Cílem diplomové práce bylo vytvořit didaktický materiál do tělesné výchovy pro žáky se sluchovým postižením na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené. Práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části se konkrétně zabývá problematikou sluchového postižení, vzdělávání žáků se sluchovým postižením a specifikům výuky tělesné výchovy u těchto žáků. Dále se zaobírá také didaktickým materiálem a jeho tvorbou. Praktická část využívá techniky pozorování a rozhovorů. Hlavním cílem práce je zjistit efektivitu využití didaktického materiálu v rámci tělesné výchovy, které se účastní žáci se sluchovým postižením.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to create didactic material for physical education for pupils with impairment in hearing at elementary schools for hearing impaired children. The thesis consists of a theoretical and a practical part. In the theoretical part, it specifically deals with the issue of hearing impairment, education of pupils with hearing impairment and the specifics of teaching physical education to these pupils. Subsequently there is didactic material and its creation submitted. The practical part is processed by using techniques of observations and interviews. The main goal of this work is to determine the effectiveness of the use of didactic material in physical education, which is attended by students with hearing impairments.
Klíčová slova
Sluchové postižení, vzdělávání žáků se sluchovým postižením, tělesná výchova, didaktický materiál
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, education of pupils with hearing impairment, physical education, didactic material
Rozsah průvodní práce
73 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce bylo vytvořit didaktický materiál do tělesné výchovy pro žáky se sluchovým postižením na 1. stupni ZŠ pro sluchově postižené. Práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části se konkrétně zabývá problematikou sluchového postižení, vzdělávání žáků se sluchovým postižením a specifikům výuky tělesné výchovy u těchto žáků. Dále se zaobírá také didaktickým materiálem a jeho tvorbou. Praktická část využívá techniky pozorování a rozhovorů. Hlavním cílem práce je zjistit efektivitu využití didaktického materiálu v rámci tělesné výchovy, které se účastní žáci se sluchovým postižením.
Anotace v angličtině
The aim of the diploma thesis was to create didactic material for physical education for pupils with impairment in hearing at elementary schools for hearing impaired children. The thesis consists of a theoretical and a practical part. In the theoretical part, it specifically deals with the issue of hearing impairment, education of pupils with hearing impairment and the specifics of teaching physical education to these pupils. Subsequently there is didactic material and its creation submitted. The practical part is processed by using techniques of observations and interviews. The main goal of this work is to determine the effectiveness of the use of didactic material in physical education, which is attended by students with hearing impairments.
Klíčová slova
Sluchové postižení, vzdělávání žáků se sluchovým postižením, tělesná výchova, didaktický materiál
Klíčová slova v angličtině
Hearing impairment, education of pupils with hearing impairment, physical education, didactic material
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Příprava praktické části
3. Realizace výzkumu
4. Syntéza získaných poznatků
5. Písemné vyjádření poznatků a závěrů
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury
2. Příprava praktické části
3. Realizace výzkumu
4. Syntéza získaných poznatků
5. Písemné vyjádření poznatků a závěrů
Seznam doporučené literatury
PANSKÁ, Svatava. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 73 s. Skripta. ISBN 978-80-244-3655-5.
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v ZŠ a MŠ. Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0944-7.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
Kábele, František. Tělesná výchova mládeže vyžadující zvláštní péči. Státní pedagogické nakladatelství, n. p., v Praze, 1976, č. 60–00–08.
HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením, 2016. Univerzita Karlova, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
BOOTH, Tony a AINSCOW, Mel. Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha: Občanské sdružení Rytmus, 2007. 109 s. ISBN 80-903598-5-X.
Barešová, J., & Hrubý, J. (1999). Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima.
Potměšil, M. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.
KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. ISBN 978-80-903863-2-7.
Seznam doporučené literatury
PANSKÁ, Svatava. Aplikované pohybové aktivity osob se sluchovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2013, 73 s. Skripta. ISBN 978-80-244-3655-5.
JUNGWIRTHOVÁ, Iva. Dítě se sluchovým postižením v ZŠ a MŠ. Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0944-7.
HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
Kábele, František. Tělesná výchova mládeže vyžadující zvláštní péči. Státní pedagogické nakladatelství, n. p., v Praze, 1976, č. 60–00–08.
HÁDKOVÁ, Kateřina. Člověk se sluchovým postižením, 2016. Univerzita Karlova, 2016. ISBN 978-80-7290-619-2.
BOOTH, Tony a AINSCOW, Mel. Rozvoj učení a zapojení ve školách. Praha: Občanské sdružení Rytmus, 2007. 109 s. ISBN 80-903598-5-X.
Barešová, J., & Hrubý, J. (1999). Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima.
Potměšil, M. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.
KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. ISBN 978-80-903863-2-7.
Přílohy volně vložené
Didaktický materiál pro děti se sluchovým postižením v tělesné výchově na 1. stupni Základní školy pro sluchově postižené