Bakalářská práce se zabývá rozvojem emoční inteligence u dětí se specifickými vzdělávacími potřebami a rovněž i u dětí intaktních v předškolním věku v různých státních či nestátních předškolních zařízení. Specifikuje tedy emoce a rovněž se zabývá vývojem základních schopností a dovedností dětí v předškolním věku. Tato práce čtenáře seznamuje i s Rámcovým vzdělávacím programem, který obsahuje obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů. V neposlední řadě je uvedena kapitola s názvem "Osobnost pedagogického pracovníka". Zde jsou popsány základní vlastnosti a dovednosti pedagoga, které jsou nezbytné pro úzkou spolupráci s dětmi a jejich zákonnými zástupci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the development of the emotional intelligence of preschool age children with specific educational needs as well as intact children. This work presents to its readers also the General educational program, which contains general rules for the creation of school educational programs. It´s also worth mentioning the chapter "The personality of pedagogue" where are described basic attributes and skills necessary for a close cooperation with children and their legal representatives.
Klíčová slova
dítě, emoční inteligence, RVP, mateřská školy, pedagogický pracovník
Bakalářská práce se zabývá rozvojem emoční inteligence u dětí se specifickými vzdělávacími potřebami a rovněž i u dětí intaktních v předškolním věku v různých státních či nestátních předškolních zařízení. Specifikuje tedy emoce a rovněž se zabývá vývojem základních schopností a dovedností dětí v předškolním věku. Tato práce čtenáře seznamuje i s Rámcovým vzdělávacím programem, který obsahuje obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů. V neposlední řadě je uvedena kapitola s názvem "Osobnost pedagogického pracovníka". Zde jsou popsány základní vlastnosti a dovednosti pedagoga, které jsou nezbytné pro úzkou spolupráci s dětmi a jejich zákonnými zástupci.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the development of the emotional intelligence of preschool age children with specific educational needs as well as intact children. This work presents to its readers also the General educational program, which contains general rules for the creation of school educational programs. It´s also worth mentioning the chapter "The personality of pedagogue" where are described basic attributes and skills necessary for a close cooperation with children and their legal representatives.
Klíčová slova
dítě, emoční inteligence, RVP, mateřská školy, pedagogický pracovník
4) Vyhodnocení praktické části, stanovení závěru a doporučení praxe
Zásady pro vypracování
1) Studium literatury
2) Zpracování teoretické části bakalářské práce
3) Určení cíle výzkumné práce
4) Vyhodnocení praktické části, stanovení závěru a doporučení praxe
Seznam doporučené literatury
EKMAN, Paul. Odhalené emoce: naučte se rozpoznávat výrazy tváře a pocity druhých. Přeložil Eva NEVRLÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2015. Pod povrchem. ISBN 978-80-87270-81-3.
ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.
GILLERNOVÁ, Ilona. Slovník základních pojmů z psychologie. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-683-2.
GOLEMAN, Daniel. 1997. Emoční inteligence. Praha: Columbus. ISBN 80-85928-48-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
HUIZINGA, Johm , KOOPS, Willem R. H., E. H. KOSSMANN a Gees van der PLAAT, ed. Johan Huizinga 1872-1972: papers delivered to the Johan Huizinga conference, Groningen, 11-15 December 1972. The Hague: M. Nijhoff, 1973.
Kim, M Y., Bigman, Y. E., & Tamir, M. (2015). Emotional Regulation. In International
Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. rozvoj. Vyd. 2. Přeložil Hana KAŠPAROVSKÁ. Praha: Portál, 2004. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-964-X.
STEIGER, Thomas a Eric D. LIPPMANN. Psychologie pro manažery: jak ovládnout umění vést. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0006-3.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-282-9.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9.
ŠOLCOVÁ, Iva. Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5128-3.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
WILDING, Christine., Emoční́ inteligence, Vliv emocí na osobní a profesní́ úspěch. Praha: Grada, 2010, ISBN 978-80-247-2754-7
WEDLICHOVÁ, Iva. Vývojová psychologie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5.
Seznam doporučené literatury
EKMAN, Paul. Odhalené emoce: naučte se rozpoznávat výrazy tváře a pocity druhých. Přeložil Eva NEVRLÁ. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2015. Pod povrchem. ISBN 978-80-87270-81-3.
ERIKSON, Erik H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. ISBN 80-7203-380-8.
GILLERNOVÁ, Ilona. Slovník základních pojmů z psychologie. Praha: Fortuna, 2000. ISBN 80-7168-683-2.
GOLEMAN, Daniel. 1997. Emoční inteligence. Praha: Columbus. ISBN 80-85928-48-5.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
HUIZINGA, Johm , KOOPS, Willem R. H., E. H. KOSSMANN a Gees van der PLAAT, ed. Johan Huizinga 1872-1972: papers delivered to the Johan Huizinga conference, Groningen, 11-15 December 1972. The Hague: M. Nijhoff, 1973.
Kim, M Y., Bigman, Y. E., & Tamir, M. (2015). Emotional Regulation. In International
Encyclopedia of the Social & Behavioral Sciences. rozvoj. Vyd. 2. Přeložil Hana KAŠPAROVSKÁ. Praha: Portál, 2004. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 80-7178-964-X.
STEIGER, Thomas a Eric D. LIPPMANN. Psychologie pro manažery: jak ovládnout umění vést. Brno: BizBooks, 2012. ISBN 978-80-265-0006-3.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2002. ISBN 978-80-7367-282-9.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-282-9.SVOBODOVÁ, Eva. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
STUCHLÍKOVÁ, Iva. Základy psychologie emocí. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-553-9.
ŠOLCOVÁ, Iva. Emoce: regulace a vývoj v průběhu života: funkce a zákonitosti emocí, sociální a kulturní souvislosti, měření emocí. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5128-3.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-308-0.
WILDING, Christine., Emoční́ inteligence, Vliv emocí na osobní a profesní́ úspěch. Praha: Grada, 2010, ISBN 978-80-247-2754-7
WEDLICHOVÁ, Iva. Vývojová psychologie. V Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-320-5.