Diplomová práce se zabývá pohybovou aktivitou (PA) studentů Masarykova gymnázia Příbor. Zjišťujeme diference u PA a plnění doporučení 11 000 kroků mezi skupinami chlapců a dívek a mezi skupinami žáků obeznámených s doporučeními pro denní segmenty školního dne a obeznámených pouze s denním doporučením 11 000 kroků/den. Žáci třídy s doporučením pro denní segmenty měli v 5 ze 7 dnů vyšší počet kroků a také v průměru za celý týden (10 941, resp. 9 265 kroků denně). Rozdíly v počtech kroků mezi chlapci a dívkami jsou kromě úterý nevýznamné, chlapci absolvovali v průměru 10 395 kroků, dívky 9 957. Nejaktivnějšími dny byly dny s hodinou tělesné výchovy, nejméně aktivní neděle. Data z dotazníku IPAQ naznačují mírně vyšší PA u dívek než u chlapců (5 355, resp. 5 115 MET-min/týden), ale ne statisticky signifikantní. Zde můžeme pozorovat rozdíly zejména ve struktuře PA, kdy chlapci z hlediska intenzity PA tráví nejvíce času PA střední intenzity (47 %), dívky chůzí (40 %). Dané zjištění koresponduje s úspěšností plnění jednotlivých doporučení dle IPAQ, kdy dívky nejvíce plnily 30 minut chůze alespoň 5x týdně (54 %), chlapci 30 minut středně intenzivní PA alespoň 5x týdně (50 %). Nejvyšší část tráví žáci PA ve volném čase. Z výsledků dotazníku YAP jsme zjistili nízkou úroveň PA ve škole, a to zejména o přestávkách a obědové pauze. Z dotazníku sportovních preferencí vyplynulo, že dívky i chlapci nejvíce preferují individuální sporty a následně týmové sporty (dívky sjezdové lyžování a volejbal, chlapci stolní tenis a fotbal).
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the physical activity (PA) of the students of the Masaryk Grammar School in Příbor. We examine differences between PA and meeting the 11 000 step recommendation in groups of boys and girls and in groups of students familiar with the recommendations for daily segments of the school day and only familiar with the daily recommendation of 11,000 steps/day. Pupils with daily segments recommendations had a higher number of steps on 5 out of 7 days and also on average for the whole week (10,941 and 9,265 steps per day, respectively). The differences in the number of steps between boys and girls are insignificant except for Tuesday, boys completed an average of 10,395 steps, girls 9,957. The most active days were days with a physical education lesson, the least active was Sunday. Data from the IPAQ questionnaire indicate slightly higher PA in girls than in boys (5,355 and 5,115 MET-min/week, respectively), but now with statistical significance Here we can observe differences especially in the structure of PA, where boys spend most of their time in medium-intensity PA (47%), girls walking (40%). This finding corresponds to the success rate of fulfilling the individual recommendations according to the IPAQ, where girls most fulfilled 30 minutes of walking at least 5 times a week (54%), boys 30 minutes of moderate-intensity PA at least 5 times a week (50%). PA pupils spend the highest part in their free time. From the results of the YAP questionnaire, we found a low level of PA at school, especially during breaks and lunch breaks. The sports preferences questionnaire showed that both girls and boys prefer individual sports the most, followed by team sports (girls downhill skiing and volleyball, boys table tennis and football).
physical activity, steps, monitoring, recommendation for PA, International Physical Activity Questionnaire, Sport Preferences Questionnaire, Youth Activity Profile
Rozsah průvodní práce
97 s. (139 124 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá pohybovou aktivitou (PA) studentů Masarykova gymnázia Příbor. Zjišťujeme diference u PA a plnění doporučení 11 000 kroků mezi skupinami chlapců a dívek a mezi skupinami žáků obeznámených s doporučeními pro denní segmenty školního dne a obeznámených pouze s denním doporučením 11 000 kroků/den. Žáci třídy s doporučením pro denní segmenty měli v 5 ze 7 dnů vyšší počet kroků a také v průměru za celý týden (10 941, resp. 9 265 kroků denně). Rozdíly v počtech kroků mezi chlapci a dívkami jsou kromě úterý nevýznamné, chlapci absolvovali v průměru 10 395 kroků, dívky 9 957. Nejaktivnějšími dny byly dny s hodinou tělesné výchovy, nejméně aktivní neděle. Data z dotazníku IPAQ naznačují mírně vyšší PA u dívek než u chlapců (5 355, resp. 5 115 MET-min/týden), ale ne statisticky signifikantní. Zde můžeme pozorovat rozdíly zejména ve struktuře PA, kdy chlapci z hlediska intenzity PA tráví nejvíce času PA střední intenzity (47 %), dívky chůzí (40 %). Dané zjištění koresponduje s úspěšností plnění jednotlivých doporučení dle IPAQ, kdy dívky nejvíce plnily 30 minut chůze alespoň 5x týdně (54 %), chlapci 30 minut středně intenzivní PA alespoň 5x týdně (50 %). Nejvyšší část tráví žáci PA ve volném čase. Z výsledků dotazníku YAP jsme zjistili nízkou úroveň PA ve škole, a to zejména o přestávkách a obědové pauze. Z dotazníku sportovních preferencí vyplynulo, že dívky i chlapci nejvíce preferují individuální sporty a následně týmové sporty (dívky sjezdové lyžování a volejbal, chlapci stolní tenis a fotbal).
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the physical activity (PA) of the students of the Masaryk Grammar School in Příbor. We examine differences between PA and meeting the 11 000 step recommendation in groups of boys and girls and in groups of students familiar with the recommendations for daily segments of the school day and only familiar with the daily recommendation of 11,000 steps/day. Pupils with daily segments recommendations had a higher number of steps on 5 out of 7 days and also on average for the whole week (10,941 and 9,265 steps per day, respectively). The differences in the number of steps between boys and girls are insignificant except for Tuesday, boys completed an average of 10,395 steps, girls 9,957. The most active days were days with a physical education lesson, the least active was Sunday. Data from the IPAQ questionnaire indicate slightly higher PA in girls than in boys (5,355 and 5,115 MET-min/week, respectively), but now with statistical significance Here we can observe differences especially in the structure of PA, where boys spend most of their time in medium-intensity PA (47%), girls walking (40%). This finding corresponds to the success rate of fulfilling the individual recommendations according to the IPAQ, where girls most fulfilled 30 minutes of walking at least 5 times a week (54%), boys 30 minutes of moderate-intensity PA at least 5 times a week (50%). PA pupils spend the highest part in their free time. From the results of the YAP questionnaire, we found a low level of PA at school, especially during breaks and lunch breaks. The sports preferences questionnaire showed that both girls and boys prefer individual sports the most, followed by team sports (girls downhill skiing and volleyball, boys table tennis and football).
physical activity, steps, monitoring, recommendation for PA, International Physical Activity Questionnaire, Sport Preferences Questionnaire, Youth Activity Profile
Zásady pro vypracování
Provést monitoring PA s využitím náramků ve vybraných ročnících na střední škole.
Ve webové aplikaci Indares využít dotazníky YAP, IPAQ, W-B, QPAP, MPAM-R a hodnocení hodiny TV.
Podílet se na přípravě výzkumu, zpracování dat a přípravě zpětnovazebních informací školám.
V rámci možností provést komparaci výsledků monitorování PA s vybranou střední školou v České republice nebo v Polsku.
Zásady pro vypracování
Provést monitoring PA s využitím náramků ve vybraných ročnících na střední škole.
Ve webové aplikaci Indares využít dotazníky YAP, IPAQ, W-B, QPAP, MPAM-R a hodnocení hodiny TV.
Podílet se na přípravě výzkumu, zpracování dat a přípravě zpětnovazebních informací školám.
V rámci možností provést komparaci výsledků monitorování PA s vybranou střední školou v České republice nebo v Polsku.