Tato diplomová práce se zabývá využitím autentických materiálů u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně u žáků s Aspergerovým syndromem na druhém stupni základní školy zejména ve 3. a 6. třídách základních škol pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona, Dále se zabývá postojem učitelů k výuce pomocí autentických materiálů a na využití autentických materiálů v hodinách anglického jazyka. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se nejprve zabývá Autentickými materiály, s pojmem žák se speciálními vzdělávacími potřebami, vymezením pojmu Aspergerův syndrom, dále základními poznatky o problémech dětí se specifickými potřebami ve výuce jazyků. Praktická část si klade za cíl zjistit, jak se liší úroveň znalostí s anglickým jazykem v 6. a 9. třídách žáků základních škol u žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona. Pro účely této studie bylo realizováno dotazníkové šetření. Výsledky a závěry jsou zpracovány v praktické části. Praktická část také zkoumá oblibu autentických materiálů mezi učiteli a žáky. Práce obsahuje také plán hodiny s využitým autentických materiálů stanovený tak, aby hodina byla efektivní a u žáků byly využito co nejvíce klíčových kompetencí.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the use of authentic materials for learners with special educational needs in the first and second grades, especially in the 3rd and 6th grades of elementary schools for pupils listed in § 16, paragraph 9 of the Education Act, the attitude of teachers and how authentic materials are used in English language classes. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part first deals with the teaching of the mother tongue at lower secondary, the teaching of a foreign language at lower secondary, then basic knowledge about the problems of children with specific needs in language learning and then methods of using authentic materials in the English language. The practical part aims to find out how the level of knowledge differs with the English language in the 6th and 9th grades of pupils at elementary schools for pupils listed in § 16, paragraph 9 of the Education Act. For this study, a questionnaire survey was implemented. The results and conclusions are processed in the practical part. The practical part also examines the popularity of authentic materials among teachers and learners. The work includes lesson plans on how authentic materials can be effectively used in lessons.
Keywords
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami, poruchy autistického spektra, Aspergerův Syndrom, cizí jazyk, autentické materiály
Keywords in English
learners with special needs, autism spectrum disorders, Asperger syndrome, foreign language, authentic materials
Length of the covering note
99
Language
AN
Annotation
Tato diplomová práce se zabývá využitím autentických materiálů u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, konkrétně u žáků s Aspergerovým syndromem na druhém stupni základní školy zejména ve 3. a 6. třídách základních škol pro žáky uvedené v § 16 odst. 9 školského zákona, Dále se zabývá postojem učitelů k výuce pomocí autentických materiálů a na využití autentických materiálů v hodinách anglického jazyka. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část se nejprve zabývá Autentickými materiály, s pojmem žák se speciálními vzdělávacími potřebami, vymezením pojmu Aspergerův syndrom, dále základními poznatky o problémech dětí se specifickými potřebami ve výuce jazyků. Praktická část si klade za cíl zjistit, jak se liší úroveň znalostí s anglickým jazykem v 6. a 9. třídách žáků základních škol u žáků uvedených v § 16 odst. 9 školského zákona. Pro účely této studie bylo realizováno dotazníkové šetření. Výsledky a závěry jsou zpracovány v praktické části. Praktická část také zkoumá oblibu autentických materiálů mezi učiteli a žáky. Práce obsahuje také plán hodiny s využitým autentických materiálů stanovený tak, aby hodina byla efektivní a u žáků byly využito co nejvíce klíčových kompetencí.
Annotation in English
This diploma thesis deals with the use of authentic materials for learners with special educational needs in the first and second grades, especially in the 3rd and 6th grades of elementary schools for pupils listed in § 16, paragraph 9 of the Education Act, the attitude of teachers and how authentic materials are used in English language classes. The work is divided into a theoretical and a practical part. The theoretical part first deals with the teaching of the mother tongue at lower secondary, the teaching of a foreign language at lower secondary, then basic knowledge about the problems of children with specific needs in language learning and then methods of using authentic materials in the English language. The practical part aims to find out how the level of knowledge differs with the English language in the 6th and 9th grades of pupils at elementary schools for pupils listed in § 16, paragraph 9 of the Education Act. For this study, a questionnaire survey was implemented. The results and conclusions are processed in the practical part. The practical part also examines the popularity of authentic materials among teachers and learners. The work includes lesson plans on how authentic materials can be effectively used in lessons.
Keywords
Žák se speciálními vzdělávacími potřebami, poruchy autistického spektra, Aspergerův Syndrom, cizí jazyk, autentické materiály
Keywords in English
learners with special needs, autism spectrum disorders, Asperger syndrome, foreign language, authentic materials
Research Plan
Zásady pro vypracování diplomové práce:
Nastudování odborné literatury
Vymezení cíle práce, hypotéz
Vymezení metod zpracování a získávání dat, výzkumné strategie
Vypracování empirické části
Hodnocení závěru a teoretické části
Research Plan
Zásady pro vypracování diplomové práce:
Nastudování odborné literatury
Vymezení cíle práce, hypotéz
Vymezení metod zpracování a získávání dat, výzkumné strategie
Vypracování empirické části
Hodnocení závěru a teoretické části
Recommended resources
Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching: Pearson Longman.
Littlewood, W. (2007). Communicative Language Teaching: An Introduction: Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press.
Schneider, E., & Crombie, M. (2016). Dyslexia and foreign language learning. Routledge.
Recommended resources
Harmer, J. (2007). The Practice of English Language Teaching: Pearson Longman.
Littlewood, W. (2007). Communicative Language Teaching: An Introduction: Cambridge University Press.
Richards, J. C., & Rodgers, T. S. (2001). Approaches and methods in language teaching. Cambridge University Press.
Schneider, E., & Crombie, M. (2016). Dyslexia and foreign language learning. Routledge.