Cílem této bakalářské práce je popsat a vysvětlit motivaci ke vzdělávání a bariéry u dospělých se sluchovým postižením. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická se zabývá jednotlivými klíčovými pojmy. Empirická část se pak věnuje výzkumu, interpretaci výsledků a diskuzi. Sběr dat byl proveden dotazníkovým šetřením, kterého se zúčastnilo 54 respondentů, již odpovídali na 4 uzavřené a 5 otevřených otázek, které vycházely ze stanovených výzkumných otázek a zaměřovaly se tak na již zmíněnou motivaci a bariéry. Odpovědi z uzavřených otázek a otázky č. 5 byly seskupeny a shrnuty do grafů a tabulek. Odpovědi z otevřených otázek (č. 6, 7, 8 a 9) byly následně podrobeny otevřenému a axiálnímu kódování, z nichž byly vytvořeny kategorie. Díky rozdělení a počtu zastoupení jednotlivých kategorií jsem odpověděla na výzkumné otázky, které byly stanoveny na začátku výzkumu. Jako nejčastější motivační faktor byl vlastní zájem o vzdělávání a největší bariérou pak komunikace a porozumění. Naopak se ukázalo, že nejslabší motivací i nejmenší bariérou jsou finance.
Annotation in English
The aim of this bachelor's thesis is to describe and explain the motivation in education and barriers for adults with hearing impairment. The thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical one deals with individual key terms. The empirical part is devoted to research, interpretation of results and discussion. The data were collected by a questionnaire. In the questionnaire were 4 closed-ended and 5 open-ended questions, which were based on the established research questions, and they focused on the motivation and barriers. The answers from the closed-ended questions and question no. 5 were summarized and grouped into graphs and tables. The responses from the open-ended questions (no. 6, 7, 8 and 9) were then subjected to open and axial coding, from which categories were created. Due to the dividing and the number of representatives of individual categories, I answered the research questions that were established at the beginning of the research. The most common motivational factor was personal interest in education and the biggest barrier was communication and understanding. On the contrary, it turned out that finances are the weakest motivation and the smallest barrier.
Motivation, barriers, hearing impairment, education of adults
Length of the covering note
63
Language
CZ
Annotation
Cílem této bakalářské práce je popsat a vysvětlit motivaci ke vzdělávání a bariéry u dospělých se sluchovým postižením. Práce je rozdělena na dvě části - teoretickou a empirickou. Teoretická se zabývá jednotlivými klíčovými pojmy. Empirická část se pak věnuje výzkumu, interpretaci výsledků a diskuzi. Sběr dat byl proveden dotazníkovým šetřením, kterého se zúčastnilo 54 respondentů, již odpovídali na 4 uzavřené a 5 otevřených otázek, které vycházely ze stanovených výzkumných otázek a zaměřovaly se tak na již zmíněnou motivaci a bariéry. Odpovědi z uzavřených otázek a otázky č. 5 byly seskupeny a shrnuty do grafů a tabulek. Odpovědi z otevřených otázek (č. 6, 7, 8 a 9) byly následně podrobeny otevřenému a axiálnímu kódování, z nichž byly vytvořeny kategorie. Díky rozdělení a počtu zastoupení jednotlivých kategorií jsem odpověděla na výzkumné otázky, které byly stanoveny na začátku výzkumu. Jako nejčastější motivační faktor byl vlastní zájem o vzdělávání a největší bariérou pak komunikace a porozumění. Naopak se ukázalo, že nejslabší motivací i nejmenší bariérou jsou finance.
Annotation in English
The aim of this bachelor's thesis is to describe and explain the motivation in education and barriers for adults with hearing impairment. The thesis is divided into two parts - theoretical and empirical. The theoretical one deals with individual key terms. The empirical part is devoted to research, interpretation of results and discussion. The data were collected by a questionnaire. In the questionnaire were 4 closed-ended and 5 open-ended questions, which were based on the established research questions, and they focused on the motivation and barriers. The answers from the closed-ended questions and question no. 5 were summarized and grouped into graphs and tables. The responses from the open-ended questions (no. 6, 7, 8 and 9) were then subjected to open and axial coding, from which categories were created. Due to the dividing and the number of representatives of individual categories, I answered the research questions that were established at the beginning of the research. The most common motivational factor was personal interest in education and the biggest barrier was communication and understanding. On the contrary, it turned out that finances are the weakest motivation and the smallest barrier.
Motivation, barriers, hearing impairment, education of adults
Research Plan
A. Cíl práce: Popsat a vysvětlit motivaci ke vzdělávání a bariéry u dospělých se sluchovým postižením.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Teoretická část mé bakalářské práce se bude věnovat termínům, které jsou důležité k pochopení dané problematiky (např. termín motivace, definice postižení, celoživotní vzdělávání dospělých atd.), kdy tyto termíny popíšu a vysvětlím například na již existujících teoriích. V empirické části se následně budu věnovat odpovědím respondentů, se kterými byl proveden rozhovor, a kdy tyto výpovědi podrobím analýze a vysvětlím.
C. Výzkumná otázka: Jaké faktory motivují dospělé se zrakovým postižením ve vzdělávání? S jakými bariérami se dospělí se zrakovým postižením nejčastěji potýkají?
D. Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody): Půjde o empirický typ výzkumu, přesněji o výzkum kvalitativní. Výzkumný design, jenž jsem si zvolila, je interpretativní fenomenologická analýza. Ke sběru dat použiji polostrukturovaný rozhovor.
E. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 31. 5. 2022
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28. 2. 2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno)
Research Plan
A. Cíl práce: Popsat a vysvětlit motivaci ke vzdělávání a bariéry u dospělých se sluchovým postižením.
B. Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Teoretická část mé bakalářské práce se bude věnovat termínům, které jsou důležité k pochopení dané problematiky (např. termín motivace, definice postižení, celoživotní vzdělávání dospělých atd.), kdy tyto termíny popíšu a vysvětlím například na již existujících teoriích. V empirické části se následně budu věnovat odpovědím respondentů, se kterými byl proveden rozhovor, a kdy tyto výpovědi podrobím analýze a vysvětlím.
C. Výzkumná otázka: Jaké faktory motivují dospělé se zrakovým postižením ve vzdělávání? S jakými bariérami se dospělí se zrakovým postižením nejčastěji potýkají?
D. Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody): Půjde o empirický typ výzkumu, přesněji o výzkum kvalitativní. Výzkumný design, jenž jsem si zvolila, je interpretativní fenomenologická analýza. Ke sběru dat použiji polostrukturovaný rozhovor.
E. Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 31. 5. 2022
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28. 2. 2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno)
Recommended resources
BENEŠ, Milan. Andragogika: 2. aktualizované a rozšířené vydání
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie
JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných
ATKINSON, Rita L. & NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda
MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese
Recommended resources
BENEŠ, Milan. Andragogika: 2. aktualizované a rozšířené vydání
PLHÁKOVÁ, Alena. Učebnice obecné psychologie
JESENSKÝ, Ján. Andragogika a gerontagogika handicapovaných
ATKINSON, Rita L. & NOLEN-HOEKSEMA, Susan. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda
MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese