Tato práce se psychosociálními aspekty cestování dětí ve starším školním věku (konkrétně žáků 8. tříd olomouckých základních škol) do školy a ze školy. Cílem práce bylo Cílem této práce je prozkoumat, jak hodnotí děti ve starším školním věku psychosociální faktory, včetně postojů, subjektivních norem, vnímané kontroly chování, v souvislosti s jejich výběrem způsobu dopravy do školy a zpět. V této práci vycházíme z faktorů Teorie plánovaného chování (TPB). Hlavní metodou sběru dat byly polostrukturované ohniskové skupiny. K analýze a zpracování dat je využita metoda zakotvené teorie. Výsledky ukazují, že aktivní cestování, zejména chůze, je žáky vnímáno velmi pozitivně, a to díky jeho přístupnosti, flexibilitě a přínosům pro zdraví a sociální interakce. Výzkum také odhalil, že existují významné bariéry, které omezují využívání aktivní dopravy mezi žáky. Mezi nejvýznamnější patří bezpečnostní obavy, nedostatečná infrastruktura a sociální tlak.
Anotace v angličtině
This thesis explores the psychosocial aspects of travel to and from school among older school-age children (specifically, 8th-grade students of Olomouc elementary schools). The aim of the thesis is to examine how older school-age children evaluate psychosocial factors, including attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control, in relation to their choice of mode of transportation to and from school. This work is based on the factors of the Theory of Planned Behavior (TPB). The main method of data collection was semi-structured focus groups. The data analysis and processing utilized the grounded theory method. The results show that active travel, especially walking, is perceived very positively by the students due to its accessibility, flexibility, and benefits for health and social interaction. The research also revealed significant barriers that limit the use of active transportation among students. The most significant barriers include safety concerns, insufficient infrastructure, and social pressure.
Klíčová slova
aktivní doprava, psychosociální aspekty, teorie plánovaného chování
Klíčová slova v angličtině
active transportation, psychosocial aspects, Theory of Planned Behavior
Rozsah průvodní práce
85
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se psychosociálními aspekty cestování dětí ve starším školním věku (konkrétně žáků 8. tříd olomouckých základních škol) do školy a ze školy. Cílem práce bylo Cílem této práce je prozkoumat, jak hodnotí děti ve starším školním věku psychosociální faktory, včetně postojů, subjektivních norem, vnímané kontroly chování, v souvislosti s jejich výběrem způsobu dopravy do školy a zpět. V této práci vycházíme z faktorů Teorie plánovaného chování (TPB). Hlavní metodou sběru dat byly polostrukturované ohniskové skupiny. K analýze a zpracování dat je využita metoda zakotvené teorie. Výsledky ukazují, že aktivní cestování, zejména chůze, je žáky vnímáno velmi pozitivně, a to díky jeho přístupnosti, flexibilitě a přínosům pro zdraví a sociální interakce. Výzkum také odhalil, že existují významné bariéry, které omezují využívání aktivní dopravy mezi žáky. Mezi nejvýznamnější patří bezpečnostní obavy, nedostatečná infrastruktura a sociální tlak.
Anotace v angličtině
This thesis explores the psychosocial aspects of travel to and from school among older school-age children (specifically, 8th-grade students of Olomouc elementary schools). The aim of the thesis is to examine how older school-age children evaluate psychosocial factors, including attitudes, subjective norms, and perceived behavioral control, in relation to their choice of mode of transportation to and from school. This work is based on the factors of the Theory of Planned Behavior (TPB). The main method of data collection was semi-structured focus groups. The data analysis and processing utilized the grounded theory method. The results show that active travel, especially walking, is perceived very positively by the students due to its accessibility, flexibility, and benefits for health and social interaction. The research also revealed significant barriers that limit the use of active transportation among students. The most significant barriers include safety concerns, insufficient infrastructure, and social pressure.
Klíčová slova
aktivní doprava, psychosociální aspekty, teorie plánovaného chování
Klíčová slova v angličtině
active transportation, psychosocial aspects, Theory of Planned Behavior
Zásady pro vypracování
Cíle:
Hlavním cílem práce je mapování faktorů (vycházející z Teorie interpersonálního chování) v kontextu cestování dětí do školy a zpět. Zaměříme se jak na pohled rodičů, tak dětí v mladším školním věku (6-11 let).
Dalším cílem je popis přání a překážek, které rodiče a děti hodnotí jako bariéry pro využívání udržitelných módů dopravy.
Metody:
Pro tento výzkum byla zvolena kvalitativní metoda pomocí zakotvené teorie. Budeme vycházet z faktorů Teorie interpersonálního chování. Hlavní metodou sběru dat budou polostrukturované rozhovory a jako evokační materiál pro mladší děti volíme kresbu (jak by si přály cestovat do a ze školy). Rozhovory budou probíhat na dvou základních školách (vesnice vs. město nad 100 tisíc obyvatel). Zaměříme se na 1.-5. třídu běžných základních škol. Rozhovory budou probíhat v každé třídě alespoň s jedním rodičem a jeho dítětem. Sběr dat bude probíhat, dokud nedojde k teoretickému nasycení.
Zásady pro vypracování
Cíle:
Hlavním cílem práce je mapování faktorů (vycházející z Teorie interpersonálního chování) v kontextu cestování dětí do školy a zpět. Zaměříme se jak na pohled rodičů, tak dětí v mladším školním věku (6-11 let).
Dalším cílem je popis přání a překážek, které rodiče a děti hodnotí jako bariéry pro využívání udržitelných módů dopravy.
Metody:
Pro tento výzkum byla zvolena kvalitativní metoda pomocí zakotvené teorie. Budeme vycházet z faktorů Teorie interpersonálního chování. Hlavní metodou sběru dat budou polostrukturované rozhovory a jako evokační materiál pro mladší děti volíme kresbu (jak by si přály cestovat do a ze školy). Rozhovory budou probíhat na dvou základních školách (vesnice vs. město nad 100 tisíc obyvatel). Zaměříme se na 1.-5. třídu běžných základních škol. Rozhovory budou probíhat v každé třídě alespoň s jedním rodičem a jeho dítětem. Sběr dat bude probíhat, dokud nedojde k teoretickému nasycení.
Seznam doporučené literatury
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
Ausserer, K., Risser, R. & Röhsner, U. (2011). Once a walker always a walker or "You can't teach an old dog new tricks”: Results of a mobility study of preschool children, presentation at the WALK21 conference in The Hague 17.-19: November, Vienna: FACTUM & makam.
De Vos, J., & Witlox, F. (2017). Travel satisfaction revisited. On the pivotal role of travel satisfaction in conceptualising a travel behaviour process. Transportation research part A: policy and practice, 106, 364-373.
Řiháček, T., & Hytych, R. (2015). Metoda zakotvené teorie: problémy a výzvy. In Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku.
Solana, A. A., Mandic, S., Lanaspa, E. G., Gallardo, L. O., & Casterad, J. Z. (2018). Parental barriers to active commuting to school in children: does parental gender matter?. Journal of Transport & Health, 9, 141-149.
Triandis, H. C. (1977). Interpersonal Behaviour. Publishing: Boston, MA, USA.
Seznam doporučené literatury
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational behavior and human decision processes, 50(2), 179-211.
Ausserer, K., Risser, R. & Röhsner, U. (2011). Once a walker always a walker or "You can't teach an old dog new tricks”: Results of a mobility study of preschool children, presentation at the WALK21 conference in The Hague 17.-19: November, Vienna: FACTUM & makam.
De Vos, J., & Witlox, F. (2017). Travel satisfaction revisited. On the pivotal role of travel satisfaction in conceptualising a travel behaviour process. Transportation research part A: policy and practice, 106, 364-373.
Řiháček, T., & Hytych, R. (2015). Metoda zakotvené teorie: problémy a výzvy. In Kvalitativní přístup a metody ve vědách o člověku.
Solana, A. A., Mandic, S., Lanaspa, E. G., Gallardo, L. O., & Casterad, J. Z. (2018). Parental barriers to active commuting to school in children: does parental gender matter?. Journal of Transport & Health, 9, 141-149.
Triandis, H. C. (1977). Interpersonal Behaviour. Publishing: Boston, MA, USA.