V práci se zabývám sovětskou undergroundovou hudební scénou, a tím zda a jakým způsobem se toto období odráží v současné ruskojazyčné kultuře a společnosti. Reflexe se opírá o historicko-kulturní teoretickou část, ve které představuji fenomén sovětského undergroundu. V následující části se věnuji jednotlivým proudům a umělcům na současné hudební scéně v Rusku, částečně i Bělorusku a Ukrajině.
Anotace v angličtině
In this thesis I research the Soviet underground music and how it is reflected in current Russian speaking culture and society. The reflection is based on the historical and cultural theoretical part of the work, in which I explain the phenomenon of the Soviet underground. The following part is dedicated to individual movements and artists that represent the present-day music in Russia, as well as in Belarus and Ukraine.
Klíčová slova
sovětský underground, sovětský rock, ruský rock, ruský hip-hop, IC3PEAK, Pussy Riot, Tatu
Klíčová slova v angličtině
Soviet underground, Soviet rock, Russian rock, Russian hip-hop, IC3PEAK, Pussy Riot, Tatu
Rozsah průvodní práce
39 s. (89 408 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
V práci se zabývám sovětskou undergroundovou hudební scénou, a tím zda a jakým způsobem se toto období odráží v současné ruskojazyčné kultuře a společnosti. Reflexe se opírá o historicko-kulturní teoretickou část, ve které představuji fenomén sovětského undergroundu. V následující části se věnuji jednotlivým proudům a umělcům na současné hudební scéně v Rusku, částečně i Bělorusku a Ukrajině.
Anotace v angličtině
In this thesis I research the Soviet underground music and how it is reflected in current Russian speaking culture and society. The reflection is based on the historical and cultural theoretical part of the work, in which I explain the phenomenon of the Soviet underground. The following part is dedicated to individual movements and artists that represent the present-day music in Russia, as well as in Belarus and Ukraine.
Klíčová slova
sovětský underground, sovětský rock, ruský rock, ruský hip-hop, IC3PEAK, Pussy Riot, Tatu
Klíčová slova v angličtině
Soviet underground, Soviet rock, Russian rock, Russian hip-hop, IC3PEAK, Pussy Riot, Tatu
Zásady pro vypracování
Ve své práci se budu zabývat sovětskou undergroundovou hudbou a jejími projevy v současnosti. Konkrétně se zaměřím na její vliv na politickou a kulturní scénu a na společnost jako celek. Práce bude obsahovat analýzu postsovětských společenských, politických a kulturních fenoménů, které sovětská undergroundová hudba ovlivnila. Analýza bude probíhat na základě teoretických i praktických poznatků z undergroundové hudební scény v SSSR.
Zásady pro vypracování
Ve své práci se budu zabývat sovětskou undergroundovou hudbou a jejími projevy v současnosti. Konkrétně se zaměřím na její vliv na politickou a kulturní scénu a na společnost jako celek. Práce bude obsahovat analýzu postsovětských společenských, politických a kulturních fenoménů, které sovětská undergroundová hudba ovlivnila. Analýza bude probíhat na základě teoretických i praktických poznatků z undergroundové hudební scény v SSSR.
Seznam doporučené literatury
Alejnikov, V. (2011). Něizbežnosť i blagodať: Istorija otěčestvennovo andegraunda. Litagent Eterna.
Alpatova, I., Taločkin, L., Tamruči, N. (2005). "Drugoe iskusstvo". Moskva. 1956-1988. Galart.
Cushman, T. (1995). Notes from Underground: Rock music counterculture in Russia. State university of New York Press.
Glanc, T. (2011). Souostroví Rusko: Ikony postsovětské kultury. Revolver Revue.
Gorbačov, A. V., Zinin, I. V. (2014). Pesni v pustotu. AST.
McMichael, P. (2009). Prehistories and afterlives: The packaging and re-packaging of Soviet rock. Popular music and society, 32, 3, 331-350. https://doi.org/10.1080/03007760902985791
Savickaja, E. A. (Ed.) (2020). Rok-muzyka v kontekstě sovremennoj kul’tury. Gosudarstvennyj institut iskusstvoznanija.
Troickij, A. K. (2009). Back in the USSR. Amfora.
Žumati, T. P. (2005). Chudožestvennyj andegraund 1960-1980-ch gg.: stolicy i provincija. Izvestija Ural’skovo gosudarstvennovo universitěta, 35, 173-182. http://hdl.handle.net/10995/23938
Seznam doporučené literatury
Alejnikov, V. (2011). Něizbežnosť i blagodať: Istorija otěčestvennovo andegraunda. Litagent Eterna.
Alpatova, I., Taločkin, L., Tamruči, N. (2005). "Drugoe iskusstvo". Moskva. 1956-1988. Galart.
Cushman, T. (1995). Notes from Underground: Rock music counterculture in Russia. State university of New York Press.
Glanc, T. (2011). Souostroví Rusko: Ikony postsovětské kultury. Revolver Revue.
Gorbačov, A. V., Zinin, I. V. (2014). Pesni v pustotu. AST.
McMichael, P. (2009). Prehistories and afterlives: The packaging and re-packaging of Soviet rock. Popular music and society, 32, 3, 331-350. https://doi.org/10.1080/03007760902985791
Savickaja, E. A. (Ed.) (2020). Rok-muzyka v kontekstě sovremennoj kul’tury. Gosudarstvennyj institut iskusstvoznanija.
Troickij, A. K. (2009). Back in the USSR. Amfora.
Žumati, T. P. (2005). Chudožestvennyj andegraund 1960-1980-ch gg.: stolicy i provincija. Izvestija Ural’skovo gosudarstvennovo universitěta, 35, 173-182. http://hdl.handle.net/10995/23938