Diplomová práce se věnuje tématu vzdělávání a rozvoji sociálních pracovníků v chráněném bydlení. Cílem práce je identifikovat vzdělávací potřeby sociálních pracovníků v sociální službě chráněné bydlení. V teoretické části jsou s použitím rešerše odborných zdrojů shromážděny informace týkající se dalšího vzdělávání u sociálních pracovníků. Empirická část diplomové práce odpovídá na výzkumnou otázku: V čem mají potřebu se sociální pracovníci vzdělávat nebo rozvíjet pro výkon práce v sociální službě chráněné bydlení? Pro odpověď byla zvolena metoda polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the topic of education and development of social workers in sheltered housing. The aim of the thesis is to identify the educational needs of social workers in the social service of sheltered housing. In the theoretical part, using a search of professional sources, information is collected regarding the further education of social workers. The empirical part of the diploma thesis answers the research question: What do social workers need to learn or develop in order to work in the social service of sheltered housing? The semi-structured interview method was chosen for the answer.
Klíčová slova
vzdělávání, rozvoj, učení, sociální pracovník, chráněné bydlení.
Klíčová slova v angličtině
education, development, learning, social worker, sheltered housing.
Rozsah průvodní práce
103
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se věnuje tématu vzdělávání a rozvoji sociálních pracovníků v chráněném bydlení. Cílem práce je identifikovat vzdělávací potřeby sociálních pracovníků v sociální službě chráněné bydlení. V teoretické části jsou s použitím rešerše odborných zdrojů shromážděny informace týkající se dalšího vzdělávání u sociálních pracovníků. Empirická část diplomové práce odpovídá na výzkumnou otázku: V čem mají potřebu se sociální pracovníci vzdělávat nebo rozvíjet pro výkon práce v sociální službě chráněné bydlení? Pro odpověď byla zvolena metoda polostrukturovaného rozhovoru.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is devoted to the topic of education and development of social workers in sheltered housing. The aim of the thesis is to identify the educational needs of social workers in the social service of sheltered housing. In the theoretical part, using a search of professional sources, information is collected regarding the further education of social workers. The empirical part of the diploma thesis answers the research question: What do social workers need to learn or develop in order to work in the social service of sheltered housing? The semi-structured interview method was chosen for the answer.
Klíčová slova
vzdělávání, rozvoj, učení, sociální pracovník, chráněné bydlení.
Klíčová slova v angličtině
education, development, learning, social worker, sheltered housing.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je identifikovat vzdělávací potřeby sociálních pracovníků v sociální službě chráněné bydlení.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Na základě identifikace vzdělávacích potřeb sociálních pracovníků identifikovat vzdělávací akce pro jejich naplnění s ohledem na vhodné formy a metody rozvoje, vzdělávání a učení.
Výzkumná otázka: Jaké kompetence (znalosti a dovednosti) potřebují rozvinout nebo doplnit sociální pracovníci pro výkon práce v sociální službě chráněné bydlení?
Návrh postupu řešení (metoda): Metoda sběru dat rozhovor a pozorování. Tyto metody budou hlavní pro empirickou část. Rozhovory se uskuteční se sociálními pracovníky sociální služby chráněné bydlení.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30. 5. 2022
teoretické ukotvení práce – nejpozději do: 30. 9. 2022
metoda sběru dat – nejpozději do: 30. 10. 2022
sběr dat a interpretace – nejpozději do: 31. 1. 2023
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28. 2. 2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno harmonogramem akademického roku)
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem práce je identifikovat vzdělávací potřeby sociálních pracovníků v sociální službě chráněné bydlení.
Konkretizace cíle a předmětu práce (včetně zdůvodnění): Na základě identifikace vzdělávacích potřeb sociálních pracovníků identifikovat vzdělávací akce pro jejich naplnění s ohledem na vhodné formy a metody rozvoje, vzdělávání a učení.
Výzkumná otázka: Jaké kompetence (znalosti a dovednosti) potřebují rozvinout nebo doplnit sociální pracovníci pro výkon práce v sociální službě chráněné bydlení?
Návrh postupu řešení (metoda): Metoda sběru dat rozhovor a pozorování. Tyto metody budou hlavní pro empirickou část. Rozhovory se uskuteční se sociálními pracovníky sociální služby chráněné bydlení.
Harmonogram práce:
pracovní verze osnovy práce – nejpozději do: 30. 5. 2022
teoretické ukotvení práce – nejpozději do: 30. 9. 2022
metoda sběru dat – nejpozději do: 30. 10. 2022
sběr dat a interpretace – nejpozději do: 31. 1. 2023
hotová práce k poslední konzultaci – nejpozději do: 28. 2. 2023
odevzdání definitivní verze práce – nejpozději do 30. 3. 2023 (orientačně – bude upřesněno harmonogramem akademického roku)
Seznam doporučené literatury
Bursová, J. (2019). Sociálne služby očami klientov. Brno: Tribun EU, s.r.o..
Havlíková, Jana a kol. (2018). Odborný výkon sociální práce ve veřejné správě a v sociálních službách: role vstupního vzdělání a dalšího vzdělávání. Praha: VÚPSV, v.v.i.
Efektivita vzdělávání v sociálních službách a její vztah k prevenci sociálního vyloučení uživatelů sociálních služeb. Olomouci: Caritas - Vyšší odborná škola sociální Olomouc, 2015.
Klevetová, D. (2017). Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing.
Krejčířová, Olga a kol. (2011). Alternativní a augmentativní komunikace v praxi pracovníků sociálních služeb. Vsetín: Vzdělávací a komunitní centrum Integra Vsetín.
Krohe, Petr a kol. (2015). Metodika rozvoje lidských zdrojů v sociálních službách. Přerov: Centrum pro komunitní práci.
Malíková, Eva. (2020). Péče o seniory v pobytových zařízeních sociálních služeb. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing.
Procházková, E. (2019). Biografie v péči o seniory. Praha: Grada Publishing.
Seznam doporučené literatury
Bursová, J. (2019). Sociálne služby očami klientov. Brno: Tribun EU, s.r.o..
Havlíková, Jana a kol. (2018). Odborný výkon sociální práce ve veřejné správě a v sociálních službách: role vstupního vzdělání a dalšího vzdělávání. Praha: VÚPSV, v.v.i.
Efektivita vzdělávání v sociálních službách a její vztah k prevenci sociálního vyloučení uživatelů sociálních služeb. Olomouci: Caritas - Vyšší odborná škola sociální Olomouc, 2015.
Klevetová, D. (2017). Motivační prvky při práci se seniory. Praha: Grada Publishing.
Krejčířová, Olga a kol. (2011). Alternativní a augmentativní komunikace v praxi pracovníků sociálních služeb. Vsetín: Vzdělávací a komunitní centrum Integra Vsetín.
Krohe, Petr a kol. (2015). Metodika rozvoje lidských zdrojů v sociálních službách. Přerov: Centrum pro komunitní práci.
Malíková, Eva. (2020). Péče o seniory v pobytových zařízeních sociálních služeb. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing.
Procházková, E. (2019). Biografie v péči o seniory. Praha: Grada Publishing.