Důsledkem zařazení her na hrdiny (Table-Top Role-Playing Games - TTRPGs), jakými je například populární herní systém Dungeons & Dragons, do pop-kultury moderního světa, je nárůst performativně-herních podcastů, které využívají her na hrdiny jakožto kreativních metod k posouvání děje. Cílem této práce je zkoumat, jak se pomocí těchto herních technik tvoří narativ. Konkrétně se zaměřuje na aspekt, kde je příběh tvořen více než jedním tvůrcem. Pomocí analýzy auditivního díla The Adventure Zone z pohledu naratologie vyděluji jednotlivé vrstvy vyprávění a improvizace, podle toho, do jaké míry ovlivňují finální děj, stejně jako i jeho strukturu. Jakožto žánr založený na procesu gamifikace populárních literárních i mediálních děl, je důležité prozkoumat i obsahovou intertextualitu.
Anotace v angličtině
The inclusion of Table-Top Role-Playing Games (TTRPGs), such as the popular gaming system Dungeons & Dragons, into the modern-day pop-culture made an impact in the form of the growth of performative-gaming podcasts, which employ the TTRPG methods for plot development. The goal of this work is to explore formation of narrative by the means of RPG techniques. Moreover, the focus is put on analysing aspects of story being affected by a group of contributors rather than one creator. Furthermore, using the method of narratology and demonstrated on the audio-podcast The Adventure Zone, this thesis is distinguishing the specific lines of storytelling and improvisation, based on to what extend they affect the final story, as well as its structure. As a genre founded on the gamification process of popular literal or media works, it is important to also examine intertextuality of its content.
Klíčová slova
actual-play podcast, TTRPG, naratologie podcastu, kolektivní vyprávění, hry na hrdiny, Dungeons & Dragons
Důsledkem zařazení her na hrdiny (Table-Top Role-Playing Games - TTRPGs), jakými je například populární herní systém Dungeons & Dragons, do pop-kultury moderního světa, je nárůst performativně-herních podcastů, které využívají her na hrdiny jakožto kreativních metod k posouvání děje. Cílem této práce je zkoumat, jak se pomocí těchto herních technik tvoří narativ. Konkrétně se zaměřuje na aspekt, kde je příběh tvořen více než jedním tvůrcem. Pomocí analýzy auditivního díla The Adventure Zone z pohledu naratologie vyděluji jednotlivé vrstvy vyprávění a improvizace, podle toho, do jaké míry ovlivňují finální děj, stejně jako i jeho strukturu. Jakožto žánr založený na procesu gamifikace populárních literárních i mediálních děl, je důležité prozkoumat i obsahovou intertextualitu.
Anotace v angličtině
The inclusion of Table-Top Role-Playing Games (TTRPGs), such as the popular gaming system Dungeons & Dragons, into the modern-day pop-culture made an impact in the form of the growth of performative-gaming podcasts, which employ the TTRPG methods for plot development. The goal of this work is to explore formation of narrative by the means of RPG techniques. Moreover, the focus is put on analysing aspects of story being affected by a group of contributors rather than one creator. Furthermore, using the method of narratology and demonstrated on the audio-podcast The Adventure Zone, this thesis is distinguishing the specific lines of storytelling and improvisation, based on to what extend they affect the final story, as well as its structure. As a genre founded on the gamification process of popular literal or media works, it is important to also examine intertextuality of its content.
Klíčová slova
actual-play podcast, TTRPG, naratologie podcastu, kolektivní vyprávění, hry na hrdiny, Dungeons & Dragons
Důsledkem zařazení her na hrdiny (Role Playing Games – RPG), jakými je například populární herní systém Dungeons and Dragons, do pop-kultury moderního světa je nárůst performativně-herních podcastů, které využívají her na hrdiny jakožto kreativních metod k posouvání děje. Cílem této práce je zkoumat, jak se pomocí těchto herních technik tvoří narativ. Konkrétně se zaměřuje na aspekt, kde je příběh tvořen více než jedním tvůrcem. Pomocí analýzy auditivního díla The Adventure Zone z pohledu naratologie vyděluji jednotlivé vrstvy vyprávění a improvizace, podle toho, do jaké míry ovlivňují finální děj, stejně jako i jeho strukturu. Jakožto žánr založený na procesu gamifikace populárních literárních i mediálních děl, je důležité prozkoumat i obsahovou intertextualitu.
The inclusion of Role-Playing Games (RPG), such as the popular gaming system Dungeons and Dragons, into the modern-day pop-culture made an impact in the form of the growth of performative-gaming podcasts, which employ the RPG methods for plot development. The goal of this work is to explore formation of narrative by the means of RPG techniques. Moreover, the focus is put on analysing aspects of story being affected by a group of contributors rather than one creator. Furthermore, using the method of narratology and demonstrated on the audio-podcast The Adventure Zone, this thesis is distinguishing the specific lines of storytelling and improvisation, based on to what extend they affect the final story, as well as its structure. As a genre founded on the gamification process of popular literal or media works, it is important to also examine intertextuality of its content.
Zásady pro vypracování
Důsledkem zařazení her na hrdiny (Role Playing Games – RPG), jakými je například populární herní systém Dungeons and Dragons, do pop-kultury moderního světa je nárůst performativně-herních podcastů, které využívají her na hrdiny jakožto kreativních metod k posouvání děje. Cílem této práce je zkoumat, jak se pomocí těchto herních technik tvoří narativ. Konkrétně se zaměřuje na aspekt, kde je příběh tvořen více než jedním tvůrcem. Pomocí analýzy auditivního díla The Adventure Zone z pohledu naratologie vyděluji jednotlivé vrstvy vyprávění a improvizace, podle toho, do jaké míry ovlivňují finální děj, stejně jako i jeho strukturu. Jakožto žánr založený na procesu gamifikace populárních literárních i mediálních děl, je důležité prozkoumat i obsahovou intertextualitu.
The inclusion of Role-Playing Games (RPG), such as the popular gaming system Dungeons and Dragons, into the modern-day pop-culture made an impact in the form of the growth of performative-gaming podcasts, which employ the RPG methods for plot development. The goal of this work is to explore formation of narrative by the means of RPG techniques. Moreover, the focus is put on analysing aspects of story being affected by a group of contributors rather than one creator. Furthermore, using the method of narratology and demonstrated on the audio-podcast The Adventure Zone, this thesis is distinguishing the specific lines of storytelling and improvisation, based on to what extend they affect the final story, as well as its structure. As a genre founded on the gamification process of popular literal or media works, it is important to also examine intertextuality of its content.
Seznam doporučené literatury
BAUERŠÍMA, Petr. Pátá edice Dungeons & Dragons v digitálním prostředí. Bakalářská práce. Brno, 2020. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. Vedoucí práce Mgr. et Mgr. Zdeněk ZÁHORA
BOWMAN, Sarah Lynne, 2010. The functions of role-playing games: how participants create community, solve problems and explore identity. Jefferson, N.C: McFarland & Co. ISBN 978-0-7864-4710-7.
COVER, Jennifer Grouling, 2010. The creation of narrative in tabletop role-playing games. Jefferson, N.C: McFarland & Co. ISBN 978-0-7864-4451-9.
DECICIO, Brendan. 2020. The Layered Frames of Performed Tabletop: Actual-Play Podcasts and the Laminations of Media. Brigham Young University. ProQuest Dissertations Publishing.
JOSÉ P. ZAGAL, Sebastian Deterding, ed., 2018. Role-Playing Game Studies. 1. New York a Londýn: Routledge. ISBN 978-1-138-63890-7.
KUBÍČEK, Tomáš. HRABAL, Jiří. BÍLEK, Petr A. 2013. Naratologie: Strukturální analýza vyprávění. Dauphin. ISBN: 978-80-7272-592-2.
MILDORF, Jarmila. KINZEL, Till. 2016. Audionarratology: Interfaces of Sound and Narrative. Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110472752
Seznam doporučené literatury
BAUERŠÍMA, Petr. Pátá edice Dungeons & Dragons v digitálním prostředí. Bakalářská práce. Brno, 2020. Masarykova univerzita. Filozofická fakulta. Vedoucí práce Mgr. et Mgr. Zdeněk ZÁHORA
BOWMAN, Sarah Lynne, 2010. The functions of role-playing games: how participants create community, solve problems and explore identity. Jefferson, N.C: McFarland & Co. ISBN 978-0-7864-4710-7.
COVER, Jennifer Grouling, 2010. The creation of narrative in tabletop role-playing games. Jefferson, N.C: McFarland & Co. ISBN 978-0-7864-4451-9.
DECICIO, Brendan. 2020. The Layered Frames of Performed Tabletop: Actual-Play Podcasts and the Laminations of Media. Brigham Young University. ProQuest Dissertations Publishing.
JOSÉ P. ZAGAL, Sebastian Deterding, ed., 2018. Role-Playing Game Studies. 1. New York a Londýn: Routledge. ISBN 978-1-138-63890-7.
KUBÍČEK, Tomáš. HRABAL, Jiří. BÍLEK, Petr A. 2013. Naratologie: Strukturální analýza vyprávění. Dauphin. ISBN: 978-80-7272-592-2.
MILDORF, Jarmila. KINZEL, Till. 2016. Audionarratology: Interfaces of Sound and Narrative. Berlin, Boston: De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110472752