Bakalářská práce se zabývá rozvojem orientace v prostoru a času u dětí předškolního věku ve speciálních mateřských školách.
Teoretická část je zaměřená na předání detailnějších informací pojmech jako je předškolní dítě, dětství a didaktické pomůcky. Druhá část teoretické části podrobněji popisuje orientaci v prostoru a čase. Jednotlivé podkapitoly zkoumají nejdříve vymezení pojmů, poté problémy v orientaci a také rozvoj orientace u dětí se specifickými potřebami.
Praktická část obsahuje vyrobené didaktické pomůcky, zaměřené na orientaci v prostoru a čase. Pomocí pomůcek zkoumám schopností děti v daných oblastech a snažím se o jejich rozvoj. Vyhodnocení pozorování je následně zpracované do tabulek
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the development of orientation in space and time in preschool children in special kindergartens.
The theoretical focuses on conveying more detailed information on concepts such as preschool child, childhood, didactic aids and mathematical literacy. The second part of the theoretical part describes in more detail the orientation in space and time. The individual subchapters examine first the definition of the concepts, then the problems in orientation and also the development of orientation in children with special needs.
The practical part includes the produced didactic aids focused on orientatiton in space and time. With the help of the aids I explore the children's abilities in the given areas and try to develop them. The evaluation of the observations is subsequently processed into tables.
Keywords
Orientace v prostoru, orientace v čase, předškolní věk, dětství, didaktické pomůcky, matematická pregramotnost, pravolevá orientace, posloupnost času
Keywords in English
Orientation in space, orientation in time, preschool age, childhood, didactic aids, mathematical literacy, right-left orientation, time sequence
Length of the covering note
60 s.
Language
CZ
Annotation
Bakalářská práce se zabývá rozvojem orientace v prostoru a času u dětí předškolního věku ve speciálních mateřských školách.
Teoretická část je zaměřená na předání detailnějších informací pojmech jako je předškolní dítě, dětství a didaktické pomůcky. Druhá část teoretické části podrobněji popisuje orientaci v prostoru a čase. Jednotlivé podkapitoly zkoumají nejdříve vymezení pojmů, poté problémy v orientaci a také rozvoj orientace u dětí se specifickými potřebami.
Praktická část obsahuje vyrobené didaktické pomůcky, zaměřené na orientaci v prostoru a čase. Pomocí pomůcek zkoumám schopností děti v daných oblastech a snažím se o jejich rozvoj. Vyhodnocení pozorování je následně zpracované do tabulek
Annotation in English
The bachelor thesis deals with the development of orientation in space and time in preschool children in special kindergartens.
The theoretical focuses on conveying more detailed information on concepts such as preschool child, childhood, didactic aids and mathematical literacy. The second part of the theoretical part describes in more detail the orientation in space and time. The individual subchapters examine first the definition of the concepts, then the problems in orientation and also the development of orientation in children with special needs.
The practical part includes the produced didactic aids focused on orientatiton in space and time. With the help of the aids I explore the children's abilities in the given areas and try to develop them. The evaluation of the observations is subsequently processed into tables.
Keywords
Orientace v prostoru, orientace v čase, předškolní věk, dětství, didaktické pomůcky, matematická pregramotnost, pravolevá orientace, posloupnost času
Keywords in English
Orientation in space, orientation in time, preschool age, childhood, didactic aids, mathematical literacy, right-left orientation, time sequence
Research Plan
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Shromažďování a studium odborné literatury k tématu bakalářské práce
Realizace teoretické části práce
Realizace praktické části práce
Komparace teoretických východisek se získanými informacemi s praktickými zkušenostmi
Závěrečná doporučení pro praxi
Research Plan
Pravidelné konzultace s vedoucím práce
Shromažďování a studium odborné literatury k tématu bakalářské práce
Realizace teoretické části práce
Realizace praktické části práce
Komparace teoretických východisek se získanými informacemi s praktickými zkušenostmi
Závěrečná doporučení pro praxi
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Orientace v prostoru a čase pro děti od 4 do 6 let: kdy to bylo, kde se stalo, medvídě se zatoulalo. 3. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2021, 48 s. Dětská naučná edice. Předškoláci. ISBN 978-80-266-1630-6.
BALHAROVÁ, Kamila, Helena VRÁTNÁ a Simona PIŠLOVÁ. Pozornost, orientace, zraková percepce. Ilustroval Michaela BALOGOVÁ. Praha: Raabe, c2012, 1 sv. (různé stránkování). Školní zralost, 4. ISBN 978-80-87553-55-8.
VANĚČKOVÁ, Vlasta. Procvičování prostorové orientace sluchově postižených dětí: tabulky. Ilustroval Alena ČERVENÁ. Praha: Septima, 1996, 12 s. ISBN 8085801922.
WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3. upr. vyd. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006, 168 s. ISBN 8023967754.
Recommended resources
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina. Orientace v prostoru a čase pro děti od 4 do 6 let: kdy to bylo, kde se stalo, medvídě se zatoulalo. 3. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2021, 48 s. Dětská naučná edice. Předškoláci. ISBN 978-80-266-1630-6.
BALHAROVÁ, Kamila, Helena VRÁTNÁ a Simona PIŠLOVÁ. Pozornost, orientace, zraková percepce. Ilustroval Michaela BALOGOVÁ. Praha: Raabe, c2012, 1 sv. (různé stránkování). Školní zralost, 4. ISBN 978-80-87553-55-8.
VANĚČKOVÁ, Vlasta. Procvičování prostorové orientace sluchově postižených dětí: tabulky. Ilustroval Alena ČERVENÁ. Praha: Septima, 1996, 12 s. ISBN 8085801922.
WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3. upr. vyd. Praha: Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS, 2006, 168 s. ISBN 8023967754.