Tato bakalářská diplomová práce se zabývá mediální gramotností studentů vysokých škol. Zkoumá, jak studenti přistupují ke zpravodajským sdělením a jakým způsobem rozumí a interpretují politické zpravodajství týkající se válečného konfliktu na Ukrajině v roce 2022. Práce je vztažena k současným výzkumům týkajících se nezájmu mladých lidí o zpravodajství. Cílem bylo zhodnotit mediální kompetence studentů a porovnat dovednosti studentů žurnalistiky a jiných oborů. Vyhodnocení probíhalo na základě analýzy způsobu porozumění vybraným mediálním obsahům dvěma ohniskovými skupinami, jejichž členové byli vybráni za pomoci rekrutačního dotazníku. Pro účely interpretace byl vytvořen vlastní model operacionalizace mediální gramotnosti, který vychází především z modelu autorky Renee Hobbs.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the media literacy of university students. It examines how students approach news and how they understand and interpret political news about the war in Ukraine in 2022. The work is related to current research on young people's lack of interest in news. The aim was to evaluate the media competencies of students and compare the skills of students of journalism and other disciplines. The evaluation was based on an analysis of the way in which the selected media content was understood by two focus groups, the members of which were selected using a recruitment questionnaire. For the purposes of interpretation, the own model of operationalization of media literacy was created, which is based primarily on the model of Renee Hobbs.
Klíčová slova
mediální výchova, mediální gramotnost, model mediální gramotnosti, kritické čtení, interpretace, zpravodajství, politické zpravodajství, ohnisková skupina, rekrutační dotazník, vysokoškolští studenti, dezinformace
Klíčová slova v angličtině
media education, media literacy, media literacy model, critical reading, interpretation, news, political news, focus groups, recruitment questionnaire, university students, disinformation
Rozsah průvodní práce
129 s. (277 230 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská diplomová práce se zabývá mediální gramotností studentů vysokých škol. Zkoumá, jak studenti přistupují ke zpravodajským sdělením a jakým způsobem rozumí a interpretují politické zpravodajství týkající se válečného konfliktu na Ukrajině v roce 2022. Práce je vztažena k současným výzkumům týkajících se nezájmu mladých lidí o zpravodajství. Cílem bylo zhodnotit mediální kompetence studentů a porovnat dovednosti studentů žurnalistiky a jiných oborů. Vyhodnocení probíhalo na základě analýzy způsobu porozumění vybraným mediálním obsahům dvěma ohniskovými skupinami, jejichž členové byli vybráni za pomoci rekrutačního dotazníku. Pro účely interpretace byl vytvořen vlastní model operacionalizace mediální gramotnosti, který vychází především z modelu autorky Renee Hobbs.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the media literacy of university students. It examines how students approach news and how they understand and interpret political news about the war in Ukraine in 2022. The work is related to current research on young people's lack of interest in news. The aim was to evaluate the media competencies of students and compare the skills of students of journalism and other disciplines. The evaluation was based on an analysis of the way in which the selected media content was understood by two focus groups, the members of which were selected using a recruitment questionnaire. For the purposes of interpretation, the own model of operationalization of media literacy was created, which is based primarily on the model of Renee Hobbs.
Klíčová slova
mediální výchova, mediální gramotnost, model mediální gramotnosti, kritické čtení, interpretace, zpravodajství, politické zpravodajství, ohnisková skupina, rekrutační dotazník, vysokoškolští studenti, dezinformace
Klíčová slova v angličtině
media education, media literacy, media literacy model, critical reading, interpretation, news, political news, focus groups, recruitment questionnaire, university students, disinformation
Zásady pro vypracování
Tématem je mediální gramotnost studentů vysokých škol. Důraz je kladen na vnímání a porozumění zpravodajských obsahů týkajících se politických událostí. Práce se zaměřuje na dvě skupiny studentů vysokých škol, a to na studenty žurnalistiky a na studenty jiných oborů.
Hlavním cílem mé bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem jsou studenti žurnalistiky schopni kriticky hodnotit zpravodajská sdělení týkající se politické události v porovnání se studenty jiných oborů vysokých škol. K zodpovězení této otázky mi dopomohou jednotlivé dílčí cíle. Mezi mými dílčími cíli je například zjistit, jakým způsobem studenti chápou obsahy a významy takových to sdělení. Dále pak také nakolik studenti dokáží odhalit přesah dané zprávy, zda rozumí jejímu kontextu a jestli ji dokáží v tomto kontextu taky číst. Práce se soustředí na současnou situaci, kdy jsou v České republice média koncentrována do velkých mediálních domů, které jsou vlastněné malým počtem majitelů. S ohledem na to, že vydané zpravodajství ve skutečnosti může v kontextu zakrývat důležitější agendu, je jeho správné čtení klíčové.
Svého cíle chci dosáhnout pomocí kvalitativního výzkumu metodou ohniskových skupin. Tuto metodu jsem si vybrala, protože mi umožní přímou skupinovou interakci s vybranými studenty vysokých škol a získání velkého množství informací na dané téma za krátkou dobu.V rámci svého výzkumu jsem si vybrala dvě skupiny vysokoškolských studentů na úrovni bakalářského studia. Studenty žurnalistiky a studenty jiných oborů. V každé skupině budu pracovat s pěti jedinci, kteří by neměli být starší dvaceti pěti let. Studenti žurnalistiky budou vybráni tak, aby byla žurnalistika jejich jediný, popřípadě maioritní obor. Dále také s ohledem na různorodost tématických profilací jedinců. Druhá skupina bude vybrána tak, aby se studenti vzdělávali v rámci různých oborů. Získané výsledky poté budu interpretovat jednak zvlášť, dále je pak budu vzájemně porovnávat.
Osnova práce:
1. Stanovení cíle práce - hlavní výzkumná otázka: Jakým způsobem vnímají studenti vysokých škol politické zpravodajství?
2. Stanovení metodiky práce - metoda ohniskových skupin a následná interpretace získaných dat.
3. Úvod práce - představení obsahu práce.
4. Teoretická část -
a) Teoretické zakotvení užívaných pojmů, vymezení základních pojmů, se kterými budu pracovat. Terminologie se bude týkat především následujících pojmů: zpravodajství, politické zpravodajství, mediální gramotnost, mediální výchova.
b) Představení konceptu mediální gramotnosti a britského modelu Hobbs-Livingstone.
5. Praktická část -
a) Metodologická část - popsání cíle výzkumu a výzkumných otázek, představení použité metodologie, uskutečnění metody ohniskových skupin.
b) Analytická část - interpretace získaných dat.
6. Shrnutí získaných informací a závěr.
Zásady pro vypracování
Tématem je mediální gramotnost studentů vysokých škol. Důraz je kladen na vnímání a porozumění zpravodajských obsahů týkajících se politických událostí. Práce se zaměřuje na dvě skupiny studentů vysokých škol, a to na studenty žurnalistiky a na studenty jiných oborů.
Hlavním cílem mé bakalářské práce je zjistit, jakým způsobem jsou studenti žurnalistiky schopni kriticky hodnotit zpravodajská sdělení týkající se politické události v porovnání se studenty jiných oborů vysokých škol. K zodpovězení této otázky mi dopomohou jednotlivé dílčí cíle. Mezi mými dílčími cíli je například zjistit, jakým způsobem studenti chápou obsahy a významy takových to sdělení. Dále pak také nakolik studenti dokáží odhalit přesah dané zprávy, zda rozumí jejímu kontextu a jestli ji dokáží v tomto kontextu taky číst. Práce se soustředí na současnou situaci, kdy jsou v České republice média koncentrována do velkých mediálních domů, které jsou vlastněné malým počtem majitelů. S ohledem na to, že vydané zpravodajství ve skutečnosti může v kontextu zakrývat důležitější agendu, je jeho správné čtení klíčové.
Svého cíle chci dosáhnout pomocí kvalitativního výzkumu metodou ohniskových skupin. Tuto metodu jsem si vybrala, protože mi umožní přímou skupinovou interakci s vybranými studenty vysokých škol a získání velkého množství informací na dané téma za krátkou dobu.V rámci svého výzkumu jsem si vybrala dvě skupiny vysokoškolských studentů na úrovni bakalářského studia. Studenty žurnalistiky a studenty jiných oborů. V každé skupině budu pracovat s pěti jedinci, kteří by neměli být starší dvaceti pěti let. Studenti žurnalistiky budou vybráni tak, aby byla žurnalistika jejich jediný, popřípadě maioritní obor. Dále také s ohledem na různorodost tématických profilací jedinců. Druhá skupina bude vybrána tak, aby se studenti vzdělávali v rámci různých oborů. Získané výsledky poté budu interpretovat jednak zvlášť, dále je pak budu vzájemně porovnávat.
Osnova práce:
1. Stanovení cíle práce - hlavní výzkumná otázka: Jakým způsobem vnímají studenti vysokých škol politické zpravodajství?
2. Stanovení metodiky práce - metoda ohniskových skupin a následná interpretace získaných dat.
3. Úvod práce - představení obsahu práce.
4. Teoretická část -
a) Teoretické zakotvení užívaných pojmů, vymezení základních pojmů, se kterými budu pracovat. Terminologie se bude týkat především následujících pojmů: zpravodajství, politické zpravodajství, mediální gramotnost, mediální výchova.
b) Představení konceptu mediální gramotnosti a britského modelu Hobbs-Livingstone.
5. Praktická část -
a) Metodologická část - popsání cíle výzkumu a výzkumných otázek, představení použité metodologie, uskutečnění metody ohniskových skupin.
b) Analytická část - interpretace získaných dat.
6. Shrnutí získaných informací a závěr.
Seznam doporučené literatury
K použité metodice:
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
- MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Sdružení SCAN, 2001. ISBN: 80-85834-77-4.
K dosavadnímu vědění k danému tématu:
- HOBBS, Renee, FROST, Richard. Measuring the Acquisition of Media-Literacy Skills [online]. International Literacy Association, 2003. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/4151822?seq=1
- KOLMANOVÁ, Eliška. Zpravodajská mediální gramotnost studentů maturitního ročníku gymnázia: případová studie [online]. Brno, 2017. Bakalářská práce. Masarykova univerzita. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/y325w/Zpravodajska_medialni_gramotnost_pripadova_studie_BP.pdf.
K možnosti analýzy daného předmětu zkoumání:
- LIVINGSTONE, Sonia. Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies [online]. The Communication Review, 2004. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10714420490280152
- HOBBS, Renee. Digital and media literacy: connecting culture and classroom. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press, 2011. ISBN 978-1412981583.
Seznam doporučené literatury
K použité metodice:
- MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4.
- MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Boskovice: Sdružení SCAN, 2001. ISBN: 80-85834-77-4.
K dosavadnímu vědění k danému tématu:
- HOBBS, Renee, FROST, Richard. Measuring the Acquisition of Media-Literacy Skills [online]. International Literacy Association, 2003. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/4151822?seq=1
- KOLMANOVÁ, Eliška. Zpravodajská mediální gramotnost studentů maturitního ročníku gymnázia: případová studie [online]. Brno, 2017. Bakalářská práce. Masarykova univerzita. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/y325w/Zpravodajska_medialni_gramotnost_pripadova_studie_BP.pdf.
K možnosti analýzy daného předmětu zkoumání:
- LIVINGSTONE, Sonia. Media Literacy and the Challenge of New Information and Communication Technologies [online]. The Communication Review, 2004. Dostupné z: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10714420490280152
- HOBBS, Renee. Digital and media literacy: connecting culture and classroom. Thousand Oaks, Calif.: Corwin Press, 2011. ISBN 978-1412981583.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ne
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomantka prezentovala svou práci, její východiska a závěry. Přesvědčivě reagovala na dotazy z posudků a ze strany komise.