Tato bakalářská diplomová práce se zaměřuje na zkoumání úrovně mediální gramotnosti středoškolských studentů v prvním a čtvrtém ročníku a na přístup k mediální výchově jejich školy. Teoretická část vysvětluje základní pojmy, které seznamují s problematikou mediální gramotnosti a mediální výchovy. Analytická část obsahuje kvalitativní výzkum formou ohniskových skupin. V první části výzkumu probíhala nejprve všeobecná diskuze o vztahu adolescentů k médiím, druhá část sledovala konkrétní kompetence mediální gramotnosti na připravených textech. Cílem práce bylo zjistit úroveň mediální gramotnosti prvního i čtvrtého ročníku a poté výsledky výzkumu porovnat.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on research of media literacy among high school students
in the first and fourth year, as well as their school's approach to media education.
The theoretical part explains basic concepts that introduce the issue of media literacy and media education. The analytical part includes a qualitative research in the form of focus groups. The first part of the research consisted of a general discussion about adolescents' relationship with media, while the second part examined specific competencies of media literacy on prepared texts. The aim of the thesis was to determine the level of media literacy in both the first and fourth year, and to compare the research results.
Media literacy, media, adolescent, student, media education, misinformation, hoax, focus groups
Rozsah průvodní práce
42 s. (76 352 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská diplomová práce se zaměřuje na zkoumání úrovně mediální gramotnosti středoškolských studentů v prvním a čtvrtém ročníku a na přístup k mediální výchově jejich školy. Teoretická část vysvětluje základní pojmy, které seznamují s problematikou mediální gramotnosti a mediální výchovy. Analytická část obsahuje kvalitativní výzkum formou ohniskových skupin. V první části výzkumu probíhala nejprve všeobecná diskuze o vztahu adolescentů k médiím, druhá část sledovala konkrétní kompetence mediální gramotnosti na připravených textech. Cílem práce bylo zjistit úroveň mediální gramotnosti prvního i čtvrtého ročníku a poté výsledky výzkumu porovnat.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis focuses on research of media literacy among high school students
in the first and fourth year, as well as their school's approach to media education.
The theoretical part explains basic concepts that introduce the issue of media literacy and media education. The analytical part includes a qualitative research in the form of focus groups. The first part of the research consisted of a general discussion about adolescents' relationship with media, while the second part examined specific competencies of media literacy on prepared texts. The aim of the thesis was to determine the level of media literacy in both the first and fourth year, and to compare the research results.
Media literacy, media, adolescent, student, media education, misinformation, hoax, focus groups
Zásady pro vypracování
Téma:
Téma se zabývá úrovní a srovnáním mediální gramotnosti dospívajících a mladých dospělých studentů střední školy a případným vlivem školy na jejich orientování se v mediálním prostoru.
Cíl:
Cílem této práce bude zkoumání mediální gramotnosti adolescentů navštěvující první a čtvrtý ročník střední školy. Výsledkem se stane porovnání úrovně mediální gramotnosti mezi těmito skupinami.
Metodika práce:
Zaměřila bych se na 2 věkové skupiny cca 15 let a poté cca 19 let, což odpovídá studentům prvního a čtvrtého ročníku střední školy. Z obou těchto skupin bude po domluvě s jejich vyučujícím vybráno 5-6 žáků a vytvoří se dvě ohniskové skupiny. Každá skupina dostane dotazník s otázkami týkající se mediální gramotnosti, jehož součástí bude soubor pěti článků. Některé budou z ověřených zdrojů, některé z dezinformačních webů a některé z webů bulvárních.
Články budou vyfoceny a následně do dokumentu vloženy jako obrázek, aby byla zachována jejich grafická podoba. Autor a název webu však bude zakryt. Přestože výzkum nebude probíhat ve stejný čas, případně den, na čtení článků budou mít obě skupiny stejné podmínky. Po skončení dotazníku s těmito lidmi v ohniskové skupině prodiskutuji, jak na ně články působily, jak hodnotili věrohodnost článků a proč. Také se zeptám, jakou roli hraje v jejich škole mediální výchova a pokud se vyučuje, tak v rámci jakých předmětů a jak často. Poté bude možné porovnat výsledky a případné rozdíly úrovně mediální gramotnosti studentů z prvního a čtvrtého ročníku.
Osnova práce:
1) Úvod
2) Teoretický model: současné hrozby, mediální gramotnost, mediální výchova
3) Kvalitativní výzkum konkrétních zástupců
4) Závěr - vyhodnocení výsledků
Zásady pro vypracování
Téma:
Téma se zabývá úrovní a srovnáním mediální gramotnosti dospívajících a mladých dospělých studentů střední školy a případným vlivem školy na jejich orientování se v mediálním prostoru.
Cíl:
Cílem této práce bude zkoumání mediální gramotnosti adolescentů navštěvující první a čtvrtý ročník střední školy. Výsledkem se stane porovnání úrovně mediální gramotnosti mezi těmito skupinami.
Metodika práce:
Zaměřila bych se na 2 věkové skupiny cca 15 let a poté cca 19 let, což odpovídá studentům prvního a čtvrtého ročníku střední školy. Z obou těchto skupin bude po domluvě s jejich vyučujícím vybráno 5-6 žáků a vytvoří se dvě ohniskové skupiny. Každá skupina dostane dotazník s otázkami týkající se mediální gramotnosti, jehož součástí bude soubor pěti článků. Některé budou z ověřených zdrojů, některé z dezinformačních webů a některé z webů bulvárních.
Články budou vyfoceny a následně do dokumentu vloženy jako obrázek, aby byla zachována jejich grafická podoba. Autor a název webu však bude zakryt. Přestože výzkum nebude probíhat ve stejný čas, případně den, na čtení článků budou mít obě skupiny stejné podmínky. Po skončení dotazníku s těmito lidmi v ohniskové skupině prodiskutuji, jak na ně články působily, jak hodnotili věrohodnost článků a proč. Také se zeptám, jakou roli hraje v jejich škole mediální výchova a pokud se vyučuje, tak v rámci jakých předmětů a jak často. Poté bude možné porovnat výsledky a případné rozdíly úrovně mediální gramotnosti studentů z prvního a čtvrtého ročníku.
Osnova práce:
1) Úvod
2) Teoretický model: současné hrozby, mediální gramotnost, mediální výchova
3) Kvalitativní výzkum konkrétních zástupců
4) Závěr - vyhodnocení výsledků
Seznam doporučené literatury
VERNER Pavel. Mediální výchova: průřezové téma. Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5.
ZÁVODNÁ, Lucie Sára, Jan POSPÍŠIL a . Mediální výchova. Computer media, 2020.
NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: Průvodce postpravdivým světem. Praha:
Grada Publishing, Praha. ISBN 978-80-271-0716-2.
BÍNA, Daniel a kol. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeské univerzita v Českých Budějovicích, 2005. ISBN 80-7040-844-8.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média: 2., přepracované vydání. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
MUSIL, Josef. Sociální a mediální komunikace. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-7452-002-0.
MUSIL, Josef. Úvod do sociální a masové komunikace. 2. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-44-0.
JIRÁK, Jan a Marek MIČIENKA. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: Cpress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
Seznam doporučené literatury
VERNER Pavel. Mediální výchova: průřezové téma. Albra, 2007. ISBN 978-80-7361-042-5.
ZÁVODNÁ, Lucie Sára, Jan POSPÍŠIL a . Mediální výchova. Computer media, 2020.
NUTIL, Petr. Média, lži a příliš rychlý mozek: Průvodce postpravdivým světem. Praha:
Grada Publishing, Praha. ISBN 978-80-271-0716-2.
BÍNA, Daniel a kol. Výchova k mediální gramotnosti. České Budějovice: Jihočeské univerzita v Českých Budějovicích, 2005. ISBN 80-7040-844-8.
JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média: 2., přepracované vydání. 2. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0743-6.
MUSIL, Josef. Sociální a mediální komunikace. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-7452-002-0.
MUSIL, Josef. Úvod do sociální a masové komunikace. 2. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-44-0.
JIRÁK, Jan a Marek MIČIENKA. Základy mediální výchovy. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-315-4.
GREGOR, Miloš a Petra VEJVODOVÁ. Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!. Brno: Cpress, 2018. ISBN 978-80-264-1805-4.
REIFOVÁ, Irena a kol. Slovník mediální komunikace. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-926-7.
Přílohy volně vložené
USB flash disk
Přílohy vázané v práci
ilustrace
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Studentka představila svou práci a uspokojivě reagovala na otázky z posudků a od komise, což vedlo k obhájení práce.