Bakalářská práce se věnuje tématu vytváření a zpracovávání dotazníkových šetření, a taktéž možným zdrojům zkreslení dat. Jejím cílem je prakticky ukázat, jak lze data pokládáním otázek, jejich pořadím či reprezentativností vzorku vychýlit. V teoretické části budou popsány důležité body pro tvorbu a zpracování dotazníkového šetření a na závěr budou popsány možné zdroje zkreslení dat. Praktická část bakalářské práce se bude zabývat praktickou ukázkou, jakými způsoby lze data zkreslit a na základě prezentovaných výsledků vyvozuje doporučení pro tvorbu dotazníků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the creation and processing of questionnaire surveys, as well as possible sources of data bias. Its aim is to show practically how data can be biased by different formulations of questions, their order or representativeness of the sample. The theoretical part will describe the important points for the design and processing of a questionnaire survey and finally the possible sources of data bias will be described. The practical part of the bachelor thesis will deal with a practical demonstration of the ways in which data can be biased and it will also point out what to pay increased attention to when designing questionnaire to avoid unwanted biases.
questionnaire surveys, data bias, representativeness
Rozsah průvodní práce
69 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se věnuje tématu vytváření a zpracovávání dotazníkových šetření, a taktéž možným zdrojům zkreslení dat. Jejím cílem je prakticky ukázat, jak lze data pokládáním otázek, jejich pořadím či reprezentativností vzorku vychýlit. V teoretické části budou popsány důležité body pro tvorbu a zpracování dotazníkového šetření a na závěr budou popsány možné zdroje zkreslení dat. Praktická část bakalářské práce se bude zabývat praktickou ukázkou, jakými způsoby lze data zkreslit a na základě prezentovaných výsledků vyvozuje doporučení pro tvorbu dotazníků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with the creation and processing of questionnaire surveys, as well as possible sources of data bias. Its aim is to show practically how data can be biased by different formulations of questions, their order or representativeness of the sample. The theoretical part will describe the important points for the design and processing of a questionnaire survey and finally the possible sources of data bias will be described. The practical part of the bachelor thesis will deal with a practical demonstration of the ways in which data can be biased and it will also point out what to pay increased attention to when designing questionnaire to avoid unwanted biases.
questionnaire surveys, data bias, representativeness
Zásady pro vypracování
V teoretické části mé bakalářské práce popíšu, jak má vypadat správně vytvořený dotazník, a jak pracovat se získanými daty při jejich zpracovávání. Cílem mé praktické části bude ukázat, jak může špatné zpracování vybraného dotazníkového šetření ovlivnit výsledky. Na vybraném dotazníku budu demonstrovat vliv reprezentativnosti vzorku, velikosti vzorku, pořadí otázek atd. na závěry, které je možné na základě daného dotazníkového šetření vyvodit. Na konec budou vyvozeny závěry a identifikovány příklady dobré/špatné praxe v kontextu dotazníkového výzkumu ve společenských vědách.
Zásady pro vypracování
V teoretické části mé bakalářské práce popíšu, jak má vypadat správně vytvořený dotazník, a jak pracovat se získanými daty při jejich zpracovávání. Cílem mé praktické části bude ukázat, jak může špatné zpracování vybraného dotazníkového šetření ovlivnit výsledky. Na vybraném dotazníku budu demonstrovat vliv reprezentativnosti vzorku, velikosti vzorku, pořadí otázek atd. na závěry, které je možné na základě daného dotazníkového šetření vyvodit. Na konec budou vyvozeny závěry a identifikovány příklady dobré/špatné praxe v kontextu dotazníkového výzkumu ve společenských vědách.
TAHAL, Radek. Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada Publishing a. s., 2017. ISBN: 978-80-271-0206-8
SUBUDHI, R. N. and MISHRA, S. (Ed.) Methodological Issues in Management Research: Advances, Challenges, and the Way Ahead. Emerald Publishing Limited, Bingley, 2019. ISBN: 978-1-78973-974-9
DE SOUZA, Richard Henrique, DORNELES, Carina Friedrich. Searching and ranking questionnaires: an approach to calculate similarity between questionnaires. Dostupné z: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3342558.3345390
TAHAL, Radek. Marketingový výzkum: postupy, metody, trendy. Praha: Grada Publishing a. s., 2017. ISBN: 978-80-271-0206-8
SUBUDHI, R. N. and MISHRA, S. (Ed.) Methodological Issues in Management Research: Advances, Challenges, and the Way Ahead. Emerald Publishing Limited, Bingley, 2019. ISBN: 978-1-78973-974-9
DE SOUZA, Richard Henrique, DORNELES, Carina Friedrich. Searching and ranking questionnaires: an approach to calculate similarity between questionnaires. Dostupné z: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3342558.3345390