Diplomová práce se zabývá vylíčením socioekonomických podmínek v období Velké hospodářské krize v trilogii Johna Steinbecka a následným užitím tématu ve výuce anglického jazyka v devátých třídách základních škol. Teoretická část poskytuje informace o Velké hospodářské krizi v USA a událostmi, které předcházely tomuto období. Následně jsou poskytnuty informace o životě a díle Johna Steinbecka společně s analýzou vybraných novel, které se zabývají problematikou Velké hospodářské krize. Poslední kapitola teoretické části se zabývá užitím tématu ve výuce anglického jazyka. Praktická část diplomové práce se zabývá dotazníkovým šetřením jakožto metodou kvalitativního výzkumu. Cílem výzkumu je objasnit, do jaké míry mají studenti devátých ročníků základních škol zájem o výuku tohoto tématu v hodinách anglického jazyka prostřednictvím vybraných novel Johna Steinbecka. Výzkumná zjištění a limity výzkumu jsou uvedeny ve finální kapitole praktické části.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the depiction of socioeconomic conditions during the Great Depression in John Steinbeck's Dustbowl trilogy and further integration in ELT in the ninth grades of lower secondary schools. The theoretical part provides information on the Great Depression in the USA and the events that preceded this period. Subsequently, information about the life and work of John Steinbeck is provided together with an analysis of selected novels that deal with the issues of the Great Depression. The last chapter of the theoretical part deals with the usage of this topic in EFL classes. The practical part of the diploma thesis deals with questionnaire survey as a method of quantitative research. The aim of the research is to clarify to what extent are students of the ninth grade of lower secondary schools interested in learning about this topic through John Steinbeck novels in English lessons. Research findings and research limits are presented in the final chapter of the practical part.
Klíčová slova
Velká hospodářská krize, John Steinbeck, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
The Great Depression, John Steinbeck, English language teaching
Rozsah průvodní práce
74 s. (142 523)
Jazyk
AN
Anotace
Diplomová práce se zabývá vylíčením socioekonomických podmínek v období Velké hospodářské krize v trilogii Johna Steinbecka a následným užitím tématu ve výuce anglického jazyka v devátých třídách základních škol. Teoretická část poskytuje informace o Velké hospodářské krizi v USA a událostmi, které předcházely tomuto období. Následně jsou poskytnuty informace o životě a díle Johna Steinbecka společně s analýzou vybraných novel, které se zabývají problematikou Velké hospodářské krize. Poslední kapitola teoretické části se zabývá užitím tématu ve výuce anglického jazyka. Praktická část diplomové práce se zabývá dotazníkovým šetřením jakožto metodou kvalitativního výzkumu. Cílem výzkumu je objasnit, do jaké míry mají studenti devátých ročníků základních škol zájem o výuku tohoto tématu v hodinách anglického jazyka prostřednictvím vybraných novel Johna Steinbecka. Výzkumná zjištění a limity výzkumu jsou uvedeny ve finální kapitole praktické části.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the depiction of socioeconomic conditions during the Great Depression in John Steinbeck's Dustbowl trilogy and further integration in ELT in the ninth grades of lower secondary schools. The theoretical part provides information on the Great Depression in the USA and the events that preceded this period. Subsequently, information about the life and work of John Steinbeck is provided together with an analysis of selected novels that deal with the issues of the Great Depression. The last chapter of the theoretical part deals with the usage of this topic in EFL classes. The practical part of the diploma thesis deals with questionnaire survey as a method of quantitative research. The aim of the research is to clarify to what extent are students of the ninth grade of lower secondary schools interested in learning about this topic through John Steinbeck novels in English lessons. Research findings and research limits are presented in the final chapter of the practical part.
Klíčová slova
Velká hospodářská krize, John Steinbeck, výuka anglického jazyka
Klíčová slova v angličtině
The Great Depression, John Steinbeck, English language teaching
Zásady pro vypracování
1/ Introduction
2/ Theoretical Part
3/ The Great Depression
4/ John Steinbeck
5/ Practical Part
6/ Research Objectives
7/ Analysis of the Books
8/ Use of the Books in English Language Teaching
9/ Conclusion
Zásady pro vypracování
1/ Introduction
2/ Theoretical Part
3/ The Great Depression
4/ John Steinbeck
5/ Practical Part
6/ Research Objectives
7/ Analysis of the Books
8/ Use of the Books in English Language Teaching
9/ Conclusion
Seznam doporučené literatury
Benson, J. J. (1984). The True Adventures of John Steinbeck. The Viking Press.
Kennedy, D. M. (2001). Freedom from Fear: American People in Depression and War. Oxford University Press.
Roth, B. (2010). The Great Depression: A Diary. PublicAffairs.
Saxton, A. (2004). IN DUBIOUS BATTLE. Pacific Historical Review, 73(2), 249-262.
Siler, C. R. (2005). Using "The Grapes of Wrath" to Teach the Great Depression. The Steinbeck Review, 2(1), 37-48.
Seznam doporučené literatury
Benson, J. J. (1984). The True Adventures of John Steinbeck. The Viking Press.
Kennedy, D. M. (2001). Freedom from Fear: American People in Depression and War. Oxford University Press.
Roth, B. (2010). The Great Depression: A Diary. PublicAffairs.
Saxton, A. (2004). IN DUBIOUS BATTLE. Pacific Historical Review, 73(2), 249-262.
Siler, C. R. (2005). Using "The Grapes of Wrath" to Teach the Great Depression. The Steinbeck Review, 2(1), 37-48.