Děti jsou faktorem ovlivňujícím životní spokojenost rodičů. Práce analyzuje, jakým způsobem se na tom podílí to, jak a kolik času rodiče s dětmi tráví a zda je jejich vnímání životní spokojenosti zasaženo dobou s koronavirem. Práce je sondou do českých rodin optikou rodičů, kteří se považují za rodiče bez vážných problémů, žijících ve vztahu a vychovávajících alespoň jedno dítě ve věku 3-11 let.
Anotace v angličtině
Children are a factor influencing parents' well-being. The present study analyzes the connection between time spent with children and well-being and what if well-being is affected by the coronavirus. The result is the parents' view, who consider themselves to be parents without serious problems, living in a relationship and raising at least one child between the ages of 3-11.
Klíčová slova
rodičovství, čas s dětmi, aktivity s dětmi, spokojenost, koronavirus
Klíčová slova v angličtině
parenting; time with children; activities with children; well-being; coronavirus
Rozsah průvodní práce
113 s. (183 393 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Děti jsou faktorem ovlivňujícím životní spokojenost rodičů. Práce analyzuje, jakým způsobem se na tom podílí to, jak a kolik času rodiče s dětmi tráví a zda je jejich vnímání životní spokojenosti zasaženo dobou s koronavirem. Práce je sondou do českých rodin optikou rodičů, kteří se považují za rodiče bez vážných problémů, žijících ve vztahu a vychovávajících alespoň jedno dítě ve věku 3-11 let.
Anotace v angličtině
Children are a factor influencing parents' well-being. The present study analyzes the connection between time spent with children and well-being and what if well-being is affected by the coronavirus. The result is the parents' view, who consider themselves to be parents without serious problems, living in a relationship and raising at least one child between the ages of 3-11.
Klíčová slova
rodičovství, čas s dětmi, aktivity s dětmi, spokojenost, koronavirus
Klíčová slova v angličtině
parenting; time with children; activities with children; well-being; coronavirus
Zásady pro vypracování
Ve vztahu rodič - dítě můžeme vnímat několik klíčových oblastí, které výchovný styl neustále testují, ale také odhalují. Těmto tématům se bude věnovat teoretická část práce. Také zde budou vysvětleny základními pojmy, které vyplývají z názvu práce.
Rodičovské styly byly v minulosti definovány. Výzkumy se také často zabývají spokojeností adolescentů s výchovným stylem v rodině, ale reflexe rodičů je málo probádaná.
Cílem bakalářské práce bude zařadit rodičovský styl a zjistit jeho vliv na celkovou životní spokojenost z pohledu rodiče.
Praktická část bude provedena pomocí dotazníkového šetření. Výsledky budou hodnotit, zda mezi rodičovským stylem a životní spokojeností existují souvislosti. Bude vyhodnoceno pomocí statistických metod. Podmínkou zařazení probandů do výzkumu bude, že již vychovávají společně s partnerem minimálně jedno dítě ve věkové kategorii předškolního až mladšího školního věku. Předpokládá se, že s rolí rodiče jsou již vyrovnání a mají v rodině nastavený rodičovský styl, ač jej třeba neumí přesně definovat. Dotazníkové šetření bude sloužit k tomu, aby rodiče odpověďmi na konkrétní otázky nastínili výchovný styl, jeho původ a spokojenost s ním. Celkovou životní spokojenost ovlivňuje mnoho faktorů, snahou bude zjistit, jak se na celkové životní spokojenosti promítá rodičovství, tzn. zvolený rodičovský styl. Do výzkumu budou zařazeny rodiny bez trvalejších konfliktů.
Dotazník bude členěn na části. První část bude zaměřená na konkrétní výchovné nástroje se snahou porozumět rodičovskému stylu rodiny. Druhá část dotazníku bude šetřit celkovou životní spokojenost s tím, že by oblast vztahů v rodině byla rozšířená. Dotazník bude vycházet ze standardizovaného dotazníku životní spokojenosti, ale bude doplněn vlastními otázkami. Z tohoto důvodu se bude jednat o pilotní kvantitativní studii.
Předpokládaný přínos je v preventivní i poradenské oblasti pro rodiny s malými dětmi.
Zásady pro vypracování
Ve vztahu rodič - dítě můžeme vnímat několik klíčových oblastí, které výchovný styl neustále testují, ale také odhalují. Těmto tématům se bude věnovat teoretická část práce. Také zde budou vysvětleny základními pojmy, které vyplývají z názvu práce.
Rodičovské styly byly v minulosti definovány. Výzkumy se také často zabývají spokojeností adolescentů s výchovným stylem v rodině, ale reflexe rodičů je málo probádaná.
Cílem bakalářské práce bude zařadit rodičovský styl a zjistit jeho vliv na celkovou životní spokojenost z pohledu rodiče.
Praktická část bude provedena pomocí dotazníkového šetření. Výsledky budou hodnotit, zda mezi rodičovským stylem a životní spokojeností existují souvislosti. Bude vyhodnoceno pomocí statistických metod. Podmínkou zařazení probandů do výzkumu bude, že již vychovávají společně s partnerem minimálně jedno dítě ve věkové kategorii předškolního až mladšího školního věku. Předpokládá se, že s rolí rodiče jsou již vyrovnání a mají v rodině nastavený rodičovský styl, ač jej třeba neumí přesně definovat. Dotazníkové šetření bude sloužit k tomu, aby rodiče odpověďmi na konkrétní otázky nastínili výchovný styl, jeho původ a spokojenost s ním. Celkovou životní spokojenost ovlivňuje mnoho faktorů, snahou bude zjistit, jak se na celkové životní spokojenosti promítá rodičovství, tzn. zvolený rodičovský styl. Do výzkumu budou zařazeny rodiny bez trvalejších konfliktů.
Dotazník bude členěn na části. První část bude zaměřená na konkrétní výchovné nástroje se snahou porozumět rodičovskému stylu rodiny. Druhá část dotazníku bude šetřit celkovou životní spokojenost s tím, že by oblast vztahů v rodině byla rozšířená. Dotazník bude vycházet ze standardizovaného dotazníku životní spokojenosti, ale bude doplněn vlastními otázkami. Z tohoto důvodu se bude jednat o pilotní kvantitativní studii.
Předpokládaný přínos je v preventivní i poradenské oblasti pro rodiny s malými dětmi.
Seznam doporučené literatury
Belsky, J., Conger, R., & Capaldi, D. M. (2009). The intergenerational transmission of parenting: Introduction to the special section. Developmental Psychology, 45(5), 1201–1204. https://doi.org/10.1037/a0016245
Berthótyová, J. (2009). Vliv volnosti ve výchově na psychickou odolnost předškolních dětí. E-psychologie, 3(3), 16-33. Získáno 1. dubna 2020 z: https://e-psycholog.eu/pdf/berthotyova.pdf.
Butler, J., Gregg, L., Calam, R., & Wittkowski, A. (2019). Parents’ perceptions and experiences of parenting Programmes: a systematic review and Metasynthesis of the qualitative literature. Clinical child and family psychology review, 1-29.
Capaldi, D. M., Pears, K. C., Patterson, G. R., & Owen, L. D. (2003). Continuity of parenting practices across generations in an at-risk sample: A prospective comparison of direct and mediated associations. Journal of Abnormal Child Psychology, 31(2), 127–142.
Fahrenberg, J., Myrtek, M., Schumacher, J., & Brähler, E. (2001). Dotazník životní spokojenosti. Praha: Testcentrum.
García, O. F., Serra Desfilis, E., Zacarés González, J. J., & García, F. (2018). Parenting styles and short-and long-term socialization outcomes: A study among Spanish adolescents and older adults. Psychosocial Intervention, 27(3), 153-161.
Gordon, T. (2012). Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Praha: Malvern.
Hodačová, L, Čermáková, E., Šmejkalová, J., Hlaváčková, E., & Kalman, M. (2015). Vztah rodiny a životní spokojenosti dětí. Československá psyhcologie, 59(4), 315-326.
Chen, Z., & Kaplan, H. B. (2001). Intergenerational transmission of constructive parenting. Journal of Marriage and Family, 63(1), 17–31.
Kolařík, M., Dolejš, M., Dostál, D., Charvát, M., Pechová, O., Seitlová, K., & Vtípil, Z. (2019). Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kotková, M., & Lacinová, L. (2016). Rodičovský konflikt a adaptační potíže dětí: význam komunikace s dítětem po konfliktu. Československá psychologie, 60(3), 290-303.
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., & Kopřivová, T. (2017). Respektovat a být respektován. Chvalčov: Spirála.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada Publishing.
Prguda, E., & Burke, K. (2020). All eyes on me as a parent: Professionals’ and Offenders’ views on parenting challenges and barriers to accessing parenting services. Child abuse & neglect, 99, 104226.
Snopek, M., Hublová, V., Blatný, M., & Jelínek, M. (2011). Osobnostní koreláty životní spokojenosti a sebehodnocení u adolescentů: rodové rozdíly. Československá psychologie, 55(6), 521-533.
Vágnerová, M. (2017). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Seznam doporučené literatury
Belsky, J., Conger, R., & Capaldi, D. M. (2009). The intergenerational transmission of parenting: Introduction to the special section. Developmental Psychology, 45(5), 1201–1204. https://doi.org/10.1037/a0016245
Berthótyová, J. (2009). Vliv volnosti ve výchově na psychickou odolnost předškolních dětí. E-psychologie, 3(3), 16-33. Získáno 1. dubna 2020 z: https://e-psycholog.eu/pdf/berthotyova.pdf.
Butler, J., Gregg, L., Calam, R., & Wittkowski, A. (2019). Parents’ perceptions and experiences of parenting Programmes: a systematic review and Metasynthesis of the qualitative literature. Clinical child and family psychology review, 1-29.
Capaldi, D. M., Pears, K. C., Patterson, G. R., & Owen, L. D. (2003). Continuity of parenting practices across generations in an at-risk sample: A prospective comparison of direct and mediated associations. Journal of Abnormal Child Psychology, 31(2), 127–142.
Fahrenberg, J., Myrtek, M., Schumacher, J., & Brähler, E. (2001). Dotazník životní spokojenosti. Praha: Testcentrum.
García, O. F., Serra Desfilis, E., Zacarés González, J. J., & García, F. (2018). Parenting styles and short-and long-term socialization outcomes: A study among Spanish adolescents and older adults. Psychosocial Intervention, 27(3), 153-161.
Gordon, T. (2012). Výchova bez poražených: řešení konfliktů mezi rodiči a dětmi. Praha: Malvern.
Hodačová, L, Čermáková, E., Šmejkalová, J., Hlaváčková, E., & Kalman, M. (2015). Vztah rodiny a životní spokojenosti dětí. Československá psyhcologie, 59(4), 315-326.
Chen, Z., & Kaplan, H. B. (2001). Intergenerational transmission of constructive parenting. Journal of Marriage and Family, 63(1), 17–31.
Kolařík, M., Dolejš, M., Dostál, D., Charvát, M., Pechová, O., Seitlová, K., & Vtípil, Z. (2019). Manuál pro psaní diplomových prací na Katedře psychologie FF UP v Olomouci. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kotková, M., & Lacinová, L. (2016). Rodičovský konflikt a adaptační potíže dětí: význam komunikace s dítětem po konfliktu. Československá psychologie, 60(3), 290-303.
Kopřiva, P., Nováčková, J., Nevolová, D., & Kopřivová, T. (2017). Respektovat a být respektován. Chvalčov: Spirála.
Matějček, Z. (2005). Prvních 6 let ve vývoji a výchově dítěte: normy vývoje a vývojové milníky z pohledu psychologa: základní duševní potřeby dítěte: dítě a lidský svět. Praha: Grada Publishing.
Prguda, E., & Burke, K. (2020). All eyes on me as a parent: Professionals’ and Offenders’ views on parenting challenges and barriers to accessing parenting services. Child abuse & neglect, 99, 104226.
Snopek, M., Hublová, V., Blatný, M., & Jelínek, M. (2011). Osobnostní koreláty životní spokojenosti a sebehodnocení u adolescentů: rodové rozdíly. Československá psychologie, 55(6), 521-533.
Vágnerová, M. (2017). Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.