Bakalářská práce se zabývá reedukačními prostředky, které jsou vhodné a účinné pro děti s poruchou binokulárního vidění v předškolním věku. Práce je rozdělená na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části vysvětlujeme pojem binokulární vidění, jeho fáze a stupně. Dále pak objasňujeme amblyopii a strabismus, jako poruchy binokulárního vidění a popisujeme jejich důsledky. V poslední kapitole vysvětlujeme typy reedukační terapie. V praktické části jsme využili kvalitativního výzkumu. Zaměřili jsme se na případovou studii dítěte s amblyopií a zaznamenali jsme progres jeho zraku. Součástí je vlastní metodický materiál, který je ověřený v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with re-educational means that are suitable and effective for children with binocular vision impairment in preschool age. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part explains the concept of binocular vision, its stages and degrees. Then we explain amblyopia and strabismus as disorders of binocular vision and describe their consequences. In the last chapter we explain the types of re-education therapy.
In the practical part we used qualitative research. We focused on a case study of a child with amblyopia and recorded the development of his vision. We have included our own methodological material which has been tested in practice.
Bakalářská práce se zabývá reedukačními prostředky, které jsou vhodné a účinné pro děti s poruchou binokulárního vidění v předškolním věku. Práce je rozdělená na dvě části - teoretickou a praktickou. V teoretické části vysvětlujeme pojem binokulární vidění, jeho fáze a stupně. Dále pak objasňujeme amblyopii a strabismus, jako poruchy binokulárního vidění a popisujeme jejich důsledky. V poslední kapitole vysvětlujeme typy reedukační terapie. V praktické části jsme využili kvalitativního výzkumu. Zaměřili jsme se na případovou studii dítěte s amblyopií a zaznamenali jsme progres jeho zraku. Součástí je vlastní metodický materiál, který je ověřený v praxi.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis deals with re-educational means that are suitable and effective for children with binocular vision impairment in preschool age. The thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part explains the concept of binocular vision, its stages and degrees. Then we explain amblyopia and strabismus as disorders of binocular vision and describe their consequences. In the last chapter we explain the types of re-education therapy.
In the practical part we used qualitative research. We focused on a case study of a child with amblyopia and recorded the development of his vision. We have included our own methodological material which has been tested in practice.
Vypracování teoretické části práce na základě komparace a analýzy odborné literatury.
Konkretizace metod sběru a analýzy dat.
Sběr dat potřebných k vypracování praktické části práce.
Analýza a interpretace dat.
Vyvození závěrů a doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Práce s odbornou literaturou.
Koncepce práce a design výzkumné části.
Vypracování teoretické části práce na základě komparace a analýzy odborné literatury.
Konkretizace metod sběru a analýzy dat.
Sběr dat potřebných k vypracování praktické části práce.
Analýza a interpretace dat.
Vyvození závěrů a doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
HAMADOVÁ, Petra. KVĚTOŇOVÁ, Lea. NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1
BASLEROVÁ, Pavlína. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 127 s. ISBN 978-80-244-3307-3
ŠTRÉBLOVÁ, Miroslava. Poznáváme svět se zrakovým postižením. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. 2002, 67 s. ISBN 8070444487
KEBLOVÁ, Alena. Náprava poruch binokulárního vidění. 1. vyd. Praha: Septima. 2000, 46 s. ISBN 8072161210
HROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. 2. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. 1995, 162 s. ISBN 8070132078
Seznam doporučené literatury
HAMADOVÁ, Petra. KVĚTOŇOVÁ, Lea. NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie. 2. vyd. Brno: Paido, 2007, 125 s. ISBN 978-80-7315-159-1
BASLEROVÁ, Pavlína. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012, 127 s. ISBN 978-80-244-3307-3
ŠTRÉBLOVÁ, Miroslava. Poznáváme svět se zrakovým postižením. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně. 2002, 67 s. ISBN 8070444487
KEBLOVÁ, Alena. Náprava poruch binokulárního vidění. 1. vyd. Praha: Septima. 2000, 46 s. ISBN 8072161210
HROMÁDKOVÁ, Lada. Šilhání. 2. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví. 1995, 162 s. ISBN 8070132078
Přílohy volně vložené
Příloha č. 1 - Reedukační činnosti
Příloha č. 2 - Vstupní rozhovor s ortoptistkou
Příloha č. 3 - Přepis záznamu rozhovoru s pedagožkou a ortoptistkou
Příloha č. 4 - Ortoptické přístroje v MŠ