Cílem bakalářské práce je provést komparativní analýzu filmu Synové hor z roku 1956 režiséra Čeňka Duby a filmu Poslední závod z roku 2022 režiséra Tomáše Hodana. Výchozími metodologickými texty pro tuto práci jsou knihy Breaking the Glass Armor od Kristin Thompsonové a Narration in the Fiction Film od Davida Bordwella. Na základě těchto textů jsou filmy analyzovány na úrovni narativu a stylu. V rámci analýzy je kladen důraz na vymezení dominanty a na to, zda se novější z filmů inspiroval starším filmem. Práce postupně srovnává oba snímky mezi sebou a dochází přitom k závěru, že Poslední závod nabízí výrazně odlišný pohled na původní historickou látku ve srovnání se zpracováním Synů hor. Potvrzuje tak původní záměr tvůrců Posledního závodu a vyvrací opačný názor.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to do a comparative analysis of the film Sons of the Mountains from 1956 by director Čeněk Duba and the film The Last Race from 2022 by director Tomáš Hodan. Initial methodological texts for this thesis are Breaking the Glass Armor by Kristin Thompson and Narration in the Fiction Film by David Bordwell. Based on these texts, the films are analysed on the level of narrative and style. Within the analysis, the focus is on defining dominance and whether the newer of the films has been inspired by the older film. The thesis compares the images with each other in turn, and in the process concludes that The Last Race offers a significantly different perspective on the original historical substance compared to the treatment of Sons of the Mountains. This confirms the original intention of the makers of The Last Race and refutes the contrary view.
Klíčová slova
Neoformalismus, komparativní analýza, Synové hor, Poslední závod
Klíčová slova v angličtině
Neoformalism, comparative analysis, Sons of the Mountains, The Last Race
Rozsah průvodní práce
50 s. (93 074 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem bakalářské práce je provést komparativní analýzu filmu Synové hor z roku 1956 režiséra Čeňka Duby a filmu Poslední závod z roku 2022 režiséra Tomáše Hodana. Výchozími metodologickými texty pro tuto práci jsou knihy Breaking the Glass Armor od Kristin Thompsonové a Narration in the Fiction Film od Davida Bordwella. Na základě těchto textů jsou filmy analyzovány na úrovni narativu a stylu. V rámci analýzy je kladen důraz na vymezení dominanty a na to, zda se novější z filmů inspiroval starším filmem. Práce postupně srovnává oba snímky mezi sebou a dochází přitom k závěru, že Poslední závod nabízí výrazně odlišný pohled na původní historickou látku ve srovnání se zpracováním Synů hor. Potvrzuje tak původní záměr tvůrců Posledního závodu a vyvrací opačný názor.
Anotace v angličtině
The aim of the bachelor thesis is to do a comparative analysis of the film Sons of the Mountains from 1956 by director Čeněk Duba and the film The Last Race from 2022 by director Tomáš Hodan. Initial methodological texts for this thesis are Breaking the Glass Armor by Kristin Thompson and Narration in the Fiction Film by David Bordwell. Based on these texts, the films are analysed on the level of narrative and style. Within the analysis, the focus is on defining dominance and whether the newer of the films has been inspired by the older film. The thesis compares the images with each other in turn, and in the process concludes that The Last Race offers a significantly different perspective on the original historical substance compared to the treatment of Sons of the Mountains. This confirms the original intention of the makers of The Last Race and refutes the contrary view.
Klíčová slova
Neoformalismus, komparativní analýza, Synové hor, Poslední závod
Klíčová slova v angličtině
Neoformalism, comparative analysis, Sons of the Mountains, The Last Race
Zásady pro vypracování
Tématem této bakalářské práce bude komparativní analýza filmů Synové hor (1956) a Poslední závod (2022). Oba filmy ztvárňují tutéž událost. Cílem práce bude stanovit, jakým způsobem se to, že jsou filmy natočené odlišnými tvůrci v odlišné době, projevuje a čím jsou tyto projevy opodstatněny. Po metodologické stránce bude práce vycházet zejména z neoformalistické analýzy, popisované v knize Kristin Thompsonové – Breaking The Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Ke zodpovězení toho, čím jsou rozdíly a podobnosti způsobeny, se práce bude věnovat kulturně-historickému kontextu.
Zásady pro vypracování
Tématem této bakalářské práce bude komparativní analýza filmů Synové hor (1956) a Poslední závod (2022). Oba filmy ztvárňují tutéž událost. Cílem práce bude stanovit, jakým způsobem se to, že jsou filmy natočené odlišnými tvůrci v odlišné době, projevuje a čím jsou tyto projevy opodstatněny. Po metodologické stránce bude práce vycházet zejména z neoformalistické analýzy, popisované v knize Kristin Thompsonové – Breaking The Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Ke zodpovězení toho, čím jsou rozdíly a podobnosti způsobeny, se práce bude věnovat kulturně-historickému kontextu.
Seznam doporučené literatury
METODOLOGIE
THOMPSON, Kristin. Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1988.
THOMPSON, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: Jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 10, 1998, č. 1, Přel. Zdeněk Böhm.
KOKEŠ, Radomír D. Jak uvažovat při formalistické analýze filmu: manuál k psaní bakalářské práce. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, Ústav filmu a audiovizuální kultury, 2013.
BORDWELL, David, THOMPSON, Kristin. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011.
BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. Madison: The Univerity of Wisconsin Press, 1985.
VEREVIS, Constantine. Film Remakes. 2nd ed. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.
HISTORICKÝ KONTEXT
PTÁČEK, Luboš (ed.): Panorama českého filmu. 1. vyd. Olomouc: Rubicon, 2000, s. 155 – 193. ISBN 8085839547.
LUKEŠ, Jan. Diagnózy času: český a slovenský poválečný film (1945–2012). Praha: Slovart, 2013. 447 s. ISBN 978-80-7391-712-8.
SZCZEPANIK, Petr. Továrna Barrandov – svět filmařů a politická moc 1945-1970. Praha: NFA, 2016, s. 419. ISBN 978-80-7004-177-2.
Seznam doporučené literatury
METODOLOGIE
THOMPSON, Kristin. Breaking the Glass Armor: Neoformalist Film Analysis. Princeton: Princeton University Press, 1988.
THOMPSON, Kristin. Neoformalistická filmová analýza: Jeden přístup, mnoho metod. Iluminace 10, 1998, č. 1, Přel. Zdeněk Böhm.
KOKEŠ, Radomír D. Jak uvažovat při formalistické analýze filmu: manuál k psaní bakalářské práce. Filozofická fakulta Masarykovy univerzity v Brně, Ústav filmu a audiovizuální kultury, 2013.
BORDWELL, David, THOMPSON, Kristin. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2011.
BORDWELL, David. Narration in the Fiction Film. Madison: The Univerity of Wisconsin Press, 1985.
VEREVIS, Constantine. Film Remakes. 2nd ed. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2006.
HISTORICKÝ KONTEXT
PTÁČEK, Luboš (ed.): Panorama českého filmu. 1. vyd. Olomouc: Rubicon, 2000, s. 155 – 193. ISBN 8085839547.
LUKEŠ, Jan. Diagnózy času: český a slovenský poválečný film (1945–2012). Praha: Slovart, 2013. 447 s. ISBN 978-80-7391-712-8.
SZCZEPANIK, Petr. Továrna Barrandov – svět filmařů a politická moc 1945-1970. Praha: NFA, 2016, s. 419. ISBN 978-80-7004-177-2.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomant představil cíle, závěry a metodologii práce. Reagoval na otázky a připomínky z posudků.