- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Ústavní výchova pohledem bývalých klientů OSPOD Městského úřadu Nymburk v období 2015 až 2021
Hlavní téma v angličtině
Institutional Care from the Perspective of Former Clients of the Office for Social and Legal Protection of Children at the Municipal Authority of Nymburk in 2015 to 2021
Název dle studenta
Ústavní výchova pohledem bývalých klientů OSPOD Městského úřadu Nymburk v období 2015 až 2021
Název dle studenta v angličtině
Institutional Care from the Perspective of Former Clients of the Office for Social and Legal Protection of Children at the Municipal Authority of Nymburk in 2015 to 2021
Diplomová práce byla rozdělena do pěti kapitol, které na sebe vzájemně navazují, a také se doplňují. V teoretické části diplomové práce byl popsán systém a formy náhradní péče o dítě, postup soudu během nařizování institucionální péče, proces a realizace ústavní a ochranné výchovy. Poslední kapitola v teoretické části se věnovala zániku a ukončení institucionální výchovy. V jednotlivých kapitolách byla pro snadnější orientaci v textu uvedena a vysvětlena odborná terminologie. Toto vysvětlení pojmů bylo uvedeno v samotném úvodu vybraných kapitol, jelikož se předpokládá, že diplomovou práci nebude číst pouze odborná veřejnost, ale i zájemci o tuto uvedenou problematiku z řad laické veřejnosti.
V rámci empirické části byl zvolen kvalitativní výzkum, prostřednictvím metod studium spisové dokumentace, pozorování a rozhovoru bylo vypracováno šest případových studií. Další informace byly rovněž získány pozorováním, a to během rozhovoru s klientem. Volba výzkumného souboru byla stanovena na záměrný výběr klientů OSPOD Městského úřadu v Nymburce, kteří měli nařízenou ústavní nebo ochrannou výchovu v období 2015 až 2021. Hlavním cílem diplomové práce bylo ověřit a analyzovat úspěšnost uloženého výchovného opatření u záměrně vybraných respondentů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis consists of five interrelated and complementary chapters. The theoretical part of the thesis describes the system and forms of foster care for children, the court proceedings for the ordering of institutional care, the process and implementation of treatment in a special institution and protective rehabilitation. The last chapter in the theoretical part deals with the dissolution and termination of institutional education. Terms and their definitions are provided in individual chapters in order to facilitate orientation in the text. These term definitions are included at the very beginning of selected chapters as it is assumed that the diploma thesis will be read by the professional public as well as by those interested in this issue from among the general public.
The empirical part draws from qualitative research. Six case studies were elaborated using the methods of the study of files, observation and interviews. Further information was also obtained through observation during the interviews with clients. According to the research design, the research set was deliberately selected from among the clients of the Authority of Social and Legal Protection of Children of the Municipal Office in Nymburk for whom treatment in a special institution or protective rehabilitation was ordered in 2015-2021. The main objective of the diploma thesis was to verify and analyse the success of the imposed corrective measures in deliberately selected respondents.
child, youth, treatment in a special institution, parents, socialization, educational problems, truancy, aggression, juvenile detention centre, young offenders' institution, children's home with a school, juvenile probation officer, law, theft, crime, case study, educator, social worker, foster care
Rozsah průvodní práce
110
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce byla rozdělena do pěti kapitol, které na sebe vzájemně navazují, a také se doplňují. V teoretické části diplomové práce byl popsán systém a formy náhradní péče o dítě, postup soudu během nařizování institucionální péče, proces a realizace ústavní a ochranné výchovy. Poslední kapitola v teoretické části se věnovala zániku a ukončení institucionální výchovy. V jednotlivých kapitolách byla pro snadnější orientaci v textu uvedena a vysvětlena odborná terminologie. Toto vysvětlení pojmů bylo uvedeno v samotném úvodu vybraných kapitol, jelikož se předpokládá, že diplomovou práci nebude číst pouze odborná veřejnost, ale i zájemci o tuto uvedenou problematiku z řad laické veřejnosti.
V rámci empirické části byl zvolen kvalitativní výzkum, prostřednictvím metod studium spisové dokumentace, pozorování a rozhovoru bylo vypracováno šest případových studií. Další informace byly rovněž získány pozorováním, a to během rozhovoru s klientem. Volba výzkumného souboru byla stanovena na záměrný výběr klientů OSPOD Městského úřadu v Nymburce, kteří měli nařízenou ústavní nebo ochrannou výchovu v období 2015 až 2021. Hlavním cílem diplomové práce bylo ověřit a analyzovat úspěšnost uloženého výchovného opatření u záměrně vybraných respondentů.
Anotace v angličtině
The diploma thesis consists of five interrelated and complementary chapters. The theoretical part of the thesis describes the system and forms of foster care for children, the court proceedings for the ordering of institutional care, the process and implementation of treatment in a special institution and protective rehabilitation. The last chapter in the theoretical part deals with the dissolution and termination of institutional education. Terms and their definitions are provided in individual chapters in order to facilitate orientation in the text. These term definitions are included at the very beginning of selected chapters as it is assumed that the diploma thesis will be read by the professional public as well as by those interested in this issue from among the general public.
The empirical part draws from qualitative research. Six case studies were elaborated using the methods of the study of files, observation and interviews. Further information was also obtained through observation during the interviews with clients. According to the research design, the research set was deliberately selected from among the clients of the Authority of Social and Legal Protection of Children of the Municipal Office in Nymburk for whom treatment in a special institution or protective rehabilitation was ordered in 2015-2021. The main objective of the diploma thesis was to verify and analyse the success of the imposed corrective measures in deliberately selected respondents.
child, youth, treatment in a special institution, parents, socialization, educational problems, truancy, aggression, juvenile detention centre, young offenders' institution, children's home with a school, juvenile probation officer, law, theft, crime, case study, educator, social worker, foster care
Zásady pro vypracování
Cíl DP: Analyzovat průběh nařízené ústavní výchovy u vybraných klientů, a také se zabývat vyhodnocením ústavní výchovy po jejím skončení z pohledu klienta.
OBSAH DIPLOMOVÉ PRÁCE:
a, teoretická část:
Ústavní a ochranná výchova v České republice
Institut ústavní a ochranné výchovy
Organizace ústavní výchovy
Ústavní zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy
Důvody nařízení ústavní a ochranné výchovy
Role kurátora pro děti a mládež v procesu nařizování ústavní výchovy
Postup soudu během nařizování institucionální péče
Návrh OSPOD – k zahájení řízení o nařízení ústavní výchovy
Návrh rodičů, popř. jiné fyzické osoby zodpovědné za výchovu
Předběžná opatření
Řízení o nařízení ústavní výchovy – proces, případové konference aj.
Práva dítěte a práva rodičů
Stanovení vyživovací povinnosti k dítěti umístěnému v ústavním zařízení
Realizace samotné ústavní výchovy
Nástup a umístění dítěte do ústavního zařízení
Charakteristika dítěte s nařízenou ústavní výchovou
Povinnosti rodičů a dítěte s nařízenou ústavní výchovou
Sledování výkonu ústavní výchovy
Přezkoumávání důvodu pro trvání ústavní výchovy
Podávání zpráv soudu
Život dítěte v ústavní výchově
Role kurátora během realizace ústavní rodiny (intervence s rodiči, dítětem)
Zánik a ukončení ústavní výchovy
Příprava dítěte na ukončení ústavní výchovy
Život dítěte po skončení ústavní výchovy
Návrat dítěte do původní biologické rodiny
Návrat dítěte mimo biologickou rodinu
Možnosti uplatnění dítěte po skončení ústavní výchovy a jeho uplatnění v běžném životě
Intervence sociálního kurátora
Rizika a úskalí realizované ústavní výchovy
Výzkum
b, empirická část:
Ve výzkumné části své práce použiji kvalitativní metodu, a to zejména sepsání šesti případových studií, kde bych následně aplikoval metodu zakotvené teorie. Výzkum doplním čtyřmi rozhovory, a to sociálních pracovníků z různých ústavních zařízení. Sběr dat by se uskutečnil pomocí rozhovorů se záměrně vybranými klienty a pracovníky. Do případových studií budou zahrnuti klienti, kteří byli v péči kurátora pro děti a mládež, a to Bc. Ladislava Vondrušky v období let 2015 až 2021.
Zásady pro vypracování
Cíl DP: Analyzovat průběh nařízené ústavní výchovy u vybraných klientů, a také se zabývat vyhodnocením ústavní výchovy po jejím skončení z pohledu klienta.
OBSAH DIPLOMOVÉ PRÁCE:
a, teoretická část:
Ústavní a ochranná výchova v České republice
Institut ústavní a ochranné výchovy
Organizace ústavní výchovy
Ústavní zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy
Důvody nařízení ústavní a ochranné výchovy
Role kurátora pro děti a mládež v procesu nařizování ústavní výchovy
Postup soudu během nařizování institucionální péče
Návrh OSPOD – k zahájení řízení o nařízení ústavní výchovy
Návrh rodičů, popř. jiné fyzické osoby zodpovědné za výchovu
Předběžná opatření
Řízení o nařízení ústavní výchovy – proces, případové konference aj.
Práva dítěte a práva rodičů
Stanovení vyživovací povinnosti k dítěti umístěnému v ústavním zařízení
Realizace samotné ústavní výchovy
Nástup a umístění dítěte do ústavního zařízení
Charakteristika dítěte s nařízenou ústavní výchovou
Povinnosti rodičů a dítěte s nařízenou ústavní výchovou
Sledování výkonu ústavní výchovy
Přezkoumávání důvodu pro trvání ústavní výchovy
Podávání zpráv soudu
Život dítěte v ústavní výchově
Role kurátora během realizace ústavní rodiny (intervence s rodiči, dítětem)
Zánik a ukončení ústavní výchovy
Příprava dítěte na ukončení ústavní výchovy
Život dítěte po skončení ústavní výchovy
Návrat dítěte do původní biologické rodiny
Návrat dítěte mimo biologickou rodinu
Možnosti uplatnění dítěte po skončení ústavní výchovy a jeho uplatnění v běžném životě
Intervence sociálního kurátora
Rizika a úskalí realizované ústavní výchovy
Výzkum
b, empirická část:
Ve výzkumné části své práce použiji kvalitativní metodu, a to zejména sepsání šesti případových studií, kde bych následně aplikoval metodu zakotvené teorie. Výzkum doplním čtyřmi rozhovory, a to sociálních pracovníků z různých ústavních zařízení. Sběr dat by se uskutečnil pomocí rozhovorů se záměrně vybranými klienty a pracovníky. Do případových studií budou zahrnuti klienti, kteří byli v péči kurátora pro děti a mládež, a to Bc. Ladislava Vondrušky v období let 2015 až 2021.
Seznam doporučené literatury
Výběr odborné literatury:
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. 4. vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
CHRASTINA, Jan. Případová studie – metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5373-6.
LANGMAJER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 4. vydání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-1983-5.
SURYNEK, Alois a kolektiv. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4.
TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 4. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-325-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. 3. vydání. Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-797-7.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7178-226-2.
MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Sociální služby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2006. ISBN 80-247-1362-4.
MILLER, William a kolektiv. Motivační rozhovory. Tišnov: Scan, 2004. ISBN 80-86620-09-3.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-0592-7.
PACNEROVÁ, Helena a kolektiv. Kvalita péče o děti v ústavní výchově – sborník z konference. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. ISBN 978-80-7481-157-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Zákony:
Česká republika. Zákon č. 359/1999 Sb., ze dne 30. prosince 1999, o sociálně-právní ochraně dětí. In: Sbírka zákonů České republiky. 1999, částka 111, s. 7662 – 7681. Dostupné také z: C:/Users/Acer/Downloads/sb111-99%20(1).pdf
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy [online]. [cit. 2022-02-10]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/38848/
Seznam doporučené literatury
Výběr odborné literatury:
ČÁP, Jan a Jiří MAREŠ. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-X.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: Základní teorie, metody a aplikace. 4. vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
CHRASTINA, Jan. Případová studie – metoda kvalitativní výzkumné strategie a designování výzkumu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2019. ISBN 978-80-244-5373-6.
LANGMAJER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. 4. vydání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-1983-5.
SURYNEK, Alois a kolektiv. Základy sociologického výzkumu. Praha: Management Press, 2001. ISBN 80-7261-038-4.
TRAIN, Alan. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-503-2.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co, kdy a jak ve výchově dětí. 4. vydání. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-325-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Rodiče a děti. 3. vydání. Praha: Vyšehrad, 2017. ISBN 978-80-7429-797-7.
MATOUŠEK, Oldřich a Andrea KROFTOVÁ. Mládež a delikvence. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7178-226-2.
MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-548-2.
MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Sociální práce v praxi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-X.
MATOUŠEK, Oldřich a kolektiv. Sociální služby. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-310-9.
MIOVSKÝ, Michal. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, a. s., 2006. ISBN 80-247-1362-4.
MILLER, William a kolektiv. Motivační rozhovory. Tišnov: Scan, 2004. ISBN 80-86620-09-3.
NAKONEČNÝ, Milan. Motivace lidského chování. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-0592-7.
PACNEROVÁ, Helena a kolektiv. Kvalita péče o děti v ústavní výchově – sborník z konference. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. ISBN 978-80-7481-157-9.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál. ISBN 978-80-7367-313-0.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. 4. vydání. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2. vydání. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
Zákony:
Česká republika. Zákon č. 359/1999 Sb., ze dne 30. prosince 1999, o sociálně-právní ochraně dětí. In: Sbírka zákonů České republiky. 1999, částka 111, s. 7662 – 7681. Dostupné také z: C:/Users/Acer/Downloads/sb111-99%20(1).pdf
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy: Zákon o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy [online]. [cit. 2022-02-10]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/file/38848/