2004). Psychological well-being and coping in mothers of youths with autism, down syndrome, or fragile X syndrome. American Journal of Mental Retardation, 109(3), 237– 254. doi:10.1352/0895-8017(2004)109<_x0032_37:PWACIM>2.0.CO;2
Allik, H., Larsson, J. O., & Smedje, H. (2006). Health-related quality of life in parents of school-age children with Asperger syndrome or high-functioning autism. Health and Quality of Life Outcomes, 4(1), 1–8. doi:10.1186/1477-7525-4-1
Bayat, M. (2007). Evidence of resilience in families of children with autism. Journal of Intellectual Disability Research, 51(9), 702–714. doi:10.1111/j.1365-2788.2007.00960.x
Bazalová, B. (2012). Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita
Bebko, J. M., Konstantareas, M. M., & Springer, J. (1987). Parent and professional evaluations of family stress associated with characteristics of autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 17, 565–576. doi:10.1007/BF01486971
Seznam doporučené literatury
Abbeduto, L., Seltzer, M. M., Shattuck, P., Krauss, M. W., Orsmond, G., & Murphy, M. M. (2004). Psychological well-being and coping in mothers of youths with autism, down syndrome, or fragile X syndrome. American Journal of Mental Retardation, 109(3), 237– 254. doi:10.1352/0895-8017(2004)109<_x0032_37:PWACIM>2.0.CO;2
Allik, H., Larsson, J. O., & Smedje, H. (2006). Health-related quality of life in parents of school-age children with Asperger syndrome or high-functioning autism. Health and Quality of Life Outcomes, 4(1), 1–8. doi:10.1186/1477-7525-4-1
Bayat, M. (2007). Evidence of resilience in families of children with autism. Journal of Intellectual Disability Research, 51(9), 702–714. doi:10.1111/j.1365-2788.2007.00960.x
Bazalová, B. (2012). Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita
Bebko, J. M., Konstantareas, M. M., & Springer, J. (1987). Parent and professional evaluations of family stress associated with characteristics of autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 17, 565–576. doi:10.1007/BF01486971