- All mandatory fields for this Thesis are filled in.
Main topic
Proměny interpretace náboženských dějin v učebnicích dějepisu ve druhé polovině 20. století a na začátku 21. století
Main topic in English
Transformation of the interpretation of religious history in history textbooks in the second half of the 20th century and at the beginning of the 21st century
Title according to student
Proměny interpretace náboženských dějin v učebnicích dějepisu ve druhé polovině 20. století a na začátku 21. století
English title as given by the student
Transformation of the interpretation of religious history in history textbooks in the second half of the 20th century and at the beginning of the 21st century.
Parallel name
-
Subtitle
Obraz dějin židovství v současných učebnicích dějepisu
Tato kvalifikační práce zkoumá obraz židovských dějin v současných učebnicích dějepisu pro základní školy. Výzkum analyzuje tři hlavní nakladatelství a to nakladatelství SNP, Fraus a Nová škola. Cílem práce je zhodnotit, jak tyto učebnice prezentují židovské dějiny a identifikovat rozdíly mezi jejich přístupy. Dále se práce zaměřuje na identifikaci společných prvků, jež se vyskytují ve všech zkoumaných učebnicích. Využitá metodologie zahrnuje analýzu sekundární literatury, která slouží jako komparační zdroj pro zhodnocení zkoumaných aspektů.
Annotation in English
This thesis examines the portrayal of Jewish history in current history textbooks for elementary schools. The research analyzes three main publishers: SNP, Fraus, and Nová škola. The aim of the thesis is to evaluate how these textbooks present Jewish history and identify differences between their approaches. Furthermore, the thesis focuses on identifying common elements present in all examined textbooks. The methodology employed includes analysis of secondary literature, which serves as a comparative source for evaluating the examined aspects.
Keywords
židé, holocaust, učebnice, židovské dějiny, judaismus
Tato kvalifikační práce zkoumá obraz židovských dějin v současných učebnicích dějepisu pro základní školy. Výzkum analyzuje tři hlavní nakladatelství a to nakladatelství SNP, Fraus a Nová škola. Cílem práce je zhodnotit, jak tyto učebnice prezentují židovské dějiny a identifikovat rozdíly mezi jejich přístupy. Dále se práce zaměřuje na identifikaci společných prvků, jež se vyskytují ve všech zkoumaných učebnicích. Využitá metodologie zahrnuje analýzu sekundární literatury, která slouží jako komparační zdroj pro zhodnocení zkoumaných aspektů.
Annotation in English
This thesis examines the portrayal of Jewish history in current history textbooks for elementary schools. The research analyzes three main publishers: SNP, Fraus, and Nová škola. The aim of the thesis is to evaluate how these textbooks present Jewish history and identify differences between their approaches. Furthermore, the thesis focuses on identifying common elements present in all examined textbooks. The methodology employed includes analysis of secondary literature, which serves as a comparative source for evaluating the examined aspects.
Keywords
židé, holocaust, učebnice, židovské dějiny, judaismus
1. Shromaždovaní literatury a pramenů 2. Formulace cílů práce 3. Představení pramenů a literatury 4. Analýza získaných dat 5. Zpracovaní a formulace závěrů 6. Finalní úprava a odevzdaní bakalářské práce
Research Plan
1. Shromaždovaní literatury a pramenů 2. Formulace cílů práce 3. Představení pramenů a literatury 4. Analýza získaných dat 5. Zpracovaní a formulace závěrů 6. Finalní úprava a odevzdaní bakalářské práce
Recommended resources
Prameny
CIPRO, Miroslav: Škola-opora socialismu: Výběr pedagogických statí. 1. vyd. Praha
ČAPEK, Vratislav a kol.: Didaktika dějepisu 1. Praha 1986.
ČAPEK, Vratislav: Metodická příručka k učebnici Dějepisu pro druhý ročník středních odborných škol a první ročník středních odborných učilišť. Praha 1985
Králíková, Marie: Komunistická výchova a její složky: Systém komunist. výchovy a její realizace v čs. výchovně vzděl. soustavě. 1. vyd. Praha, 1983.
JANOVSKÁ, Julius: Základy didaktiky dějepisu. Praha1984.
JÍLEK, Tomáš: Dějepis pro1. ročník gymnázia. Praha 1984.
Lipták, Ľubomír: Učebné texty z dejepisu: Pre 8. roč. zákl. šk. a stred. šk. Bratislava 1990.
ŠTĚPANKOVÁ, Alena: Odmaturuj z dějepisu 1. Praha 2006.
Literatura
ČORNEJ, Petr: Husitství a husité. Praha 2019
Gracová, Blažena, ed. a Tomášek, Martin, ed: Obraz období "socialismu" v českých a polských učebnicích = Obraz okresu "socjalizmu" w czeskich i polskich podręcznikach. Ostrava 2016.
RANDÁK, Jan: V záři rudého kalicha. Praha 2016
Recommended resources
Prameny
CIPRO, Miroslav: Škola-opora socialismu: Výběr pedagogických statí. 1. vyd. Praha
ČAPEK, Vratislav a kol.: Didaktika dějepisu 1. Praha 1986.
ČAPEK, Vratislav: Metodická příručka k učebnici Dějepisu pro druhý ročník středních odborných škol a první ročník středních odborných učilišť. Praha 1985
Králíková, Marie: Komunistická výchova a její složky: Systém komunist. výchovy a její realizace v čs. výchovně vzděl. soustavě. 1. vyd. Praha, 1983.
JANOVSKÁ, Julius: Základy didaktiky dějepisu. Praha1984.
JÍLEK, Tomáš: Dějepis pro1. ročník gymnázia. Praha 1984.
Lipták, Ľubomír: Učebné texty z dejepisu: Pre 8. roč. zákl. šk. a stred. šk. Bratislava 1990.
ŠTĚPANKOVÁ, Alena: Odmaturuj z dějepisu 1. Praha 2006.
Literatura
ČORNEJ, Petr: Husitství a husité. Praha 2019
Gracová, Blažena, ed. a Tomášek, Martin, ed: Obraz období "socialismu" v českých a polských učebnicích = Obraz okresu "socjalizmu" w czeskich i polskich podręcznikach. Ostrava 2016.