Informace o kvalifikační práci Prosocialita a meziskupinové zkreslení u českých muslimských konvertitek vůči vnitroskupinovým sexuálním a genderovým minoritám
Práce pojednává o vztahu vybraných muslimských konvertitek v česku k LGBTQ+ jedincům. Pro účely analýzy výpovědí konvertitek je použita metoda interpretativní fenomenologické analýzy v kombinaci s teoretickým ukotvením v evolučně-kognitivním paradigmatu. Výzkumník v závěru interpretuje, že participantky při svých výpovědích vychází primárně z vlastní pozicionality ve společnosti, která není nezbytně závislá na jejich interpretaci víry. Při interpretaci postoje islámu k LGBTQ+ se participantky obracejí primárně na příběh Lúta a nespecifikované hadísy. Osobní zkušenost s diskriminací nemá u většiny participantek reflektovaný vliv na zkreslení vůči LGBTQ+ jedincům. Ve výpovědích participantek se nachází konkrétní kognitivní mechanismy, charakteristické pro meziskupinové zkreslení, včetně upravené infrahumanizace. Ve výpovědích se rovněž nachází entitativita, jako jev provázející mezi-skupinové zkreslení empatie.
Anotace v angličtině
The work examines the views that selected female Muslim converts in the Czech Republic have on LGBTQ+ individuals. For the purpose of analysing the testimonies of the converts, the method of interpretive phenomenological analysis grounded in the evolutionary-cognitive paradigm is used. In conclusion, the researcher interprets that the participants primarily draw upon their own societal positionality in their testimonies, which is not necessarily dependent on their interpretation of their faith. When interpreting the stance of Islam on LGBTQ+, the participants primarily refer to the story of the prophet Lut and unspecified hadiths. The majority of participants do not reflect upon their own experiences with discrimination when approaching LGBTQ+ topics. The testimonies of the participants contain specific cognitive mechanisms characteristic of intergroup bias, including modified infrahumanization. The testimonies also exhibit entitativity as a phenomenon accompanying intergroup bias of empathy.
Klíčová slova
LGBTQ+, islám, české muslimky, sexuální minority, genderové minority, meziskupinové zkreslení, diskriminace, vnitroskupinové zkreslení, meziskupinové zkreslení empatie, infrahumanizace, interpretativní fenomenologická analýza, IFA
Práce pojednává o vztahu vybraných muslimských konvertitek v česku k LGBTQ+ jedincům. Pro účely analýzy výpovědí konvertitek je použita metoda interpretativní fenomenologické analýzy v kombinaci s teoretickým ukotvením v evolučně-kognitivním paradigmatu. Výzkumník v závěru interpretuje, že participantky při svých výpovědích vychází primárně z vlastní pozicionality ve společnosti, která není nezbytně závislá na jejich interpretaci víry. Při interpretaci postoje islámu k LGBTQ+ se participantky obracejí primárně na příběh Lúta a nespecifikované hadísy. Osobní zkušenost s diskriminací nemá u většiny participantek reflektovaný vliv na zkreslení vůči LGBTQ+ jedincům. Ve výpovědích participantek se nachází konkrétní kognitivní mechanismy, charakteristické pro meziskupinové zkreslení, včetně upravené infrahumanizace. Ve výpovědích se rovněž nachází entitativita, jako jev provázející mezi-skupinové zkreslení empatie.
Anotace v angličtině
The work examines the views that selected female Muslim converts in the Czech Republic have on LGBTQ+ individuals. For the purpose of analysing the testimonies of the converts, the method of interpretive phenomenological analysis grounded in the evolutionary-cognitive paradigm is used. In conclusion, the researcher interprets that the participants primarily draw upon their own societal positionality in their testimonies, which is not necessarily dependent on their interpretation of their faith. When interpreting the stance of Islam on LGBTQ+, the participants primarily refer to the story of the prophet Lut and unspecified hadiths. The majority of participants do not reflect upon their own experiences with discrimination when approaching LGBTQ+ topics. The testimonies of the participants contain specific cognitive mechanisms characteristic of intergroup bias, including modified infrahumanization. The testimonies also exhibit entitativity as a phenomenon accompanying intergroup bias of empathy.
Klíčová slova
LGBTQ+, islám, české muslimky, sexuální minority, genderové minority, meziskupinové zkreslení, diskriminace, vnitroskupinové zkreslení, meziskupinové zkreslení empatie, infrahumanizace, interpretativní fenomenologická analýza, IFA
Zmapovat projevy mezi-skupinové zaujatosti vůči LGBT ve vybraných náboženských tradicích.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Ve své práci bych rád zjistil, jakou pozici mají sexuální minority napříč vybranými náboženskými tradicemi a jakou roli v tomto chování hraje mezi-skupinová zaujatost (intergroup bias) a její projevy včetně infrahumanizace a škodolibosti. Svou prací bych chtěl přispět ke současné literatuře věnující se LGBT komunitě, jejím právům a jejímu přijetí ve světě. Také bych chtěl pomoci přesněji identifikovat situace ve kterých je sexuální orientace důležitá pro prosociální jednání. Zároveň budu v práci pracovat se současnými teoriemi o původu homosexuality a v kontextu těchto teorií bych chtěl zkoumaný jev popsat.
Výzkumná otázka:
Jak se projevuje meziskupinová zaujatost u příslušníků náboženských skupin vůči vnitroskupinovým LGBT jedincům?
Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody):
Předmětu své práce se budu věnovat zejména teoreticky, popřípadě s pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru. Zároveň navrhnu možné cesty k experimentálnímu výzkumu zkoumaných vztahů. V práci se budu soustředit na odborné texty věnující se vztahům náboženských skupin a LGBT. V rámci této problematiky se zaměřím především na vztah prosociality, náboženství a LGBT s ohledem na současné poznatky kognitivní religionistiky a evolučních přístupů. Důraz budu klást na problematičnost meziskupinového a vnitroskupinového přístupu k LGBT jedincům ze strany náboženských skupin. Dále pak na projevy této interakce, jakými je např. infrahumanizace, jakožto fenomén doprovázející sociální soutěž o zdroje, odpírající specifické skupině složité emoce vyššího řádu. Budu se věnovat i signalizaci odmítnutí LGBT identity jako prostředku vedoucímu k lepší reprodukční schopnosti náboženské skupiny.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30.6.2022
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28.2.2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno)
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Zmapovat projevy mezi-skupinové zaujatosti vůči LGBT ve vybraných náboženských tradicích.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění):
Ve své práci bych rád zjistil, jakou pozici mají sexuální minority napříč vybranými náboženskými tradicemi a jakou roli v tomto chování hraje mezi-skupinová zaujatost (intergroup bias) a její projevy včetně infrahumanizace a škodolibosti. Svou prací bych chtěl přispět ke současné literatuře věnující se LGBT komunitě, jejím právům a jejímu přijetí ve světě. Také bych chtěl pomoci přesněji identifikovat situace ve kterých je sexuální orientace důležitá pro prosociální jednání. Zároveň budu v práci pracovat se současnými teoriemi o původu homosexuality a v kontextu těchto teorií bych chtěl zkoumaný jev popsat.
Výzkumná otázka:
Jak se projevuje meziskupinová zaujatost u příslušníků náboženských skupin vůči vnitroskupinovým LGBT jedincům?
Návrh postupu řešení (metoda, včetně kroků postupu/metody):
Předmětu své práce se budu věnovat zejména teoreticky, popřípadě s pomocí metody polostrukturovaného rozhovoru. Zároveň navrhnu možné cesty k experimentálnímu výzkumu zkoumaných vztahů. V práci se budu soustředit na odborné texty věnující se vztahům náboženských skupin a LGBT. V rámci této problematiky se zaměřím především na vztah prosociality, náboženství a LGBT s ohledem na současné poznatky kognitivní religionistiky a evolučních přístupů. Důraz budu klást na problematičnost meziskupinového a vnitroskupinového přístupu k LGBT jedincům ze strany náboženských skupin. Dále pak na projevy této interakce, jakými je např. infrahumanizace, jakožto fenomén doprovázející sociální soutěž o zdroje, odpírající specifické skupině složité emoce vyššího řádu. Budu se věnovat i signalizaci odmítnutí LGBT identity jako prostředku vedoucímu k lepší reprodukční schopnosti náboženské skupiny.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30.6.2022
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28.2.2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno)
Seznam doporučené literatury
Jane P. Sheldon PhD, Carla A. Pfeffer MSW, Toby Epstein Jayaratne PhD, Merle Feldbaum BA & Eizabeth M. Petty MD (2007) Beliefs About the Etiology of Homosexuality and About the Ramifications of Discovering Its Possible Genetic Origin, Journal of Homosexuality, 52:3-4, 111-150, DOI: 10.1300/J082v52n03_06
Barron, Andrew B., a Brian Hare. "Prosociality and a Sociosexual Hypothesis for the Evolution of Same-Sex Attraction in Humans". Frontiers in Psychology 10, č. 2955 (2020). https://doi.org/doi: 10.3389.
Lang, Martin, Benjamin G. Purzycki, Coren L. Apicella, Quentin D. Atkinson, Alexander Bolyanatz, Emma Cohen, Carla Handley, et al. "Moralizing Gods, Impartiality and Religious Parochialism across 15 Societies". Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences 286, č. 1898 (13. březen 2019): 20190202. https://doi.org/10.1098/rspb.2019.0202.
Tajfel, Henri. "Social Identity and Intergroup Behaviour". Social Science Information 13, č. 2 (duben 1974): 65–93. https://doi.org/10.1177/053901847401300204.
Willard, Aiyana Koka. "Religion and prosocial behavior among the Indo-Fijians". Religion Brain & Behavior · March 2017 8, č. 2 (b.r.): 227–42. https://doi.org/10.1080/2153599X.2016.1267032.
Seznam doporučené literatury
Jane P. Sheldon PhD, Carla A. Pfeffer MSW, Toby Epstein Jayaratne PhD, Merle Feldbaum BA & Eizabeth M. Petty MD (2007) Beliefs About the Etiology of Homosexuality and About the Ramifications of Discovering Its Possible Genetic Origin, Journal of Homosexuality, 52:3-4, 111-150, DOI: 10.1300/J082v52n03_06
Barron, Andrew B., a Brian Hare. "Prosociality and a Sociosexual Hypothesis for the Evolution of Same-Sex Attraction in Humans". Frontiers in Psychology 10, č. 2955 (2020). https://doi.org/doi: 10.3389.
Lang, Martin, Benjamin G. Purzycki, Coren L. Apicella, Quentin D. Atkinson, Alexander Bolyanatz, Emma Cohen, Carla Handley, et al. "Moralizing Gods, Impartiality and Religious Parochialism across 15 Societies". Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences 286, č. 1898 (13. březen 2019): 20190202. https://doi.org/10.1098/rspb.2019.0202.
Tajfel, Henri. "Social Identity and Intergroup Behaviour". Social Science Information 13, č. 2 (duben 1974): 65–93. https://doi.org/10.1177/053901847401300204.
Willard, Aiyana Koka. "Religion and prosocial behavior among the Indo-Fijians". Religion Brain & Behavior · March 2017 8, č. 2 (b.r.): 227–42. https://doi.org/10.1080/2153599X.2016.1267032.