Bakalářská práce se zaměřuje na profesní rozvoj ředitelů sloučených základních a mateřských škol, které se nacházejí v obcích s počtem obyvatel pod 2 tisíce. Hlavním cílem práce je identifikovat možnosti a limity profesního rozvoje ředitelů sloučených mateřských a základních škol. Teoretická část nabízí pohled na profesi ředitele školy. Definovány jsou legislativní požadavky, manažerské kompetence a osobní požadavky na jeho pozici. Dále je definována škola, porovnán rozdíl městských a vesnických škol a představeny specifika ředitele škol sloučených. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na profesní rozvoj ředitelů a dosavadní provedené výzkumy. Empirická část představuje design výzkumu, jeho přípravu a realizaci, Při výzkumu byla použita metoda polostrukturovaných rozhovorů s řediteli sloučených škol. Poslední kapitola výzkumné části obsahuje shrnutí výsledků výzkumu, diskuzi a doporučení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the professional development of headmasters of primary and nursery schools located in municipalities with a population of less than 2,000. The main goal of this thesis is to identify the possibilities and limits of the professional development of headmasters of merged nursery and primary schools. The theoretical part offers an insight into the profession of a school headmaster. Legislative requirements, managerial competencies and personal requirements for the position are defined. Then the school is defined. The difference between urban and rural schools is compared, and the specifics of the headmaster of merged schools are presented. The last chapter of the theoretical part is focused on the professional development of headmasters and the research carried out so far. The empirical part presents the design of the research, its preparation and implementation. The semi-structured method was used during the research with the headmasters of the merged schools. The last chapter of the research part contains a summary of the research results, discussion and recommendations.
Klíčová slova
ředitel, základní škola, mateřská škola, profesní rozvoj, sloučené školy, vesnická škola, městská škola,
Bakalářská práce se zaměřuje na profesní rozvoj ředitelů sloučených základních a mateřských škol, které se nacházejí v obcích s počtem obyvatel pod 2 tisíce. Hlavním cílem práce je identifikovat možnosti a limity profesního rozvoje ředitelů sloučených mateřských a základních škol. Teoretická část nabízí pohled na profesi ředitele školy. Definovány jsou legislativní požadavky, manažerské kompetence a osobní požadavky na jeho pozici. Dále je definována škola, porovnán rozdíl městských a vesnických škol a představeny specifika ředitele škol sloučených. Poslední kapitola teoretické části je zaměřena na profesní rozvoj ředitelů a dosavadní provedené výzkumy. Empirická část představuje design výzkumu, jeho přípravu a realizaci, Při výzkumu byla použita metoda polostrukturovaných rozhovorů s řediteli sloučených škol. Poslední kapitola výzkumné části obsahuje shrnutí výsledků výzkumu, diskuzi a doporučení.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis is focused on the professional development of headmasters of primary and nursery schools located in municipalities with a population of less than 2,000. The main goal of this thesis is to identify the possibilities and limits of the professional development of headmasters of merged nursery and primary schools. The theoretical part offers an insight into the profession of a school headmaster. Legislative requirements, managerial competencies and personal requirements for the position are defined. Then the school is defined. The difference between urban and rural schools is compared, and the specifics of the headmaster of merged schools are presented. The last chapter of the theoretical part is focused on the professional development of headmasters and the research carried out so far. The empirical part presents the design of the research, its preparation and implementation. The semi-structured method was used during the research with the headmasters of the merged schools. The last chapter of the research part contains a summary of the research results, discussion and recommendations.
Klíčová slova
ředitel, základní škola, mateřská škola, profesní rozvoj, sloučené školy, vesnická škola, městská škola,
Cíl práce: Identifikovat možnosti a limity profesního rozvoje ředitelů specifických škol, konkrétně ředitelů sloučených subjektů ve vybrané lokalitě.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Cílem teoretické části bude definovat kompetence a nároky na pozici ředitele školy, definovat profesní rozvoj a možnosti dalšího vzdělávání, včetně motivace. Cílem výzkumu bude zjistit názor ředitelů na aktuální pojetí profesního rozvoje (včetně dalšího vzdělávání).
Výzkumná otázka: Jak interpretují ředitelé profesní rozvoj ve vybrané lokalitě?
Návrh postupu řešení (metoda): nestandardizovaný/volný rozhovor s řediteli sloučených subjektů
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 30.6.2022
hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 30.11.2022
odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do 31.3.2023 (orientačně - bude upřesněno)
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Identifikovat možnosti a limity profesního rozvoje ředitelů specifických škol, konkrétně ředitelů sloučených subjektů ve vybrané lokalitě.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Cílem teoretické části bude definovat kompetence a nároky na pozici ředitele školy, definovat profesní rozvoj a možnosti dalšího vzdělávání, včetně motivace. Cílem výzkumu bude zjistit názor ředitelů na aktuální pojetí profesního rozvoje (včetně dalšího vzdělávání).
Výzkumná otázka: Jak interpretují ředitelé profesní rozvoj ve vybrané lokalitě?
Návrh postupu řešení (metoda): nestandardizovaný/volný rozhovor s řediteli sloučených subjektů
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce - nejpozději do: 30.6.2022
hotová práce k poslední konzultaci - nejpozději do: 30.11.2022
odevzdání definitivní verze práce - nejpozději do 31.3.2023 (orientačně - bude upřesněno)
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M. (2015). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing a.s.
Folwarczná, I. (2010). Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada Publishing a.s.
Vodák, J., & Kucharčíková, A. (2010). Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2. Praha: Grada Publishing a.s.
Valenta, J. (2019). Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Paris.
Seznam doporučené literatury
Armstrong, M. (2015). Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada Publishing a.s.
Folwarczná, I. (2010). Rozvoj a vzdělávání manažerů. Praha: Grada Publishing a.s.
Vodák, J., & Kucharčíková, A. (2010). Efektivní vzdělávání zaměstnanců. 2. Praha: Grada Publishing a.s.
Valenta, J. (2019). Právní rámec řízení škol a školských zařízení. Paris.