Diplomová práce se zabývá syndromem vyhoření u učitelů 1. stupně základních škol. Celá struktura diplomové práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a empirickou.
V teoretické části se zabýváme nejprve vymezením učitelské profese z hlediska osobnostních charakteristik, profesních kompetencí a profesním vývojem. Dále charakterizujeme stres, jeho vymezení, příznaky a neopomenutelné zvládání stresu. Další podstatnou kapitolou je definice syndromu vyhoření, jeho příčiny, fáze a následné důsledky. Nechybí ani prevence syndromu vyhoření a zaměření se na výzkumy této problematiky vyhoření.
V empirické části pracujeme s kvantitativním výzkumem a zaměřujeme se na vyhodnocování a zpracování získaných dat. Hlavním cílem empirické části je zjistit, v jaké míře se projevuje syndrom vyhoření u učitelů 1. stupně základních škol.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on burnout syndrome in primary school teachers. The whole structure of the thesis is divided into two parts: theoretical and empirical.
In the theoretical part we first deal with the definition of the teaching profession in terms of personal characteristics, professional competences and professional development. Then we characterize stress, its definition, symptoms and stress management. Another essential chapter is the definition of burnout syndrome, its causes, stages and subsequent consequences. Prevention of burnout syndrome and a focus on research on burnout are also included.
In the empirical part, we work with quantitative research and focus on the evaluation and processing of the collected data. The main aim of the empirical part is to find out to what extent burnout syndrome is manifested in first grade primary school teachers.
Diplomová práce se zabývá syndromem vyhoření u učitelů 1. stupně základních škol. Celá struktura diplomové práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a empirickou.
V teoretické části se zabýváme nejprve vymezením učitelské profese z hlediska osobnostních charakteristik, profesních kompetencí a profesním vývojem. Dále charakterizujeme stres, jeho vymezení, příznaky a neopomenutelné zvládání stresu. Další podstatnou kapitolou je definice syndromu vyhoření, jeho příčiny, fáze a následné důsledky. Nechybí ani prevence syndromu vyhoření a zaměření se na výzkumy této problematiky vyhoření.
V empirické části pracujeme s kvantitativním výzkumem a zaměřujeme se na vyhodnocování a zpracování získaných dat. Hlavním cílem empirické části je zjistit, v jaké míře se projevuje syndrom vyhoření u učitelů 1. stupně základních škol.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on burnout syndrome in primary school teachers. The whole structure of the thesis is divided into two parts: theoretical and empirical.
In the theoretical part we first deal with the definition of the teaching profession in terms of personal characteristics, professional competences and professional development. Then we characterize stress, its definition, symptoms and stress management. Another essential chapter is the definition of burnout syndrome, its causes, stages and subsequent consequences. Prevention of burnout syndrome and a focus on research on burnout are also included.
In the empirical part, we work with quantitative research and focus on the evaluation and processing of the collected data. The main aim of the empirical part is to find out to what extent burnout syndrome is manifested in first grade primary school teachers.
URBANOVSKÁ, Eva. Škola, stres a adolescenti. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 9788024425610
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2021]. Já, učitel. ISBN 978-80-7496-472-5
SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020. ISBN 9788026216681
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 9788027104703
KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 9788073672997
Seznam doporučené literatury
URBANOVSKÁ, Eva. Škola, stres a adolescenti. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 9788024425610
ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, [2021]. Já, učitel. ISBN 978-80-7496-472-5
SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření: proč vzniká a jak se proti němu bránit. Praha: Portál, 2020. ISBN 9788026216681
ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta. Techniky osobnostního rozvoje a duševní hygieny učitele. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 9788027104703
KALLWASS, Angelika. Syndrom vyhoření v práci a v osobním životě. Praha: Portál, 2007. ISBN 9788073672997