Bakalářská práce se zabývá volným časem a jeho rolí v chování a formování osobnosti mladistvých ve výchovném ústavu. Téma jsem si zvolila z důvodu zájmu o utváření volného času ve výchovných ústavech a jeho působení na utváření osobnosti mladistvých.
Práce bude obsahovat teoretickou i výzkumnou část, kdy v teoretické části bude zahrnuto vývojové období jedinců ve věku od 15 do 18 let, volný čas, poruchy chování a také prevence poruch chování. Výzkum bude kvalitativního charakteru, kdy bude použita metoda rozhovoru. Jako výzkumný soubor jsem si vybrala vychovatele z výchovných ústavů, kteří se starají o mladistvé, tráví s nimi volné chvíle a vedou je ke správnému trávení volného času. Vychovatelů bych si vybrala dohromady pět, a to ze tří výchovných ústavů. Zvoleným výzkumným cílem je zjištění role volného času v životech mladistvých z výchovných ústavů. Dále také, jaký má vliv volný čas na jejich chování.
Vzhledem k výzkumnému cíli jsem si zvolila výzkumné otázky, které se budou týkat vlivu volného času na dosavadní osobnostní vývoj mladistvých, se kterými pedagogové pracují. Dále také jak pedagogové využívají potenciálu volného času pro rozvoj jedinců a jaké jsou tendence z hlediska trávení volného času mladistvých ve výchovných ústavech.
Výsledky tohoto výzkumu mohou být využity pro lepší utváření volného času mladistvých z důvodu utváření jejich osobnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis will deal with leisure time and its influence on the behaviour and personality formation of juveniles in an educational institution. I have chosen this topic because of my interest in the formation of leisure in educational institutions and its effect on the formation of the personality of juveniles.
The thesis will include both a theoretical and research parts, where the theoretical part will cover the developmental period of individuals aged 15 to 18, leisure, behavioural disorders and also the prevention of behavioural disorders. The research will be qualitative in nature where the interview method will be used. As a research sample I have chosen educators from educational institutions, who take care of adolescents, spend their free time with them and guide them to spend their leisure properly. I would choose five educators from three educational institutions. The chosen research aim is to find out the role of leisure in the lives of juveniles from educational institutions. Also, what effect leisure has on their behaviour.
Considering the research objective, I have chosen research questions that will relate to the influence of leisure on the current personal development of the adolescents with whom the educators work. Furthermore, how educators use the potential of leisure for the development of individuals and what are the tendencies in terms of leisure time of adolescents in educational institutions.
The results of this research can be used to better shape the free time of teenagers for the purpose of shaping their personality.
Klíčová slova
výchovný ústav, mladistvý, poruchy chování, prevence poruch chování, volný čas, rizikové chování
Bakalářská práce se zabývá volným časem a jeho rolí v chování a formování osobnosti mladistvých ve výchovném ústavu. Téma jsem si zvolila z důvodu zájmu o utváření volného času ve výchovných ústavech a jeho působení na utváření osobnosti mladistvých.
Práce bude obsahovat teoretickou i výzkumnou část, kdy v teoretické části bude zahrnuto vývojové období jedinců ve věku od 15 do 18 let, volný čas, poruchy chování a také prevence poruch chování. Výzkum bude kvalitativního charakteru, kdy bude použita metoda rozhovoru. Jako výzkumný soubor jsem si vybrala vychovatele z výchovných ústavů, kteří se starají o mladistvé, tráví s nimi volné chvíle a vedou je ke správnému trávení volného času. Vychovatelů bych si vybrala dohromady pět, a to ze tří výchovných ústavů. Zvoleným výzkumným cílem je zjištění role volného času v životech mladistvých z výchovných ústavů. Dále také, jaký má vliv volný čas na jejich chování.
Vzhledem k výzkumnému cíli jsem si zvolila výzkumné otázky, které se budou týkat vlivu volného času na dosavadní osobnostní vývoj mladistvých, se kterými pedagogové pracují. Dále také jak pedagogové využívají potenciálu volného času pro rozvoj jedinců a jaké jsou tendence z hlediska trávení volného času mladistvých ve výchovných ústavech.
Výsledky tohoto výzkumu mohou být využity pro lepší utváření volného času mladistvých z důvodu utváření jejich osobnosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis will deal with leisure time and its influence on the behaviour and personality formation of juveniles in an educational institution. I have chosen this topic because of my interest in the formation of leisure in educational institutions and its effect on the formation of the personality of juveniles.
The thesis will include both a theoretical and research parts, where the theoretical part will cover the developmental period of individuals aged 15 to 18, leisure, behavioural disorders and also the prevention of behavioural disorders. The research will be qualitative in nature where the interview method will be used. As a research sample I have chosen educators from educational institutions, who take care of adolescents, spend their free time with them and guide them to spend their leisure properly. I would choose five educators from three educational institutions. The chosen research aim is to find out the role of leisure in the lives of juveniles from educational institutions. Also, what effect leisure has on their behaviour.
Considering the research objective, I have chosen research questions that will relate to the influence of leisure on the current personal development of the adolescents with whom the educators work. Furthermore, how educators use the potential of leisure for the development of individuals and what are the tendencies in terms of leisure time of adolescents in educational institutions.
The results of this research can be used to better shape the free time of teenagers for the purpose of shaping their personality.
Klíčová slova
výchovný ústav, mladistvý, poruchy chování, prevence poruch chování, volný čas, rizikové chování
- v BP bude zahrnuto – volný čas, období dospívání, poruchy chování, prevence poruch chování, výchovné ústavy
2. Výzkumný problém
- Trávení volného času mladistvých ve výchovných ústavech.
- Vliv volného času na jejich chování.
- Možnosti využívání volného času v rozvoji osobnosti dopívajícího.
- Role volného času mladistvých, kteří pobývají ve výchovném ústavu, z hlediska jejich dosavadního vývoje a rozvoje osobnosti.
3. Výzkumné cíle a otázky
- Zvoleným výzkumným cílem je zjištění role volného času v životech mladistvých z výchovných ústavů. Dále také, jaký má vliv volný čas na jejich chování.
- Vzhledem k výzkumnému cíli jsem si zvolila výzkumné otázky:
o Jakou roli sehrál volný čas v dosavadním osobnostním vývoji mladistvých, se kterými pedagogové pracují?
o Jaké jsou tendence z hlediska trávení volného času u mladistvých ve výchovných ústavech?
o Jak využívají pedagogové potenciálu volného času pro rozvoj osobnosti dospívajících?
4. Výzkumný soubor
- Jako výzkumný soubor jsem si vybrala vychovatelé z výchovných ústavů, kteří se starají o mladistvé, tráví s nimi volné chvíle a vedou je ke správnému trávení volného času.
- Vychovatelů bych si vybrala dohromady pět, a to ze dvou výchovných ústavů.
5. Výzkumná strategie, výzkumný nástroj, metoda analýzy
- Jako výzkumnou metodu jsem si vybrala rozhovor. Požádala bych vychovatelé o zodpovězení na položené otázky. Výzkumnou metodu bych zvolila otevřené kódování.
Zásady pro vypracování
1. Téma BP
- v BP bude zahrnuto – volný čas, období dospívání, poruchy chování, prevence poruch chování, výchovné ústavy
2. Výzkumný problém
- Trávení volného času mladistvých ve výchovných ústavech.
- Vliv volného času na jejich chování.
- Možnosti využívání volného času v rozvoji osobnosti dopívajícího.
- Role volného času mladistvých, kteří pobývají ve výchovném ústavu, z hlediska jejich dosavadního vývoje a rozvoje osobnosti.
3. Výzkumné cíle a otázky
- Zvoleným výzkumným cílem je zjištění role volného času v životech mladistvých z výchovných ústavů. Dále také, jaký má vliv volný čas na jejich chování.
- Vzhledem k výzkumnému cíli jsem si zvolila výzkumné otázky:
o Jakou roli sehrál volný čas v dosavadním osobnostním vývoji mladistvých, se kterými pedagogové pracují?
o Jaké jsou tendence z hlediska trávení volného času u mladistvých ve výchovných ústavech?
o Jak využívají pedagogové potenciálu volného času pro rozvoj osobnosti dospívajících?
4. Výzkumný soubor
- Jako výzkumný soubor jsem si vybrala vychovatelé z výchovných ústavů, kteří se starají o mladistvé, tráví s nimi volné chvíle a vedou je ke správnému trávení volného času.
- Vychovatelů bych si vybrala dohromady pět, a to ze dvou výchovných ústavů.
5. Výzkumná strategie, výzkumný nástroj, metoda analýzy
- Jako výzkumnou metodu jsem si vybrala rozhovor. Požádala bych vychovatelé o zodpovězení na položené otázky. Výzkumnou metodu bych zvolila otevřené kódování.
Seznam doporučené literatury
BUBLEOVÁ, Věduna a kol. Základní informace o náhradní rodinné péči. Praha: SNRP, 2011. ISBN 978-80-87455-01-2.
DOLEJŠ, Martin, Ondřej SKOPAL a Jaroslava SUCHÁ. Protektivní a rizikové osobnostní rysy u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4181-8.
PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
Volný čas a prevence u dětí a mládeže [online]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, odbor pro mládež, 2002.
Seznam doporučené literatury
BUBLEOVÁ, Věduna a kol. Základní informace o náhradní rodinné péči. Praha: SNRP, 2011. ISBN 978-80-87455-01-2.
DOLEJŠ, Martin, Ondřej SKOPAL a Jaroslava SUCHÁ. Protektivní a rizikové osobnostní rysy u adolescentů. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4181-8.
PUGNEROVÁ, Michaela a Jana KVINTOVÁ. Přehled poruch psychického vývoje. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5452-9.
VÁGNEROVÁ, Marie a Lidka LISÁ. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
Volný čas a prevence u dětí a mládeže [online]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, odbor pro mládež, 2002.