Diplomová práce pojednává o víře, která je chápána jako komplexní systém nižších modulárních percepčních procesů a vyšších mentálních procesů. Tyto nižší a vyšší systémy lidské kognice mezi sebou komunikují a navzájem se ovlivňují. Lidská mysl navíc disponuje řadou zkreslení, které mají za následek nesprávné vyhodnocování vjemů, i jejich následné interpretace. Tato zkreslení hrají důležitou roli v náboženských interpretacích, protože díky nim mají lidé tendence nazírat jevy primárně jako mající záměr.
Anotace v angličtině
The thesis deals with belief, which is understood as a complex system of lower modular perceptual processes and higher mental processes. These lower and higher systems of human cognition communicate with each other and influence each other. In addition, the human mind has many biases that result in incorrect evaluation of perceptions and their subsequent interpretations. These biases play a vital role in religious interpretations, and they make people tend to view phenomena primarily as having intentions.
Klíčová slova
Víra, intencionalita, zkreslení, modularita, kognitivní vědy, teorie mysli, agent, HADD, LOTH, jazyk mysli, interpretace, náboženství, jazyk, IREM
Klíčová slova v angličtině
Belief, intentionality, bias, modularity, cognitive science, theory of mind, agent, HADD, LOTH, language of thought, interpretation, religion, language, IREM
Rozsah průvodní práce
100
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o víře, která je chápána jako komplexní systém nižších modulárních percepčních procesů a vyšších mentálních procesů. Tyto nižší a vyšší systémy lidské kognice mezi sebou komunikují a navzájem se ovlivňují. Lidská mysl navíc disponuje řadou zkreslení, které mají za následek nesprávné vyhodnocování vjemů, i jejich následné interpretace. Tato zkreslení hrají důležitou roli v náboženských interpretacích, protože díky nim mají lidé tendence nazírat jevy primárně jako mající záměr.
Anotace v angličtině
The thesis deals with belief, which is understood as a complex system of lower modular perceptual processes and higher mental processes. These lower and higher systems of human cognition communicate with each other and influence each other. In addition, the human mind has many biases that result in incorrect evaluation of perceptions and their subsequent interpretations. These biases play a vital role in religious interpretations, and they make people tend to view phenomena primarily as having intentions.
Klíčová slova
Víra, intencionalita, zkreslení, modularita, kognitivní vědy, teorie mysli, agent, HADD, LOTH, jazyk mysli, interpretace, náboženství, jazyk, IREM
Klíčová slova v angličtině
Belief, intentionality, bias, modularity, cognitive science, theory of mind, agent, HADD, LOTH, language of thought, interpretation, religion, language, IREM
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je proniknout do rozličných kognitivních teorií, které se snaží vysvětlit fenomén utváření náboženských představ. Zároveň bych svou prací chtěla přispět k hlubšímu pochopení fenoménu vzniku náboženských představ tím, že nastíním nejen tento fenomén z pohledu rozličných kognitivních přístupů, ale také úskalí výzkumu, který se touto problematikou zaobírá.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Existuje celá řada teorií o kognitivních mechanismech, které se přímo či nepřímo podílí na formaci lidské víry. Ve své diplomové práce tyto teorie představím, vysvětlím, porovnám, provedu jejich kritickou reflexi, zhodnotím jejich výhody a úskalí a následně je systematicky zkompletuji do souhrnného celku, na němž budu demonstrovat, že neexistuje pouze jeden mechanismus zodpovědný za náboženské představy, ale jedná se o soubor kapacit, mechanismů a jevů. V souvislosti s tím se dotknu témat kultury, jazyka a lidské intencionality. Intencionalita zřejmě sehrává klíčovou roli v koncepci víry. Intencionalita může zastávat roli důležitého nástroje, pomocí něhož se přesvědčujeme o správnosti svých náboženských představ tím, že záměrně vyhledáváme situace spouštějící mechanismy, jež nás přesvědčují o pravdivosti nadpřirozena na úrovni osobní víry. Na základě této zkušenosti pak interpretujeme naši víru v souladu se svou individuální konfesí .
Výzkumná otázka: Je všeobecná víra zodpovědná za selektivní intencionalitu, která následně funguje jako nástroj konformity náboženských přesvědčení?
Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody): Diplomová práce bude teoretickou prací, v níž po prostudování odborných testů věnujících se dané problematice, kriticky zhodnotím a zanalyzuji teoretické koncepty usilující o vysvětlení vzniku náboženských představ. Takovými koncepty jsou například Hazard Precaution System, Hyperactive Agency-Detection Device nebo Interactive Religious Experience Model. Kromě toho budu sledovat vzájemnou kompatibilitu a rozporuplnost těchto konceptů a teorií. Ke zkoumané oblasti přistoupím rovněž s perspektivou obecné lingvistiky, zabývající se převážně lidskou intencionalitou, jazykovým a kulturním determinismem, které ve výzkumu náboženských představ mohou sehrávat klíčovou roli. Následně provedu mezioborovou teoretickou analýzu a syntézu. V závěru práce vysvětlím a shrnu svá zjištění a nabídnu možné rozšíření pro budoucí experimentální výzkum.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je proniknout do rozličných kognitivních teorií, které se snaží vysvětlit fenomén utváření náboženských představ. Zároveň bych svou prací chtěla přispět k hlubšímu pochopení fenoménu vzniku náboženských představ tím, že nastíním nejen tento fenomén z pohledu rozličných kognitivních přístupů, ale také úskalí výzkumu, který se touto problematikou zaobírá.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Existuje celá řada teorií o kognitivních mechanismech, které se přímo či nepřímo podílí na formaci lidské víry. Ve své diplomové práce tyto teorie představím, vysvětlím, porovnám, provedu jejich kritickou reflexi, zhodnotím jejich výhody a úskalí a následně je systematicky zkompletuji do souhrnného celku, na němž budu demonstrovat, že neexistuje pouze jeden mechanismus zodpovědný za náboženské představy, ale jedná se o soubor kapacit, mechanismů a jevů. V souvislosti s tím se dotknu témat kultury, jazyka a lidské intencionality. Intencionalita zřejmě sehrává klíčovou roli v koncepci víry. Intencionalita může zastávat roli důležitého nástroje, pomocí něhož se přesvědčujeme o správnosti svých náboženských představ tím, že záměrně vyhledáváme situace spouštějící mechanismy, jež nás přesvědčují o pravdivosti nadpřirozena na úrovni osobní víry. Na základě této zkušenosti pak interpretujeme naši víru v souladu se svou individuální konfesí .
Výzkumná otázka: Je všeobecná víra zodpovědná za selektivní intencionalitu, která následně funguje jako nástroj konformity náboženských přesvědčení?
Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody): Diplomová práce bude teoretickou prací, v níž po prostudování odborných testů věnujících se dané problematice, kriticky zhodnotím a zanalyzuji teoretické koncepty usilující o vysvětlení vzniku náboženských představ. Takovými koncepty jsou například Hazard Precaution System, Hyperactive Agency-Detection Device nebo Interactive Religious Experience Model. Kromě toho budu sledovat vzájemnou kompatibilitu a rozporuplnost těchto konceptů a teorií. Ke zkoumané oblasti přistoupím rovněž s perspektivou obecné lingvistiky, zabývající se převážně lidskou intencionalitou, jazykovým a kulturním determinismem, které ve výzkumu náboženských představ mohou sehrávat klíčovou roli. Následně provedu mezioborovou teoretickou analýzu a syntézu. V závěru práce vysvětlím a shrnu svá zjištění a nabídnu možné rozšíření pro budoucí experimentální výzkum.
Seznam doporučené literatury
Atran, S. and Norenzayan, A. (2004). Religion's Evolutionary Landscape: Counterintuition, Commitment, Compassion, Communion. Behavioural and Brain Sciences, 27(6), 713-70.
Baron-Cohen S. (2010). Empathizing, systemizing, and the extreme male brain theory of autism. Progress in Brain Research, 186, 167–175.
Barrett, J. (2000). Exploring the Natural Foundations of Religion. Trends in Cognitive Science, 4(1), 29-34.
Berwick, R., C. and Chomsky, N. (2015). Why Only Us: Language and Evolution. The MIT Press.
Boyer, P. and Liénard, P. (2007). Why ritualized behavior? Precaution Systems and action parsing in developmental, pathological and cultural rituals. The behavioral and Brain Sciences, 29(6), 595-613.
Elk, M. (2013). Paranormal believers are more prone to illusory agency detection than skeptics. Consciousness and Cognition, 22(3), 1041-1046.
Guthrie S. (1980). A Cognitive Theory of Religion. Current Anthropology - CURR ANTHROPOL., 21(2).
Guthrie S. (1995) Faces in the clouds: A new theory of religion, Oxford University Press.
Leeuwen, N. and Elk, M. (2019) Seeking the supernatural: the Interactive Religious Experience Model, Religion, Brain & Behavior, Routledge, 9:3, 221-251.
Schoen, L. E. (1990, March). Anthropomorphis Concepts of God, Religious Studies, Cambridge University Press, 26(1), 123-139.
Wiebe, D. (2013). Pseudo-Speciation of the Human Race: Religions as Hazard-Precaution Systems, Method and Theory in the Study of Religion. Brill, 25, 410-430
Seznam doporučené literatury
Atran, S. and Norenzayan, A. (2004). Religion's Evolutionary Landscape: Counterintuition, Commitment, Compassion, Communion. Behavioural and Brain Sciences, 27(6), 713-70.
Baron-Cohen S. (2010). Empathizing, systemizing, and the extreme male brain theory of autism. Progress in Brain Research, 186, 167–175.
Barrett, J. (2000). Exploring the Natural Foundations of Religion. Trends in Cognitive Science, 4(1), 29-34.
Berwick, R., C. and Chomsky, N. (2015). Why Only Us: Language and Evolution. The MIT Press.
Boyer, P. and Liénard, P. (2007). Why ritualized behavior? Precaution Systems and action parsing in developmental, pathological and cultural rituals. The behavioral and Brain Sciences, 29(6), 595-613.
Elk, M. (2013). Paranormal believers are more prone to illusory agency detection than skeptics. Consciousness and Cognition, 22(3), 1041-1046.
Guthrie S. (1980). A Cognitive Theory of Religion. Current Anthropology - CURR ANTHROPOL., 21(2).
Guthrie S. (1995) Faces in the clouds: A new theory of religion, Oxford University Press.
Leeuwen, N. and Elk, M. (2019) Seeking the supernatural: the Interactive Religious Experience Model, Religion, Brain & Behavior, Routledge, 9:3, 221-251.
Schoen, L. E. (1990, March). Anthropomorphis Concepts of God, Religious Studies, Cambridge University Press, 26(1), 123-139.
Wiebe, D. (2013). Pseudo-Speciation of the Human Race: Religions as Hazard-Precaution Systems, Method and Theory in the Study of Religion. Brill, 25, 410-430