Informace o kvalifikační práci Analýza připravenosti pracovníků na řešení mimořádných situací a poskytování psychosociální první pomoci osobám se zdravotním postižením v rezidenčních službách
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Analýza připravenosti pracovníků na řešení mimořádných situací a poskytování psychosociální první pomoci osobám se zdravotním postižením v rezidenčních službách
Hlavní téma v angličtině
The analysis of workers readiness for dealing with emergencies and providing psychosocial first aid to people with disabilities in residential care services
Název dle studenta
Analýza připravenosti pracovníků na řešení mimořádných situací a poskytování psychosociální první pomoci osobám se zdravotním postižením v rezidenčních službách
Název dle studenta v angličtině
The analysis of workers readiness for dealing with emergencies and providing psychosocial first aid to people with disabilities in residential care services
Úvod: Řešení mimořádných situací pracovníky velkokapacitních rezidenčních služeb představuje přehlížené téma. Děje se tak i přes skutečnost, že přístup k osobám se zdravotním postižením v rámci poskytování psychosociální pomoci v mimořádných situacích vyžaduje jisté modifikace spojené s vyššími nároky na připravenost pracovníků v rezidenčních službách (speciálních pedagogů, sociálních pracovníků). I přes zajištění vzdělávání, materiální, personální a organizační podpory, se pracovníci v případě mimořádné situace mohou potýkat s vlastní připraveností k jejich řešení a zmírnění dopadu takových situací na uživatele služby.
Cíl: Identifikovat, analyzovat a popsat připravenost pracovníků vybraných velkokapacitních rezidenčních sociálních služeb na řešení mimořádných situací a poskytování psychosociální první pomoci osobám se zdravotním postižením v mimořádných situacích a na základě analýzy získaných dat navrhnout model připravenosti pracovníků se zkušeností při mimořádných situacích u osob se zdravotním postižením.
Metodologie: Při realizaci výzkumu bylo užito kvantitativní i kvalitativní výzkumné strategie. V rámci kvantitativní výzkumné strategie byla užita metoda dotazování. Pro sběr dat byla užita Škála vnímané osobní účinnosti v krizových situacích. Dotazování bylo realizováno u pracovníků velkokapacitních rezidenčních sociálních služeb (n = 394). K analýze dat byla užita faktorová analýza. V rámci kvalitativní výzkumné strategie byla užita metoda vícepřípadové studie s deskriptivně-exploratorním zaměřením. Při sběru dat bylo užito techniky nestrukturovaného rozhovoru. Výzkum byl zaměřen na cílovou skupinu pracovníků vybraných velkokapacitních rezidenčních sociálních služeb (speciálních pedagogů), kteří již v rámci poskytování dané služby zažili mimořádnou událost. Do výzkumu bylo zařazeno 5 případů. Při analýze dat byla využita metoda tematické analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy.
Výsledky: Cíl práce byl naplněn. Došlo k identifikaci, analýze a popisu připravenosti pracovníků vybraných velkokapacitních rezidenčních sociálních služeb na řešení mimořádných situací a poskytování psychosociální první pomoci osobám se zdravotním postižením v mimořádných situacích. Výsledky quan části výzkumu ukázaly, že připravenost je sycena 4 faktory (účinnost prevence, bezodkladného jednání, respektu a spolupráce, nejistoty). Výsledky quan části výzkumu poskytly detailní popis připravenosti ve vztahu k řešení mimořádných situací a poskytování psychosociální pomoci osobám se zdravotním postižením. Dále byl navržen model připravenosti pracovníků (speciálních pedagogů) se zkušeností při mimořádných situacích u osob se zdravotním postižením.
Závěr: Podařilo se poukázat a prozkoumat důležitou problematiku mimořádných situací v rezidenčních službách a částečně tak přispět k zvyšování připravenosti pracovníků. A to minimálně v rámci prevence těchto situací ve službách, které se do výzkumu zapojily.
Anotace v angličtině
Introduction: Dealing with emergencies by large-capacity residential services is a neglected topic. This is despite the fact that access to people with disabilities in the provision of psychosocial assistance in emergencies requires certain modifications associated with higher demands on the readiness of workers in residential services (special educators, social workers). Despite the provision of training, material, personnel and organizational support, employees in the event of an emergency may struggle with their own readiness to deal with them and mitigate the impact of such situations on service users.
Objective: Identify, analyze and describe the readiness of workers of selected large-capacity residential social services to deal with emergencies and provide psychosocial first aid to people with disabilities in emergencies and based on the analysis of data to design a model of readiness of workers with experience in emergencies for people with disabilities.
Methodology: Quantitative and qualitative research strategies were used in the implementation of the research. The method of questioning was used within the quantitative research strategy. The Crisis Self-efficacy Scale was used for data collection. The survey was conducted among employees of large-capacity residential social services (n = 394). Factor analysis was used to analyze the data. Within the qualitative research strategy, the method of a multi-case study with a descriptive-exploratory focus was used. Unstructured interview techniques were used for data collection. The research was focused on the target group of employees of selected large-capacity residential social services (special educator) who have already experienced an extraordinary event in the provision of the service. 5 cases were included in the research. The method of thematic analysis and interpretive phenomenological analysis was used in the data analysis.
Results: The goal of the work was fulfilled. The readiness of employees of selected large-capacity residential social services to deal with emergencies and to provide psychosocial first aid to people with disabilities in emergencies was identified, analyzed and described. The results of the quan part of the research showed that preparedness is saturated with 4 factors (effectiveness of prevention, immediate action, respect and cooperation, uncertainty). The results of the quan part of the research provided a detailed description of preparedness in relation to dealing with emergencies and providing psychosocial assistance to people with disabilities. Furthermore, a model of preparedness of workers (special educator) with experience in emergency situations for people with disabilities was proposed.
Conclusion: We managed to point out and explore the important issue of emergency situations in residential services and thus partially contribute to increasing the readiness of workers. At least in the framework of the prevention of these situations in the services that participated in the research.
Klíčová slova
rezidenční služby, připravenost, osoba se zdravotním postižením, pracovník, speciální pedagog, mimořádná situace, krizová situace, psychosociální pomoc, první psychická pomoc
Klíčová slova v angličtině
Key words: residential care services, person with disability, readiness, worker, employee, special educator, emergency situation, crisis situation, psychosocial support, psychosocial first aid
Rozsah průvodní práce
137 s. (292 129 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod: Řešení mimořádných situací pracovníky velkokapacitních rezidenčních služeb představuje přehlížené téma. Děje se tak i přes skutečnost, že přístup k osobám se zdravotním postižením v rámci poskytování psychosociální pomoci v mimořádných situacích vyžaduje jisté modifikace spojené s vyššími nároky na připravenost pracovníků v rezidenčních službách (speciálních pedagogů, sociálních pracovníků). I přes zajištění vzdělávání, materiální, personální a organizační podpory, se pracovníci v případě mimořádné situace mohou potýkat s vlastní připraveností k jejich řešení a zmírnění dopadu takových situací na uživatele služby.
Cíl: Identifikovat, analyzovat a popsat připravenost pracovníků vybraných velkokapacitních rezidenčních sociálních služeb na řešení mimořádných situací a poskytování psychosociální první pomoci osobám se zdravotním postižením v mimořádných situacích a na základě analýzy získaných dat navrhnout model připravenosti pracovníků se zkušeností při mimořádných situacích u osob se zdravotním postižením.
Metodologie: Při realizaci výzkumu bylo užito kvantitativní i kvalitativní výzkumné strategie. V rámci kvantitativní výzkumné strategie byla užita metoda dotazování. Pro sběr dat byla užita Škála vnímané osobní účinnosti v krizových situacích. Dotazování bylo realizováno u pracovníků velkokapacitních rezidenčních sociálních služeb (n = 394). K analýze dat byla užita faktorová analýza. V rámci kvalitativní výzkumné strategie byla užita metoda vícepřípadové studie s deskriptivně-exploratorním zaměřením. Při sběru dat bylo užito techniky nestrukturovaného rozhovoru. Výzkum byl zaměřen na cílovou skupinu pracovníků vybraných velkokapacitních rezidenčních sociálních služeb (speciálních pedagogů), kteří již v rámci poskytování dané služby zažili mimořádnou událost. Do výzkumu bylo zařazeno 5 případů. Při analýze dat byla využita metoda tematické analýzy a interpretativní fenomenologické analýzy.
Výsledky: Cíl práce byl naplněn. Došlo k identifikaci, analýze a popisu připravenosti pracovníků vybraných velkokapacitních rezidenčních sociálních služeb na řešení mimořádných situací a poskytování psychosociální první pomoci osobám se zdravotním postižením v mimořádných situacích. Výsledky quan části výzkumu ukázaly, že připravenost je sycena 4 faktory (účinnost prevence, bezodkladného jednání, respektu a spolupráce, nejistoty). Výsledky quan části výzkumu poskytly detailní popis připravenosti ve vztahu k řešení mimořádných situací a poskytování psychosociální pomoci osobám se zdravotním postižením. Dále byl navržen model připravenosti pracovníků (speciálních pedagogů) se zkušeností při mimořádných situacích u osob se zdravotním postižením.
Závěr: Podařilo se poukázat a prozkoumat důležitou problematiku mimořádných situací v rezidenčních službách a částečně tak přispět k zvyšování připravenosti pracovníků. A to minimálně v rámci prevence těchto situací ve službách, které se do výzkumu zapojily.
Anotace v angličtině
Introduction: Dealing with emergencies by large-capacity residential services is a neglected topic. This is despite the fact that access to people with disabilities in the provision of psychosocial assistance in emergencies requires certain modifications associated with higher demands on the readiness of workers in residential services (special educators, social workers). Despite the provision of training, material, personnel and organizational support, employees in the event of an emergency may struggle with their own readiness to deal with them and mitigate the impact of such situations on service users.
Objective: Identify, analyze and describe the readiness of workers of selected large-capacity residential social services to deal with emergencies and provide psychosocial first aid to people with disabilities in emergencies and based on the analysis of data to design a model of readiness of workers with experience in emergencies for people with disabilities.
Methodology: Quantitative and qualitative research strategies were used in the implementation of the research. The method of questioning was used within the quantitative research strategy. The Crisis Self-efficacy Scale was used for data collection. The survey was conducted among employees of large-capacity residential social services (n = 394). Factor analysis was used to analyze the data. Within the qualitative research strategy, the method of a multi-case study with a descriptive-exploratory focus was used. Unstructured interview techniques were used for data collection. The research was focused on the target group of employees of selected large-capacity residential social services (special educator) who have already experienced an extraordinary event in the provision of the service. 5 cases were included in the research. The method of thematic analysis and interpretive phenomenological analysis was used in the data analysis.
Results: The goal of the work was fulfilled. The readiness of employees of selected large-capacity residential social services to deal with emergencies and to provide psychosocial first aid to people with disabilities in emergencies was identified, analyzed and described. The results of the quan part of the research showed that preparedness is saturated with 4 factors (effectiveness of prevention, immediate action, respect and cooperation, uncertainty). The results of the quan part of the research provided a detailed description of preparedness in relation to dealing with emergencies and providing psychosocial assistance to people with disabilities. Furthermore, a model of preparedness of workers (special educator) with experience in emergency situations for people with disabilities was proposed.
Conclusion: We managed to point out and explore the important issue of emergency situations in residential services and thus partially contribute to increasing the readiness of workers. At least in the framework of the prevention of these situations in the services that participated in the research.
Klíčová slova
rezidenční služby, připravenost, osoba se zdravotním postižením, pracovník, speciální pedagog, mimořádná situace, krizová situace, psychosociální pomoc, první psychická pomoc
Klíčová slova v angličtině
Key words: residential care services, person with disability, readiness, worker, employee, special educator, emergency situation, crisis situation, psychosocial support, psychosocial first aid
Zásady pro vypracování
Volba tématu kvalifikační práce
Volba vstupní studijní literatury
Průběžná rešeršní činnost, definování klíčových konceptů a slov
Formulace cílů práce a výzkumných otázek
Příprava designu výzkumného šetření
Průběžné studium a analýza dohledaných vědeckých poznatků
Průběžná tvorba jednotlivých oddílů kvalifikační práce
Průběžné konzultace s vedoucím práce
Průběžná realizace výzkumné činnosti a dosažení cílů práce
Kritické zhodnocení tvorby práce, plnění kritérií kladených na závěrečné práce
Odevzdávání kvalifikační práce
Zásady pro vypracování
Volba tématu kvalifikační práce
Volba vstupní studijní literatury
Průběžná rešeršní činnost, definování klíčových konceptů a slov
Formulace cílů práce a výzkumných otázek
Příprava designu výzkumného šetření
Průběžné studium a analýza dohledaných vědeckých poznatků
Průběžná tvorba jednotlivých oddílů kvalifikační práce
Průběžné konzultace s vedoucím práce
Průběžná realizace výzkumné činnosti a dosažení cílů práce
Kritické zhodnocení tvorby práce, plnění kritérií kladených na závěrečné práce
Odevzdávání kvalifikační práce
Seznam doporučené literatury
Alodat, A. M., Alshagran, H. I., & Al-bakkar, A.-M. M. (2021). Psychosocial support services provided for Syrian refugees with disabilities: a systematic review and thematic analysis. Middle East Current Psychiatry, 28(1), 1–11.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bandura, A. (2012). On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Journal of Management, 38(1), 9–44.
Boyce, K. (2017). Safe evacuation for all – Fact or Fantasy? Past experiences, current understanding and future challenges. Fire Safety Journal, 91, 28–40.
Butler, K., Kuligowski, E., Furman, S., & Peacock., R. (2017). Perspectives of occupants with mobility impairments on evacuation methods for use during fire emergencies. Fire Safety Journal, 91, 955–963.
Everly, G. S., & Lating, J. M. (2017). The Johns Hopkins guide to psychological first aid. (1st ed.). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál.
Chrastina, J. (2019). Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu = Case study - a method of qualitative research strategy and research design. 1 vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Chrastina, J., Špatenková, N., & Hudcová, B. (2020). Náročné, krizové a mimořádné situace v kontextu rezidenčních služeb: umírání, doprovázení a smrt uživatelů se zdravotním postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kailes, J. I. (2002). Emergency evacuation preparedness, taking responsibility for your safety: a guide for people with disabilities and other activity limitations. Pomona, Calif: Center for Disability Issues and the Health Professions, Western University of Health Sciences.
Koo, J., Kim, I. S., & Kim, B.-I. (2012). Estimating the impact of residents with disabilities on the evacuation in a high-rise building: A simulation study. Simulation Modelling Practice and Theory, 24, 71–83.
Loy, B., Hirsk, A., & Carter, B. L. (2006). Including employees with disabilities in emergency evacuation plans: 9/11's Effect on the demand for information. Work. Journal of Prevention, Assessment, 27(4), 407–411.
Mandysová, P. (2019). Metody překladu a transkulturní validace zahraničních nástrojů. [Pardubice]: Univerzita Pardubice.
Manley, M., & Kim, I. S. (2012). Modelling emergency evacuation of individuals with disabilities (exitus): An agent-based public decision support system. Expert Systems with Applications, 39(9), 8300–8311.
Park, S. (2016). Development and Validation of a Crisis Self-Efficacy Scale. PhD diss., University of Tennessee.
Park, S., & Avery, E., J. (2019). Development and validation of a crisis self‐efficacy index. J Contingencies and Crisis Management. 27. 247–256.
Paton, D. (2003). Disaster preparedness: A social-cognitive perspective. Disaster Prevention and Management, 12, 210-216.
Švaříček, R. & Šeďová, K. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál.
World Health Organization. (2011). Psychological first aid: guide for field workers. (1st ed.). WHO: Geneva.
Žiaková, K., et al. (2009). Ošetrovatel'stvo: teória a vedecký výskum. 2., preprac. vyd. Martin: Osveta.
Seznam doporučené literatury
Alodat, A. M., Alshagran, H. I., & Al-bakkar, A.-M. M. (2021). Psychosocial support services provided for Syrian refugees with disabilities: a systematic review and thematic analysis. Middle East Current Psychiatry, 28(1), 1–11.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Bandura, A. (2012). On the functional properties of perceived self-efficacy revisited. Journal of Management, 38(1), 9–44.
Boyce, K. (2017). Safe evacuation for all – Fact or Fantasy? Past experiences, current understanding and future challenges. Fire Safety Journal, 91, 28–40.
Butler, K., Kuligowski, E., Furman, S., & Peacock., R. (2017). Perspectives of occupants with mobility impairments on evacuation methods for use during fire emergencies. Fire Safety Journal, 91, 955–963.
Everly, G. S., & Lating, J. M. (2017). The Johns Hopkins guide to psychological first aid. (1st ed.). Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Hendl, J. (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál.
Chrastina, J. (2019). Případová studie - metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu = Case study - a method of qualitative research strategy and research design. 1 vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Chrastina, J., Špatenková, N., & Hudcová, B. (2020). Náročné, krizové a mimořádné situace v kontextu rezidenčních služeb: umírání, doprovázení a smrt uživatelů se zdravotním postižením. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
Kailes, J. I. (2002). Emergency evacuation preparedness, taking responsibility for your safety: a guide for people with disabilities and other activity limitations. Pomona, Calif: Center for Disability Issues and the Health Professions, Western University of Health Sciences.
Koo, J., Kim, I. S., & Kim, B.-I. (2012). Estimating the impact of residents with disabilities on the evacuation in a high-rise building: A simulation study. Simulation Modelling Practice and Theory, 24, 71–83.
Loy, B., Hirsk, A., & Carter, B. L. (2006). Including employees with disabilities in emergency evacuation plans: 9/11's Effect on the demand for information. Work. Journal of Prevention, Assessment, 27(4), 407–411.
Mandysová, P. (2019). Metody překladu a transkulturní validace zahraničních nástrojů. [Pardubice]: Univerzita Pardubice.
Manley, M., & Kim, I. S. (2012). Modelling emergency evacuation of individuals with disabilities (exitus): An agent-based public decision support system. Expert Systems with Applications, 39(9), 8300–8311.
Park, S. (2016). Development and Validation of a Crisis Self-Efficacy Scale. PhD diss., University of Tennessee.
Park, S., & Avery, E., J. (2019). Development and validation of a crisis self‐efficacy index. J Contingencies and Crisis Management. 27. 247–256.
Paton, D. (2003). Disaster preparedness: A social-cognitive perspective. Disaster Prevention and Management, 12, 210-216.
Švaříček, R. & Šeďová, K. et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál.
World Health Organization. (2011). Psychological first aid: guide for field workers. (1st ed.). WHO: Geneva.
Žiaková, K., et al. (2009). Ošetrovatel'stvo: teória a vedecký výskum. 2., preprac. vyd. Martin: Osveta.