Tato práce se zabývá syndromem vyhoření a jeho souvislostí s životní spokojeností a dalšími osobními či situačními faktory u studentů jednooborové psychologie navazujícího magisterského studia. Pro realizaci výzkumu byl využit kvantitativní design. Sběr dat probíhal pomocí online dotazníkového šetření, které je tvořeno třemi částmi: částí zjišťující osobní a situační faktory, dotazníkem Maslach Burnout Inventory - General Survey for Students (MBI-GS (S)) a Dotazníkem životní spokojenosti (DŽS). Respondenti byli vybírání metodou příležitostného výběru a metodou sněhové koule. Výzkumný soubor tvoří 116 respondentů z řad magisterských studentů FF UP, FF MU, FSS MU a FF UK. Pro
statistické zpracování byly využity metody neparametrické statistiky. Mezi klíčové poznatky patří, že magisterské studenty psychologie ohrožuje syndrom vyhoření více v porovnání s rozsáhlým souborem pracovní populace. Dále jsme zjistili, že syndrom vyhoření úzce souvisí s celkovou životní spokojeností a také se spokojeností s univerzitou; subjektivní náročnost studia je spojena především s vyčerpáním. Také jsme prokázali vztah mezi časem stráveným ve škole, přípravou do školy, placenou prací a neplacenou prací a dvěma dimenzemi syndromu vyhoření - vyčerpáním a cynismem. Dále jsme nalezli statisticky významný rozdíl mezi studenty různých fakult v míře vyčerpání a cynismu, přičemž v míře efektivity tento rozdíl nebyl pozorován.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on burnout syndrome and its relationship to life satisfaction and other personal or situational factors in single-subject psychology follow-up master's students. A quantitative design was used to conduct the research. Data collection was conducted using an online questionnaire survey, which consists of three parts: a section on personal and situational factors, the Maslach Burnout Inventory - General Survey for Students (MBI-GS (S)), and Dotazník životní spokojenosti (DŽS). Respondents were selected using the random sampling method and the snowball sampling method. The research sample consists of 116 respondents among students of the FF UP, FF MU, FSS MU and FF UK. Non-parametric statistical methods were used for statistical processing. Key findings include that master's students in psychology are more at risk of burnout syndrome compared to the general working population. Furthermore, we found that burnout syndrome is closely related to overall life satisfaction as well as satisfaction with university; subjective difficulty of studying is primarily associated with exhaustion. We also found a relationship between time spent in school, school preparation, paid work and unpaid work and two dimensions of burnout syndrome - exhaustion and cynicism. Furthermore, we found a statistically significant difference between students of different faculties in the measures of exhaustion and cynicism, while no such difference was observed in the measure of efficacy.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, životní spokojenost, studenti psychologie, MBI, DŽS
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, life satisfaction, psychology students, MBI, DŽS
Rozsah průvodní práce
75 s. (121 118 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato práce se zabývá syndromem vyhoření a jeho souvislostí s životní spokojeností a dalšími osobními či situačními faktory u studentů jednooborové psychologie navazujícího magisterského studia. Pro realizaci výzkumu byl využit kvantitativní design. Sběr dat probíhal pomocí online dotazníkového šetření, které je tvořeno třemi částmi: částí zjišťující osobní a situační faktory, dotazníkem Maslach Burnout Inventory - General Survey for Students (MBI-GS (S)) a Dotazníkem životní spokojenosti (DŽS). Respondenti byli vybírání metodou příležitostného výběru a metodou sněhové koule. Výzkumný soubor tvoří 116 respondentů z řad magisterských studentů FF UP, FF MU, FSS MU a FF UK. Pro
statistické zpracování byly využity metody neparametrické statistiky. Mezi klíčové poznatky patří, že magisterské studenty psychologie ohrožuje syndrom vyhoření více v porovnání s rozsáhlým souborem pracovní populace. Dále jsme zjistili, že syndrom vyhoření úzce souvisí s celkovou životní spokojeností a také se spokojeností s univerzitou; subjektivní náročnost studia je spojena především s vyčerpáním. Také jsme prokázali vztah mezi časem stráveným ve škole, přípravou do školy, placenou prací a neplacenou prací a dvěma dimenzemi syndromu vyhoření - vyčerpáním a cynismem. Dále jsme nalezli statisticky významný rozdíl mezi studenty různých fakult v míře vyčerpání a cynismu, přičemž v míře efektivity tento rozdíl nebyl pozorován.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on burnout syndrome and its relationship to life satisfaction and other personal or situational factors in single-subject psychology follow-up master's students. A quantitative design was used to conduct the research. Data collection was conducted using an online questionnaire survey, which consists of three parts: a section on personal and situational factors, the Maslach Burnout Inventory - General Survey for Students (MBI-GS (S)), and Dotazník životní spokojenosti (DŽS). Respondents were selected using the random sampling method and the snowball sampling method. The research sample consists of 116 respondents among students of the FF UP, FF MU, FSS MU and FF UK. Non-parametric statistical methods were used for statistical processing. Key findings include that master's students in psychology are more at risk of burnout syndrome compared to the general working population. Furthermore, we found that burnout syndrome is closely related to overall life satisfaction as well as satisfaction with university; subjective difficulty of studying is primarily associated with exhaustion. We also found a relationship between time spent in school, school preparation, paid work and unpaid work and two dimensions of burnout syndrome - exhaustion and cynicism. Furthermore, we found a statistically significant difference between students of different faculties in the measures of exhaustion and cynicism, while no such difference was observed in the measure of efficacy.
Klíčová slova
syndrom vyhoření, životní spokojenost, studenti psychologie, MBI, DŽS
Klíčová slova v angličtině
burnout syndrome, life satisfaction, psychology students, MBI, DŽS
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude syndrom vyhoření a životní spokojenost u studentů psychologie navazujícího magisterského studia na vybraných katedrách psychologie. Cílem práce bude zjistit, zda se syndrom vyhoření mezi touto specifickou skupinou vyskytuje a v jaké míře. Dalším cílem bude zjistit životní spokojenost studentů a popsat souvislosti mezi aspekty životní spokojenosti, demografickými údaji a syndromem vyhoření.
Teoretická část se bude věnovat fenoménu syndromu vyhoření a konceptu životní spokojenosti. Praktická část bude koncipována jako kvantitativní výzkum provedený prostřednictvím dotazníkového šetření. Data budou sbírána pomocí dotazníkové baterie, která se bude skládat z dotazníku vlastní konstrukce na demografické a jiné doplňující informace (finance, bydlení, spokojenost se školou a studiem apod.), Dotazníkem životní spokojenosti (Fahrenberg, Myrtek, Schumacher, Brähler) a přepracovaným překladem Maslach Burnout Inventory – General Survey for Students. Data budou zpracována prostřednictvím metod deskriptivní a inferenční statistiky.
Zásady pro vypracování
Tématem bakalářské práce bude syndrom vyhoření a životní spokojenost u studentů psychologie navazujícího magisterského studia na vybraných katedrách psychologie. Cílem práce bude zjistit, zda se syndrom vyhoření mezi touto specifickou skupinou vyskytuje a v jaké míře. Dalším cílem bude zjistit životní spokojenost studentů a popsat souvislosti mezi aspekty životní spokojenosti, demografickými údaji a syndromem vyhoření.
Teoretická část se bude věnovat fenoménu syndromu vyhoření a konceptu životní spokojenosti. Praktická část bude koncipována jako kvantitativní výzkum provedený prostřednictvím dotazníkového šetření. Data budou sbírána pomocí dotazníkové baterie, která se bude skládat z dotazníku vlastní konstrukce na demografické a jiné doplňující informace (finance, bydlení, spokojenost se školou a studiem apod.), Dotazníkem životní spokojenosti (Fahrenberg, Myrtek, Schumacher, Brähler) a přepracovaným překladem Maslach Burnout Inventory – General Survey for Students. Data budou zpracována prostřednictvím metod deskriptivní a inferenční statistiky.
Seznam doporučené literatury
1) Blatný, M. (2005). Psychosociální souvislosti osobní pohody. Masarykova univerzita.
2) Boháčová, Z. (2022). Syndrom vyhoření u vysokoškolských studentů [Bakalářská práce, Univerzita Palackého]. https://theses.cz/id/0k5ijf/BP_Bohacova_2022.pdf
3) Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření: (informace pro lékaře, psychology a další zájemce o teoretické zdroje, diagnostické a intervenční možnosti tohoto syndromu) (2., rozš. a dopl. vyd). Státní zdravotní ústav.
4) Kotera, Y., Andrzejewski, D., Dosedlova, J., Taylor, E., Edwards, A. -M., & , C. B. (2022). Mental Health of Czech University Psychology Students: Negative Mental Health Attitudes, Mental Health Shame and Self-Compassion. Healthcare, 10(4), 676. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/healthcare10040676
5) Křivohlavý, J. (2012). Hořet, ale nevyhořet. Karmelitánské nakladatelství.
6) Maslach, Ch., Jackson, S. (2018). Maslach burnout Inventory Manual: Fourth edition. Menlo Park, CA: Mind Garden, Inc.
7) Ptáček, R., Raboch, J., & Kebza, V. (2013). Burnout syndrom jako mezioborový jev. Grada.
8) Tukaev, S., Vasheka, T., & Dolgova, O. (2013). The Relationships Between Emotional Burnout and Motivational, Semantic and Communicative Features of Psychology Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82, 553-556. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.308
Seznam doporučené literatury
1) Blatný, M. (2005). Psychosociální souvislosti osobní pohody. Masarykova univerzita.
2) Boháčová, Z. (2022). Syndrom vyhoření u vysokoškolských studentů [Bakalářská práce, Univerzita Palackého]. https://theses.cz/id/0k5ijf/BP_Bohacova_2022.pdf
3) Kebza, V., & Šolcová, I. (2003). Syndrom vyhoření: (informace pro lékaře, psychology a další zájemce o teoretické zdroje, diagnostické a intervenční možnosti tohoto syndromu) (2., rozš. a dopl. vyd). Státní zdravotní ústav.
4) Kotera, Y., Andrzejewski, D., Dosedlova, J., Taylor, E., Edwards, A. -M., & , C. B. (2022). Mental Health of Czech University Psychology Students: Negative Mental Health Attitudes, Mental Health Shame and Self-Compassion. Healthcare, 10(4), 676. https://doi.org/https://doi.org/10.3390/healthcare10040676
5) Křivohlavý, J. (2012). Hořet, ale nevyhořet. Karmelitánské nakladatelství.
6) Maslach, Ch., Jackson, S. (2018). Maslach burnout Inventory Manual: Fourth edition. Menlo Park, CA: Mind Garden, Inc.
7) Ptáček, R., Raboch, J., & Kebza, V. (2013). Burnout syndrom jako mezioborový jev. Grada.
8) Tukaev, S., Vasheka, T., & Dolgova, O. (2013). The Relationships Between Emotional Burnout and Motivational, Semantic and Communicative Features of Psychology Students. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 82, 553-556. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.06.308