Diplomová práce se zabývá validizací navržených parametrů dynamického zatížení u dětí mladšího školního věku. Měření dynamické zátěže bylo prováděno pomocí akcelerometrů Axivity AX6, u dětí, které překonávaly překážkovou dráhu v co nejkratším čase. Překážková dráha se skládala z 8 úseků s odlišnými pohybovými úkoly, které byly voleny tak, aby se střídaly úseky s předpokládanou větší a menší dynamickou zátěží. Ze získaných surových dat byly pro jednotlivé úseky vypočteny parametry: Integrální součet akcelerace (ISA), PlayerLoadTM (PL) a Stupeň dynamiky pohybu (SDP). Intenzita akcelerační zátěže byla vyjádřena relativizací dvou parametrů vzhledem k času - ISA*min-1 a PL*min-1. Na zjevnou validitu bylo usuzováno z pohledu odlišností v míře dynamického zatížení mezi odlišnými pohybovými úkoly. Souběžná validita byla založena na komparaci dvou metod hodnocení vnějšího zatížení (korelace času překonání dráhy a sledovaných parametrů dynamické zátěže). Pomocí výsledků ANOVA byly zjištěny rozdíly v uvedených parametrech mezi jednotlivými úseky (p < 0,05), vždy existoval alespoň jeden úsek, který se v daném parametru lišil od ostatních. Dynamické zatížení tyto parametry nehodnotí stejným způsobem a nejsou navzájem zastupitelné. Z hlediska zjevné validity lze proto očekávat jejich odlišnou úroveň. Korelace mezi jednotlivými parametry u celé trasy dosáhla hodnoty 0,992 pro parametr ISA, 0,602 pro PL, 0,459 pro SDP, -0,502 pro ISA*min-1 a -0,480 pro PL*min-1. To ukazuje na silnou úroveň souběžné validity u ISA, střední úroveň souběžné validity u PL a SDP, střední úroveň souběžné validity u parametrů ISA*min-1 a PL*min-1.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the validation of the proposed parameters of dynamic load in children of younger school-age. The measurement of dynamic load was performed using Axivity AX6 accelerometers, with children overcoming an obstacle course in the shortest possible time. The obstacle course consisted of 8 sections with different movement tasks, which were chosen to alternate between sections with expected higher and lower dynamic loads. From the raw data obtained, the parameters Integral Sum of Acceleration (ISA), PlayerLoadTM (PL) and Degree of Movement Dynamics (SDP) were calculated for each section. The intensity of the acceleration load was expressed by normalizing two parameters with respect to time - ISA*min-1 and PL*min-1. Face validity was inferred in terms of differences in the degree of dynamic load between different movement tasks. Concurrent validity was based on a comparison of two methods of external load assessment (correlation of time to traverse the track and observed dynamic load parameters). Using the results of ANOVA, differences in these parameters were found between sections (p < 0,05), there was always at least one section that differed from the others in a given parameter. These parameters do not evaluate dynamic load in the same way and are not interchangeable. Therefore, different levels of validity can be expected from an apparent perspective. The correlations between individual parameters along the time to complete the entire course were 0.992 for ISA, 0.602 for PL, 0.459 for SDP, -0.502 for ISA*min-1, and -0.480 for PL*min-1. This indicates a strong level of concurrent validity for ISA, a moderate level of concurrent validity for PL and SDP, and a moderate level of concurrent validity for ISA*min-1 and PL*min-1.
Accelerometer, Concurrent Validity, Degree of Motion Dynamics, Face Validity, Integral Sum of Acceleration, PlayerLoadTM.
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá validizací navržených parametrů dynamického zatížení u dětí mladšího školního věku. Měření dynamické zátěže bylo prováděno pomocí akcelerometrů Axivity AX6, u dětí, které překonávaly překážkovou dráhu v co nejkratším čase. Překážková dráha se skládala z 8 úseků s odlišnými pohybovými úkoly, které byly voleny tak, aby se střídaly úseky s předpokládanou větší a menší dynamickou zátěží. Ze získaných surových dat byly pro jednotlivé úseky vypočteny parametry: Integrální součet akcelerace (ISA), PlayerLoadTM (PL) a Stupeň dynamiky pohybu (SDP). Intenzita akcelerační zátěže byla vyjádřena relativizací dvou parametrů vzhledem k času - ISA*min-1 a PL*min-1. Na zjevnou validitu bylo usuzováno z pohledu odlišností v míře dynamického zatížení mezi odlišnými pohybovými úkoly. Souběžná validita byla založena na komparaci dvou metod hodnocení vnějšího zatížení (korelace času překonání dráhy a sledovaných parametrů dynamické zátěže). Pomocí výsledků ANOVA byly zjištěny rozdíly v uvedených parametrech mezi jednotlivými úseky (p < 0,05), vždy existoval alespoň jeden úsek, který se v daném parametru lišil od ostatních. Dynamické zatížení tyto parametry nehodnotí stejným způsobem a nejsou navzájem zastupitelné. Z hlediska zjevné validity lze proto očekávat jejich odlišnou úroveň. Korelace mezi jednotlivými parametry u celé trasy dosáhla hodnoty 0,992 pro parametr ISA, 0,602 pro PL, 0,459 pro SDP, -0,502 pro ISA*min-1 a -0,480 pro PL*min-1. To ukazuje na silnou úroveň souběžné validity u ISA, střední úroveň souběžné validity u PL a SDP, střední úroveň souběžné validity u parametrů ISA*min-1 a PL*min-1.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the validation of the proposed parameters of dynamic load in children of younger school-age. The measurement of dynamic load was performed using Axivity AX6 accelerometers, with children overcoming an obstacle course in the shortest possible time. The obstacle course consisted of 8 sections with different movement tasks, which were chosen to alternate between sections with expected higher and lower dynamic loads. From the raw data obtained, the parameters Integral Sum of Acceleration (ISA), PlayerLoadTM (PL) and Degree of Movement Dynamics (SDP) were calculated for each section. The intensity of the acceleration load was expressed by normalizing two parameters with respect to time - ISA*min-1 and PL*min-1. Face validity was inferred in terms of differences in the degree of dynamic load between different movement tasks. Concurrent validity was based on a comparison of two methods of external load assessment (correlation of time to traverse the track and observed dynamic load parameters). Using the results of ANOVA, differences in these parameters were found between sections (p < 0,05), there was always at least one section that differed from the others in a given parameter. These parameters do not evaluate dynamic load in the same way and are not interchangeable. Therefore, different levels of validity can be expected from an apparent perspective. The correlations between individual parameters along the time to complete the entire course were 0.992 for ISA, 0.602 for PL, 0.459 for SDP, -0.502 for ISA*min-1, and -0.480 for PL*min-1. This indicates a strong level of concurrent validity for ISA, a moderate level of concurrent validity for PL and SDP, and a moderate level of concurrent validity for ISA*min-1 and PL*min-1.
Accelerometer, Concurrent Validity, Degree of Motion Dynamics, Face Validity, Integral Sum of Acceleration, PlayerLoadTM.
Zásady pro vypracování
Úkoly:
- Identifikovat výzkumný problém
- Navrhnout vymezení práce (cíl, dílčí cíle, hypotézy)
- Navrhnout metodiku práce
- Zajistit měření, sběr a zpracování dat
Pracovní verze ověřovaných hypotéz
- Existuje vztah mezi úrovní dynamického zatížení a výkonem v testu XY u dětí mladšího školního věku.
- Existuje vztah mezi úrovní dynamického zatížení a výkonem v testu AB u dětí mladšího školního věku.
Zásady pro vypracování
Úkoly:
- Identifikovat výzkumný problém
- Navrhnout vymezení práce (cíl, dílčí cíle, hypotézy)
- Navrhnout metodiku práce
- Zajistit měření, sběr a zpracování dat
Pracovní verze ověřovaných hypotéz
- Existuje vztah mezi úrovní dynamického zatížení a výkonem v testu XY u dětí mladšího školního věku.
- Existuje vztah mezi úrovní dynamického zatížení a výkonem v testu AB u dětí mladšího školního věku.