Diplomová práce se zaměřuje na vytvoření ucelené sady metodických návrhů pro učitele informatiky na druhém stupni základních škol s důrazem na začlenění jazyka JavaScript do výuky algoritmizace a programování. V teoretické části práce je rozebrána problematika algoritmizace a programování na základních školách. Dále je zde detailně popsán jazyk JavaScript, jeho syntaxe, funkce, historie a jeho využití v moderním vývoji webových aplikací. V praktické části je prezentována ucelená sada metodických návrhů zaměřených na implementaci jazyka JavaScript do výuky algoritmizace a programování na druhém stupni základních škol. Každý metodický návrh obsahuje stručné informace o jednotlivých příkazech a samostatnou práci. V posledním metodickém návrhu se nachází komplexní projekt, ve kterém žáci upotřebí všechny předchozí koncepty.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the creation of a comprehensive set of methodological proposals for teachers of informatics at lower secondary schools with an emphasis on the inclusion of JavaScript in the teaching of algorithmization and programming. The theoretical part of the thesis deals with the issues of algorithmization and programming in primary schools. It also describes JavaScript in detail, its syntax, functions, history and its use in the development of modern web applications. The practical part presents a comprehensive set of methodological proposals aimed at implementing JavaScript in the teaching of algorithmization and programming at lower secondary. Each methodological proposal includes brief information about each concept and an individual work. The last methodological proposal contains complex project in the form of a game that incorporates all the previous concepts.
JavaScript, algorithmization, programming, web applications, teaching materials
Rozsah průvodní práce
84 s. (123 292)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na vytvoření ucelené sady metodických návrhů pro učitele informatiky na druhém stupni základních škol s důrazem na začlenění jazyka JavaScript do výuky algoritmizace a programování. V teoretické části práce je rozebrána problematika algoritmizace a programování na základních školách. Dále je zde detailně popsán jazyk JavaScript, jeho syntaxe, funkce, historie a jeho využití v moderním vývoji webových aplikací. V praktické části je prezentována ucelená sada metodických návrhů zaměřených na implementaci jazyka JavaScript do výuky algoritmizace a programování na druhém stupni základních škol. Každý metodický návrh obsahuje stručné informace o jednotlivých příkazech a samostatnou práci. V posledním metodickém návrhu se nachází komplexní projekt, ve kterém žáci upotřebí všechny předchozí koncepty.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the creation of a comprehensive set of methodological proposals for teachers of informatics at lower secondary schools with an emphasis on the inclusion of JavaScript in the teaching of algorithmization and programming. The theoretical part of the thesis deals with the issues of algorithmization and programming in primary schools. It also describes JavaScript in detail, its syntax, functions, history and its use in the development of modern web applications. The practical part presents a comprehensive set of methodological proposals aimed at implementing JavaScript in the teaching of algorithmization and programming at lower secondary. Each methodological proposal includes brief information about each concept and an individual work. The last methodological proposal contains complex project in the form of a game that incorporates all the previous concepts.
JavaScript, algorithmization, programming, web applications, teaching materials
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je tvorba metodických listů pro učitele informatiky na 2. stupni ZŠ se zaměřením na implementaci JavaScriptového frameworku React do výuky v oblasti algoritmizace a programování. Teoretická část se bude zabývat revizí ICT kurikula, problematikou JavaScriptového frameworku React, tvorby webových stránek a aplikací, dále se pak zaměří na výukové metody, organizační formy atd. Praktická část bude věnována samotné tvorbě metodických listů pro učitele informatiky na 2. stupni ZŠ.
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je tvorba metodických listů pro učitele informatiky na 2. stupni ZŠ se zaměřením na implementaci JavaScriptového frameworku React do výuky v oblasti algoritmizace a programování. Teoretická část se bude zabývat revizí ICT kurikula, problematikou JavaScriptového frameworku React, tvorby webových stránek a aplikací, dále se pak zaměří na výukové metody, organizační formy atd. Praktická část bude věnována samotné tvorbě metodických listů pro učitele informatiky na 2. stupni ZŠ.
Seznam doporučené literatury
BANKS, Alex a Eve PORCELLO. Learning React Modern Patterns for Developing React Apps. Sebastopol, California: O'Reilly Media, 2017. ISBN 978-1492051725.
DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-310-9.
LEPIL, Oldřich. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů: zvyšování kvality vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MORGAN, Joe. How to code in React.js. New York: DigitalOcean, 2021. ISBN 9781735831749.
PEHLIVANIAN, Ara a Don NGUYEN. JavaScript Okamžitě. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 978802514163.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
WIERUCH, Robin. Road to React: Your journey to master plain yet pragmatic React.js. South Carolina: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2018. ISBN 9781720043997.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
ŽÁRA, Ondřej. JavaScript Programátorské techniky a webové technologie. Brno: Computer Press, 2015. ISBN 9788025145739.
Seznam doporučené literatury
BANKS, Alex a Eve PORCELLO. Learning React Modern Patterns for Developing React Apps. Sebastopol, California: O'Reilly Media, 2017. ISBN 978-1492051725.
DOSTÁL, Jiří. Učební pomůcky a zásada názornosti. Olomouc: Votobia, 2008. ISBN 978-80-7220-310-9.
LEPIL, Oldřich. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů: zvyšování kvality vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7.
MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.
MORGAN, Joe. How to code in React.js. New York: DigitalOcean, 2021. ISBN 9781735831749.
PEHLIVANIAN, Ara a Don NGUYEN. JavaScript Okamžitě. Brno: Computer Press, 2014. ISBN 978802514163.
PRŮCHA, Jan, Eliška WALTEROVÁ a Jiří MAREŠ. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
WIERUCH, Robin. Road to React: Your journey to master plain yet pragmatic React.js. South Carolina: CreateSpace Independent Publishing Platform, 2018. ISBN 9781720043997.
ZORMANOVÁ, Lucie. Výukové metody v pedagogice: tradiční a inovativní metody, transmisivní a konstruktivistické pojetí výuky, klasifikace výukových metod. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4100-0.
ŽÁRA, Ondřej. JavaScript Programátorské techniky a webové technologie. Brno: Computer Press, 2015. ISBN 9788025145739.