Bakalářská práce se věnuje tématu emoční inteligence a pracovní spokojenosti. Cílem práce je zjistit, zda existuje vztah mezi emoční inteligencí a pracovní spokojeností českých zaměstnanců generace Y, pracujících na plný úvazek v oblasti marketingu . Základ práce tvoří teoretická část, jež definuje pojmy EI, pracovní spokojenost a generace Y. V praktické části je provedena analýza dotazníkového šetření, sestávajícího z Českého multifacetového dotazníku pracovní spokojenosti a Genos inventáře emoční inteligence, a následně je provedena a vyhodnocena korelační analýza. Výsledky práce potvrzují existenci pozitivního vztahu mezi EI a pracovní spokojeností ve zkoumaném vzorku. Není však prokázán rozdíl v průměrné úrovni EI a pracovní spokojenosti na základě pohlaví. V závěru práce jsou uvedena doporučení, jak EI rozvíjet, a to jak pro jednotlivce, tak pro manažery týmů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dedicated to the topic of emotional intelligence and job satisfaction. The aim of the thesis is to find out whether there is a relationship between emotional intelligence and job satisfaction of Czech employees of generation Y, working full-time in the field of marketing. In the practical part, an analysis of a questionnaire survey consisting of the Czech Multifaceted Job Satisfaction Questionnaire and the Genos Emotional Intelligence Inventory is carried out, followed by a correlation analysis. The results of the paper confirm the existence of a positive relationship between EI and job satisfaction in the sample studied. However, there is no evidence of difference in the mean level of EI and job satisfaction based on gender. The paper concludes with recommendations on how to develop EI, both for individuals and team managers.
Klíčová slova
emoční inteligence, pracovní spokojenost, generace Y, rozvoj emoční inteligence, korelační analýza
Bakalářská práce se věnuje tématu emoční inteligence a pracovní spokojenosti. Cílem práce je zjistit, zda existuje vztah mezi emoční inteligencí a pracovní spokojeností českých zaměstnanců generace Y, pracujících na plný úvazek v oblasti marketingu . Základ práce tvoří teoretická část, jež definuje pojmy EI, pracovní spokojenost a generace Y. V praktické části je provedena analýza dotazníkového šetření, sestávajícího z Českého multifacetového dotazníku pracovní spokojenosti a Genos inventáře emoční inteligence, a následně je provedena a vyhodnocena korelační analýza. Výsledky práce potvrzují existenci pozitivního vztahu mezi EI a pracovní spokojeností ve zkoumaném vzorku. Není však prokázán rozdíl v průměrné úrovni EI a pracovní spokojenosti na základě pohlaví. V závěru práce jsou uvedena doporučení, jak EI rozvíjet, a to jak pro jednotlivce, tak pro manažery týmů.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is dedicated to the topic of emotional intelligence and job satisfaction. The aim of the thesis is to find out whether there is a relationship between emotional intelligence and job satisfaction of Czech employees of generation Y, working full-time in the field of marketing. In the practical part, an analysis of a questionnaire survey consisting of the Czech Multifaceted Job Satisfaction Questionnaire and the Genos Emotional Intelligence Inventory is carried out, followed by a correlation analysis. The results of the paper confirm the existence of a positive relationship between EI and job satisfaction in the sample studied. However, there is no evidence of difference in the mean level of EI and job satisfaction based on gender. The paper concludes with recommendations on how to develop EI, both for individuals and team managers.
Klíčová slova
emoční inteligence, pracovní spokojenost, generace Y, rozvoj emoční inteligence, korelační analýza
Hlavní cíl práce je ověřit do jaké míry emoční inteligence ovlivňuje job satisfaction. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů emoční inteligence a job satisfaction. Praktická část je tvořena testem emoční inteligence vytvořeným na základě Golemanova Emotional Intelligence Competency Modelu. Za pomoci dotazníkového šetření je zjištěna úroveň job satisfaction u zaměstnanců vybraných firem. Zkoumaný soubor je tvořen minimálně 90 respondenty dospělé a pracující populace v ČR. Po porovnání výsledků jednotlivých šetření je zjištěno zda a jakým způsobem (ve kterých faktorech) spolu emoční inteligence a job satisfaction souvisí. Veškeré kroky jsou provedeny s pomocí odborné literatury a výzkumy související s tématem. Dále je provedena literární rešerše , je zpracována teoretická i praktická část dle zadaného tématu a to vše za dodržování základních etických pravidel výzkumu. Vše je zpracováno písemnou podobou dle norem katedry. Celá práce má za cíl charakterizovat projevy emoční inteligence zaměstnaců a určit do jaké míry tyto projevy ovlivňují jejich job satisfaction.
Zásady pro vypracování
Hlavní cíl práce je ověřit do jaké míry emoční inteligence ovlivňuje job satisfaction. Práce je rozdělena do dvou částí. Teoretická část je zaměřena na vymezení základních pojmů emoční inteligence a job satisfaction. Praktická část je tvořena testem emoční inteligence vytvořeným na základě Golemanova Emotional Intelligence Competency Modelu. Za pomoci dotazníkového šetření je zjištěna úroveň job satisfaction u zaměstnanců vybraných firem. Zkoumaný soubor je tvořen minimálně 90 respondenty dospělé a pracující populace v ČR. Po porovnání výsledků jednotlivých šetření je zjištěno zda a jakým způsobem (ve kterých faktorech) spolu emoční inteligence a job satisfaction souvisí. Veškeré kroky jsou provedeny s pomocí odborné literatury a výzkumy související s tématem. Dále je provedena literární rešerše , je zpracována teoretická i praktická část dle zadaného tématu a to vše za dodržování základních etických pravidel výzkumu. Vše je zpracováno písemnou podobou dle norem katedry. Celá práce má za cíl charakterizovat projevy emoční inteligence zaměstnaců a určit do jaké míry tyto projevy ovlivňují jejich job satisfaction.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, John, C. Emotional inteligence. Speedy Publishing LLC, 2014. 40 p. ISBN 978-1631876059.
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence,: proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Columbus, 1997. 348 s. ISBN 80-85928-48-5.
ROBBINS, Stephen P., JUDGE, Timothy A. Organizational behavior. 15th edition. Pearson Education, 2013. 663 p. ISBN 978-0-13-283487-2.
STEIN, Steven J. The EQ Leader. 1st edition. Wiley, 2017. 368 p. ISBN 978-1119349006
WILDING, Christine. Emoční inteligence: vliv emocí na osobní a profesní úspěch. Grada 2010. 240 s. ISBN 978-80-247-2754-7.
Seznam doporučené literatury
ALLEN, John, C. Emotional inteligence. Speedy Publishing LLC, 2014. 40 p. ISBN 978-1631876059.
GOLEMAN, Daniel. Emoční inteligence,: proč může být emoční inteligence důležitější než IQ. Columbus, 1997. 348 s. ISBN 80-85928-48-5.
ROBBINS, Stephen P., JUDGE, Timothy A. Organizational behavior. 15th edition. Pearson Education, 2013. 663 p. ISBN 978-0-13-283487-2.
STEIN, Steven J. The EQ Leader. 1st edition. Wiley, 2017. 368 p. ISBN 978-1119349006
WILDING, Christine. Emoční inteligence: vliv emocí na osobní a profesní úspěch. Grada 2010. 240 s. ISBN 978-80-247-2754-7.