Práce je zaměřena na profesní etiku učitele z pohledu etiky ctností konkrétně teorie čtyř kardinální ctnosti amerického teologa a etika Jamese F. Keenana. Profesní etika učitelského povolání v České republice není zakotvena v žádném závazně obecném dokumentu, tak jak je to například u lékařů. Do značné míry je to úkol systému profesní přípravy pedagogů, ale ani zde zatím nedošlo k výraznějšímu zlepšení. Celá problematika se významně dotýká prestiže učitelského povolání a profesní odpovědnosti za formování mravní stránky osobnosti žáka.
Nejprve je vymezen a vysvětlen pojem etika a profesní etika učitele. Potom je pozornost věnována teorii čtyř kardinálních ctností Jamese F. Keenana. V poslední části je návrh aplikace kardinálních ctností do pedagogické praxe. Pro srovnání jsou vybrány články z Kodexu křesťanského učitele jako platného dokumentu České biskupské konference.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the professional ethics of the teacher from the point of view of the ethics of virtues, namely the theory of the four cardinal virtues of the American theologian and the ethics thinker James F. Keenan. The professional ethics of the teaching profession in the Czech Republic is not enshrined in any binding general document, as it is the case for doctors, for example. To a large extent this is the task of the system of professional training of educators, but even here there has not been any significant improvement. The whole issue significantly affects the prestige of the teaching profession and the professional responsibility for shaping the moral side of the pupil.
First, the concept of ethics and professional ethics of the teacher is defined and explained. Then, attention is paid to the theory of the four cardinal virtues of James F. Keenan. Finally, there is a proposal for the application of cardinal virtues to teaching practice. For comparison, articles from the Code of Christian Teacher are selected as a valid document of the Czech Bishops' Conference.
Klíčová slova
etika, profesní etika učitele, etika křesťanského učitele etika ctností, etický kodex učitele, James F. Keenan, kardinální ctnosti, učitelská profese, spravedlnost, věrnost, péče sama o sebe, prozíravost, milosrdenství
Klíčová slova v angličtině
teacher's professional ethics, Christian teacher's ethics, ethics of virtues, teacher's code of ethics, James F. Keenan, cardinal virtues, teaching profession, justice, fidelity, self-care, prudence, mercy
Rozsah průvodní práce
82 s.(153 597 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Práce je zaměřena na profesní etiku učitele z pohledu etiky ctností konkrétně teorie čtyř kardinální ctnosti amerického teologa a etika Jamese F. Keenana. Profesní etika učitelského povolání v České republice není zakotvena v žádném závazně obecném dokumentu, tak jak je to například u lékařů. Do značné míry je to úkol systému profesní přípravy pedagogů, ale ani zde zatím nedošlo k výraznějšímu zlepšení. Celá problematika se významně dotýká prestiže učitelského povolání a profesní odpovědnosti za formování mravní stránky osobnosti žáka.
Nejprve je vymezen a vysvětlen pojem etika a profesní etika učitele. Potom je pozornost věnována teorii čtyř kardinálních ctností Jamese F. Keenana. V poslední části je návrh aplikace kardinálních ctností do pedagogické praxe. Pro srovnání jsou vybrány články z Kodexu křesťanského učitele jako platného dokumentu České biskupské konference.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the professional ethics of the teacher from the point of view of the ethics of virtues, namely the theory of the four cardinal virtues of the American theologian and the ethics thinker James F. Keenan. The professional ethics of the teaching profession in the Czech Republic is not enshrined in any binding general document, as it is the case for doctors, for example. To a large extent this is the task of the system of professional training of educators, but even here there has not been any significant improvement. The whole issue significantly affects the prestige of the teaching profession and the professional responsibility for shaping the moral side of the pupil.
First, the concept of ethics and professional ethics of the teacher is defined and explained. Then, attention is paid to the theory of the four cardinal virtues of James F. Keenan. Finally, there is a proposal for the application of cardinal virtues to teaching practice. For comparison, articles from the Code of Christian Teacher are selected as a valid document of the Czech Bishops' Conference.
Klíčová slova
etika, profesní etika učitele, etika křesťanského učitele etika ctností, etický kodex učitele, James F. Keenan, kardinální ctnosti, učitelská profese, spravedlnost, věrnost, péče sama o sebe, prozíravost, milosrdenství
Klíčová slova v angličtině
teacher's professional ethics, Christian teacher's ethics, ethics of virtues, teacher's code of ethics, James F. Keenan, cardinal virtues, teaching profession, justice, fidelity, self-care, prudence, mercy
Zásady pro vypracování
Osnova diplomové práce:
1. Teoretická část
a) Profesní etika učitele
b) Teorie čtyř základních ctností podle Jamese F. Keenana
c) Možnosti aplikace Keenanovy teorie kardinálních ctností v profesní etice učitele
e) Aplikace "Teorie čtyř základních ctností" při vzdělávání pedagogů
2. Empirická část
a) Výzkum a metodika
b) Přehled studijních mareriálů etiky pro vzdělávání pedagogů
c) Studjní materiály etiky pro studenty učitelsví náboženství
d) Srovnání studijních materiálů s "teorií čtyř kardinálních ctnosti"
e) Návrhy na začlenění Keenanovy teorie kardinálních ctností do studijních materiálů pro vzdělávání pedagogů
3. Závěr
.
Zásady pro vypracování
Osnova diplomové práce:
1. Teoretická část
a) Profesní etika učitele
b) Teorie čtyř základních ctností podle Jamese F. Keenana
c) Možnosti aplikace Keenanovy teorie kardinálních ctností v profesní etice učitele
e) Aplikace "Teorie čtyř základních ctností" při vzdělávání pedagogů
2. Empirická část
a) Výzkum a metodika
b) Přehled studijních mareriálů etiky pro vzdělávání pedagogů
c) Studjní materiály etiky pro studenty učitelsví náboženství
d) Srovnání studijních materiálů s "teorií čtyř kardinálních ctnosti"
e) Návrhy na začlenění Keenanovy teorie kardinálních ctností do studijních materiálů pro vzdělávání pedagogů
3. Závěr
.
Seznam doporučené literatury
Dorotíková S. Profesní etika učitelství. Praha: UK, Pedagogická fakulta 2003.
Kasal J.: Etická výchova, Hradec Králové, Univerzita HK, Pedagogická fakulta,
Keenan J. F.: Etika ctností a sexuální etika
Keenan J. F: University Ethics and Contingent Faculty
Keenan J. F: University Ethic: how colleges can build and benefit from a culture of ethic
MACINTYRE, Alasdair C. Ztráta ctnosti: k morální krizi současnosti. Praha: Oikoymenh, 2004. Oikúmené.
Pelcová, Semrádová: Fenomén výchovy a etika učitelského povolání, Karolinum, 2015
Plevová, Klusák: Etika ve vztahu učitele k žákovi: teorie a skutečnost, e-Pedagogium2006, 6(3):53-61
Švarcová I.: Etika výchovy, Praha, VŠCHT, 2015
Valíšková, Kasíková: Pedagogika pro učitele, Praha, Grada, 2011
Řezníček: Didaktika a učitelská etika v praxi, Praha, UK Pedagogická fakulta, 2004
Seznam doporučené literatury
Dorotíková S. Profesní etika učitelství. Praha: UK, Pedagogická fakulta 2003.
Kasal J.: Etická výchova, Hradec Králové, Univerzita HK, Pedagogická fakulta,
Keenan J. F.: Etika ctností a sexuální etika
Keenan J. F: University Ethics and Contingent Faculty
Keenan J. F: University Ethic: how colleges can build and benefit from a culture of ethic
MACINTYRE, Alasdair C. Ztráta ctnosti: k morální krizi současnosti. Praha: Oikoymenh, 2004. Oikúmené.
Pelcová, Semrádová: Fenomén výchovy a etika učitelského povolání, Karolinum, 2015
Plevová, Klusák: Etika ve vztahu učitele k žákovi: teorie a skutečnost, e-Pedagogium2006, 6(3):53-61
Švarcová I.: Etika výchovy, Praha, VŠCHT, 2015
Valíšková, Kasíková: Pedagogika pro učitele, Praha, Grada, 2011
Řezníček: Didaktika a učitelská etika v praxi, Praha, UK Pedagogická fakulta, 2004