Tato diplomová práce se zaměřuje na popis struktury a objemu 24hodinového chování u žáků
z vybraných základních škol na území Moravy a Slezska. Výsledný soubor tvořilo 122 žáků ve
věku 7-15 let, z toho 59 bylo dívek a 63 chlapců. 24hodinové chování (spánek, sedavé chování
a pohybová aktivita) bylo měřeno pomocí akcelerometrů ActiGraph wGT3X-BT. Čas strávený
sledováním obrazovek elektronických zařízení a data o tělesné výšce a hmotnosti byla
hodnocena pomocí dotazníkového šetření. Jedinci byli rozdělení na základě indexu tělesné
hmotnosti do skupiny s optimální tělesnou hmotnosti (n=94) a do skupiny s nadváhou a
obezitou (n=28). Skupina s optimální tělesnou hmotností trávila více času pohybovou
aktivitou vysoké intenzity (Z = -2,606; p = 0,009) a sledováním obrazovek elektronických
zařízení (Z = -2,203; p = 0,028) než skupina s nadváhou a obezitou. U dětí s optimální tělesnou
hmotností byly nalezeny statisticky významné korelace mezi časem stráveným sledováním
elektronických zařízení a sedavým chováním (Rs = 0,304; p = 0,006) a pohybovou aktivitou
nízké intenzity (Rs = - 0,229; p = 0,04). Práce přináší aktuální poznatky pro rodiče, pedagogy
případně pro pracovníky, kteří se zaměřují na práci s dětmi a adolescenty.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on the description of the structure and volume of 24-hour
behaviour in students from selected primary schools in the Moravia and Silesia regions. The
resulting sample consisted of 122 students aged 7-15 years, including 59 girls and 63 boys.
The 24-hour behaviour (sleep, sedentary behaviour, and physical activity) was measured
using ActiGraph wGT3X-BT accelerometers. Screen time and data on body height and weight
were evaluated using a questionnaire survey. Individuals were divided based on the body
mass index into a group with optimal body weight (n=94) and a group with overweight and
obesity (n=28). The group with optimal body weight spent more time in high-intensity physical
activity (Z = -2.606; p = 0.009) and had more screen time (Z = -2.203; p = 0.028) than the group
with overweight and obesity. Statistically significant correlations were found among children
with optimal body weight between screen time and sedentary behaviour (Rs = 0.304; p =
0.006) and low-intensity physical activity (Rs = -0.229; p = 0.04). The study provides current
insights for parents, educators, and professionals who focus on working with children and
adolescents.
Tato diplomová práce se zaměřuje na popis struktury a objemu 24hodinového chování u žáků
z vybraných základních škol na území Moravy a Slezska. Výsledný soubor tvořilo 122 žáků ve
věku 7-15 let, z toho 59 bylo dívek a 63 chlapců. 24hodinové chování (spánek, sedavé chování
a pohybová aktivita) bylo měřeno pomocí akcelerometrů ActiGraph wGT3X-BT. Čas strávený
sledováním obrazovek elektronických zařízení a data o tělesné výšce a hmotnosti byla
hodnocena pomocí dotazníkového šetření. Jedinci byli rozdělení na základě indexu tělesné
hmotnosti do skupiny s optimální tělesnou hmotnosti (n=94) a do skupiny s nadváhou a
obezitou (n=28). Skupina s optimální tělesnou hmotností trávila více času pohybovou
aktivitou vysoké intenzity (Z = -2,606; p = 0,009) a sledováním obrazovek elektronických
zařízení (Z = -2,203; p = 0,028) než skupina s nadváhou a obezitou. U dětí s optimální tělesnou
hmotností byly nalezeny statisticky významné korelace mezi časem stráveným sledováním
elektronických zařízení a sedavým chováním (Rs = 0,304; p = 0,006) a pohybovou aktivitou
nízké intenzity (Rs = - 0,229; p = 0,04). Práce přináší aktuální poznatky pro rodiče, pedagogy
případně pro pracovníky, kteří se zaměřují na práci s dětmi a adolescenty.
Anotace v angličtině
This master's thesis focuses on the description of the structure and volume of 24-hour
behaviour in students from selected primary schools in the Moravia and Silesia regions. The
resulting sample consisted of 122 students aged 7-15 years, including 59 girls and 63 boys.
The 24-hour behaviour (sleep, sedentary behaviour, and physical activity) was measured
using ActiGraph wGT3X-BT accelerometers. Screen time and data on body height and weight
were evaluated using a questionnaire survey. Individuals were divided based on the body
mass index into a group with optimal body weight (n=94) and a group with overweight and
obesity (n=28). The group with optimal body weight spent more time in high-intensity physical
activity (Z = -2.606; p = 0.009) and had more screen time (Z = -2.203; p = 0.028) than the group
with overweight and obesity. Statistically significant correlations were found among children
with optimal body weight between screen time and sedentary behaviour (Rs = 0.304; p =
0.006) and low-intensity physical activity (Rs = -0.229; p = 0.04). The study provides current
insights for parents, educators, and professionals who focus on working with children and
adolescents.
Cílem práce bude 1) popsat spánkový a pohybový režim u žáků základní a střední školy a 2) analýza vztahů mezi dobou a charakterem sledování elektronických zařízení a spánkovým a pohybovým režimem. K měření 24hodinového pohybového chování budou využity akcelerometry ActiGraph. K hodnocení času stráveného sledováním elektronických zařízení a pro stanovení indexu tělesné hmotnosti bude využito dotazníkového šetření.
Harmonogram:
- naměření dat ve škole
- rozvržení kapitol práce
- zpracování syntézy poznatků
- zpracování části cíle, metodika, výsledky
- odevzdání kompletní práce, před svázáním přečte a zkontroluje vedoucí
- 30.04.2023 odevzdání práce na studijním oddělení.
Zásady pro vypracování
Cílem práce bude 1) popsat spánkový a pohybový režim u žáků základní a střední školy a 2) analýza vztahů mezi dobou a charakterem sledování elektronických zařízení a spánkovým a pohybovým režimem. K měření 24hodinového pohybového chování budou využity akcelerometry ActiGraph. K hodnocení času stráveného sledováním elektronických zařízení a pro stanovení indexu tělesné hmotnosti bude využito dotazníkového šetření.
Harmonogram:
- naměření dat ve škole
- rozvržení kapitol práce
- zpracování syntézy poznatků
- zpracování části cíle, metodika, výsledky
- odevzdání kompletní práce, před svázáním přečte a zkontroluje vedoucí
- 30.04.2023 odevzdání práce na studijním oddělení.