Diplomová práce s názvem Reedukace u žáků s dyslexií na střední škole v kontextu s pandemií Covid-19 se zaměřuje na vzdělávání žáků s dyslexií na střední škole v době pandemie Covid-19. Předložená práce se věnuje dyslexii a projevům dyslexie u žáků středních škol, střednímu vzdělávání, podpůrným opatřením a reedukačním technikám, které lze využít u žáků s dyslexií na střední škole. V práci je také popsáno onemocnění Covid-19 a jeho dopad na vzdělávání. Cílem diplomové práce je zrealizovat výzkum zaměřený na názory učitelů a žáků s dyslexií na Střední odborné škole Hranice. Výzkumné šetření bylo prováděno metodou kvantitativního výzkumu, dotazníku. Vytvořený dotazník byl určen pro učitele a žáky s dyslexií ze Střední odborné školy Hranice. Dotazník byl zaměřen na organizaci výuky, reedukaci a podpůrná opatření při distanční výuce v době pandemie Covid-19. V rámci výzkumného šetření jsme stanovili hlavní cíl práce, ze kterého vychází pět výzkumných úkolů. K vyhodnocení hypotéz byl použit test nezávislosti Chí-kvadrát pro kontingenční tabulku. Dosažené výsledky ukazují, že žáci a učitelé mají významně rozdílné názory na organizaci a přístup k výuce, průběh reedukace, poskytovaná podpůrná opatření a na nároky kladené na výuku v době pandemie Covid-19. V diskuzi interpretujeme dosažené výsledky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Reeducation of Secondary School Learners with Dyslexia in a Context of COVID-19 Pandemic focuses on educating learners with dyslexia at a secondary school in the period of COVID-19 Pandemic. The presented thesis deals with dyslexia and its symptoms in secondary school learners as well as with secondary education, supportive measures and reeducation techniques that may be utilized for learners with dyslexia. The thesis also describes COVID-19 disease and its impact on education. The objective of the thesis is to carry out a research aimed at opinions of teachers and students with dyslexia at Secondary Vocational School Hranice. The research was carried out using the method of quantitative research, questionnaire. The created questionnaire was intended for teachers and pupils with dyslexia from the Secondary Vocational School Hranice. The questionnaire was focused on the organization of the learning process, reeducation, and supportive measures implemented during the distance learning in the era of COVID-19. In the research survey, we set the main goal of the thesis, resulting in five research tasks. The Chi-square independence test for the contingency table was used to evaluate the hypotheses. The results achieved in the research show that students and teachers have significantly different views on the organization and approach to education process, the course of reeducation, the supportive measures provided, and on demands put on learning and teaching in the period of COVID-19. The results are interpreted in the discussion part.
Klíčová slova
dyslexie, žák s dyslexií na střední škole, reedukace, střední škola, pandemie Covid-19
Klíčová slova v angličtině
dyslexia, a learner with dyslexia at secondary school, reeducation, secondary school, COVID-19 pandemic
Rozsah průvodní práce
95 s. (194460 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s názvem Reedukace u žáků s dyslexií na střední škole v kontextu s pandemií Covid-19 se zaměřuje na vzdělávání žáků s dyslexií na střední škole v době pandemie Covid-19. Předložená práce se věnuje dyslexii a projevům dyslexie u žáků středních škol, střednímu vzdělávání, podpůrným opatřením a reedukačním technikám, které lze využít u žáků s dyslexií na střední škole. V práci je také popsáno onemocnění Covid-19 a jeho dopad na vzdělávání. Cílem diplomové práce je zrealizovat výzkum zaměřený na názory učitelů a žáků s dyslexií na Střední odborné škole Hranice. Výzkumné šetření bylo prováděno metodou kvantitativního výzkumu, dotazníku. Vytvořený dotazník byl určen pro učitele a žáky s dyslexií ze Střední odborné školy Hranice. Dotazník byl zaměřen na organizaci výuky, reedukaci a podpůrná opatření při distanční výuce v době pandemie Covid-19. V rámci výzkumného šetření jsme stanovili hlavní cíl práce, ze kterého vychází pět výzkumných úkolů. K vyhodnocení hypotéz byl použit test nezávislosti Chí-kvadrát pro kontingenční tabulku. Dosažené výsledky ukazují, že žáci a učitelé mají významně rozdílné názory na organizaci a přístup k výuce, průběh reedukace, poskytovaná podpůrná opatření a na nároky kladené na výuku v době pandemie Covid-19. V diskuzi interpretujeme dosažené výsledky.
Anotace v angličtině
The diploma thesis entitled Reeducation of Secondary School Learners with Dyslexia in a Context of COVID-19 Pandemic focuses on educating learners with dyslexia at a secondary school in the period of COVID-19 Pandemic. The presented thesis deals with dyslexia and its symptoms in secondary school learners as well as with secondary education, supportive measures and reeducation techniques that may be utilized for learners with dyslexia. The thesis also describes COVID-19 disease and its impact on education. The objective of the thesis is to carry out a research aimed at opinions of teachers and students with dyslexia at Secondary Vocational School Hranice. The research was carried out using the method of quantitative research, questionnaire. The created questionnaire was intended for teachers and pupils with dyslexia from the Secondary Vocational School Hranice. The questionnaire was focused on the organization of the learning process, reeducation, and supportive measures implemented during the distance learning in the era of COVID-19. In the research survey, we set the main goal of the thesis, resulting in five research tasks. The Chi-square independence test for the contingency table was used to evaluate the hypotheses. The results achieved in the research show that students and teachers have significantly different views on the organization and approach to education process, the course of reeducation, the supportive measures provided, and on demands put on learning and teaching in the period of COVID-19. The results are interpreted in the discussion part.
Klíčová slova
dyslexie, žák s dyslexií na střední škole, reedukace, střední škola, pandemie Covid-19
Klíčová slova v angličtině
dyslexia, a learner with dyslexia at secondary school, reeducation, secondary school, COVID-19 pandemic
Zásady pro vypracování
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Studium odborné literatury týkající se metodologie výzkumu
Postup činností v souladu s harmonogramem psaní práce
Dodržení logické struktury a provázanosti jednotlivých kapitol práce
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II: reedukace specifických poruch učení. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 978-80-210-3822-6.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ, H. (2008a). Metody reedukace specifických poruch učení. Dyslexie. Praha: D + H. ISBN 978-80-903869-7-6.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dyslexie: metody reedukace, výuky a hodnocení. 2. rozšířené vydání. Praha: PaedDr. Drahomíra Jucovičová - nakladatelství D + H, 2020. ISBN 978-80-87295-30-4.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3950-2.
KREJČOVÁ, Lenka a Zuzana HLADÍKOVÁ. Zvládáme specifické poruchy učení: dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Brno: Edika, 2019. ISBN 978-80-266-1400-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. upr. a rozšíř. vyd. Jinočany: H & H, 1995. ISBN 808578727x.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava. Kapitoly ze specifických poruch učení II: reedukace specifických poruch učení. Brno: Masarykova univerzita, 2005. ISBN 978-80-210-3822-6.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ, H. (2008a). Metody reedukace specifických poruch učení. Dyslexie. Praha: D + H. ISBN 978-80-903869-7-6.
JUCOVIČOVÁ, Drahomíra a Hana ŽÁČKOVÁ. Dyslexie: metody reedukace, výuky a hodnocení. 2. rozšířené vydání. Praha: PaedDr. Drahomíra Jucovičová - nakladatelství D + H, 2020. ISBN 978-80-87295-30-4.
KREJČOVÁ, Lenka. Dyslexie: psychologické souvislosti. Praha: Grada, 2019. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-3950-2.
KREJČOVÁ, Lenka a Zuzana HLADÍKOVÁ. Zvládáme specifické poruchy učení: dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Brno: Edika, 2019. ISBN 978-80-266-1400-5.
MATĚJČEK, Zdeněk. Dyslexie: specifické poruchy čtení. 3. upr. a rozšíř. vyd. Jinočany: H & H, 1995. ISBN 808578727x.
ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
Přílohy volně vložené
Příloha 1 Dotazník pro učitele
Příloha 2 Dotazník pro žáky