V teoretické části bakalářské práce byla zpracována literární rešerše zabývající se problematikou fotomorfogeneze, fotoreceptorů a aniontových kanálů rostlin. V experimentální části bylo zkoumáno zapojení aniontových kanálů v růstu a vývoji rostlin Solanum lycopersicum L. Byly sledovány růstové reakce kořenů a hypokotylů rostlin k inhibitorům aniontových kanálů (NIF, 9 AC a NPPB) v závislosti na světelných podmínkách (tma, modré světlo, červené světlo). Byl analyzován mutant cry1-2 odvozený od kultivaru Money Maker s mutací v genu kódujícím fotoreceptor CRY1 a mutant 7B-1 odvozený od kultivaru cv. Rutgers s defektem ve fototropinové signální dráze.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of the bachelor thesis knowledge about photomorphogenesis, photoreceptors and plant anion channels were summarized. In the experimental part, the involvement of anion channels in the growth and development of Solanum lycopersicum L. was investigated. The growth responses of the root and hypocotyl of plants to anion channels blockers (NIF, 9-AC and NPPB) as a function of light conditions (dark, blue light, red light) was monitored. Mutant cry1-2 derived from cultivar Money Marker with mutation in the gene coding photoreceptor CRY1 and mutant 7B-1 derived from cultivar cv. Rutgers with defect in phototropin signaling pathway were analyzed.
anion channels, growth, root, hypocotyl, blue light, NIF, 9-AC, NPPB
Rozsah průvodní práce
56 s.
Jazyk
CZ
Anotace
V teoretické části bakalářské práce byla zpracována literární rešerše zabývající se problematikou fotomorfogeneze, fotoreceptorů a aniontových kanálů rostlin. V experimentální části bylo zkoumáno zapojení aniontových kanálů v růstu a vývoji rostlin Solanum lycopersicum L. Byly sledovány růstové reakce kořenů a hypokotylů rostlin k inhibitorům aniontových kanálů (NIF, 9 AC a NPPB) v závislosti na světelných podmínkách (tma, modré světlo, červené světlo). Byl analyzován mutant cry1-2 odvozený od kultivaru Money Maker s mutací v genu kódujícím fotoreceptor CRY1 a mutant 7B-1 odvozený od kultivaru cv. Rutgers s defektem ve fototropinové signální dráze.
Anotace v angličtině
In the theoretical part of the bachelor thesis knowledge about photomorphogenesis, photoreceptors and plant anion channels were summarized. In the experimental part, the involvement of anion channels in the growth and development of Solanum lycopersicum L. was investigated. The growth responses of the root and hypocotyl of plants to anion channels blockers (NIF, 9-AC and NPPB) as a function of light conditions (dark, blue light, red light) was monitored. Mutant cry1-2 derived from cultivar Money Marker with mutation in the gene coding photoreceptor CRY1 and mutant 7B-1 derived from cultivar cv. Rutgers with defect in phototropin signaling pathway were analyzed.
anion channels, growth, root, hypocotyl, blue light, NIF, 9-AC, NPPB
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s tématem bakalářské práce
Studentka se důkladně seznámí s náplní projektu bakalářské práce tak, aby byla schopna definovat základní cíle bakalářské práce, přístupy a metody, které bude při práci používat.
2. Shromáždění nejnovějších literárních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce a jejich zpracování
Zásadním zdrojem literatury, které si studentka musí prostudovat, jsou odborné články, a to především literatura týkající se problematiky růstu rostlin vlivem světla, fotomorfogeneze, světelných signálních drah, problematiky transportů iontů v buňce, aniontových kanálů a jejich regulace světlem.
3. Časová organizace a plán experimentů
Časová organizace experimentální práce vychází z plánu práce, který má studentka k dispozici od svého školitele.
4. Vlastní experimentální práce a dílčí analýzy výsledků
Studentka bude provádět experimenty podle plánu práce. Bude studovat růst rostlin fotomorfogenních mutantů (7B-1, cry1-1, cry1-2) rajčete Solanum lycopersicum na zvolených koncentracích vybraných inhibitorů a v závislosti na světelných podmínkách.
5. Konečné zpracování výsledků
O každém experimentu bude studentka provádět záznamy do pracovního deníku a vypracuje protokol. Výsledky každého experimentu zpracuje do dílčích grafů a společně s vedoucím učiní z výsledků závěry. Všechny výsledky pak studentka postupně zpracuje do konečné výstižné podoby, aby byly připraveny k zakomponování do bakalářské práce.
6. Kompletace bakalářské práce
Se zpracováním bakalářské práce začne studentka s dostatečným předstihem, tedy nejpozději půl roku před plánovanou obhajobou bakalářské práce. Dílčí verze bakalářské práce bude diskutovat s vedoucím bakalářské práce.
Zásady pro vypracování
1. Seznámení se s tématem bakalářské práce
Studentka se důkladně seznámí s náplní projektu bakalářské práce tak, aby byla schopna definovat základní cíle bakalářské práce, přístupy a metody, které bude při práci používat.
2. Shromáždění nejnovějších literárních zdrojů vztahujících se k tématu bakalářské práce a jejich zpracování
Zásadním zdrojem literatury, které si studentka musí prostudovat, jsou odborné články, a to především literatura týkající se problematiky růstu rostlin vlivem světla, fotomorfogeneze, světelných signálních drah, problematiky transportů iontů v buňce, aniontových kanálů a jejich regulace světlem.
3. Časová organizace a plán experimentů
Časová organizace experimentální práce vychází z plánu práce, který má studentka k dispozici od svého školitele.
4. Vlastní experimentální práce a dílčí analýzy výsledků
Studentka bude provádět experimenty podle plánu práce. Bude studovat růst rostlin fotomorfogenních mutantů (7B-1, cry1-1, cry1-2) rajčete Solanum lycopersicum na zvolených koncentracích vybraných inhibitorů a v závislosti na světelných podmínkách.
5. Konečné zpracování výsledků
O každém experimentu bude studentka provádět záznamy do pracovního deníku a vypracuje protokol. Výsledky každého experimentu zpracuje do dílčích grafů a společně s vedoucím učiní z výsledků závěry. Všechny výsledky pak studentka postupně zpracuje do konečné výstižné podoby, aby byly připraveny k zakomponování do bakalářské práce.
6. Kompletace bakalářské práce
Se zpracováním bakalářské práce začne studentka s dostatečným předstihem, tedy nejpozději půl roku před plánovanou obhajobou bakalářské práce. Dílčí verze bakalářské práce bude diskutovat s vedoucím bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Taiz L., Zeiger E. (2010) Plant Physiology, 5th ed.
Taiz L et al. (2015) Plant Physiology and Development, 6th ed.
Jones R et al. (2013) The Molecular Life of Plants, 1st ed.
Buchanan BB et al. (2015) Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 2nd ed.
Buchanan BB et al. (2010) Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 1st ed.
Odborné články v mezinárodních vědeckých časopisech týkající se problematiky bakalářské práce a podle doporučení vedoucího bakalářské práce.
Seznam doporučené literatury
Taiz L., Zeiger E. (2010) Plant Physiology, 5th ed.
Taiz L et al. (2015) Plant Physiology and Development, 6th ed.
Jones R et al. (2013) The Molecular Life of Plants, 1st ed.
Buchanan BB et al. (2015) Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 2nd ed.
Buchanan BB et al. (2010) Biochemistry and Molecular Biology of Plants, 1st ed.
Odborné články v mezinárodních vědeckých časopisech týkající se problematiky bakalářské práce a podle doporučení vedoucího bakalářské práce.