Diplomová práce s výzkumným zaměřením, s použitím výzkumného designu kvantitativních experimentálních primárních studií - nerandomizovaná kontrolovaná studie. Předmětem zkoumání bylo, zhodnocení výuky pomocí aktivizačních výukových metod a porovnání výsledků žáků vyučovaných aktivizačními metodami s výsledky žáků vyučovaných klasickou frontální výukou. Studie se zaměřila na výuku předmětu ošetřovatelství. Do zkoumaného souboru bylo zařazeno 55 žáků 3. ročníků oboru praktická sestra, kteří byli rozděleni do dvou skupin. Skupinu experimentální, tvořilo 28 žáků a skupinu kontrolní 27. Ke sběru dat byla použita metoda pre-testu a post-testu a evaluační dotazník. Konkrétním nástrojem, pomocí kterého byla data získána, byl didaktický test vlastní tvorby. Metodou didaktického testu byla zjišťována úroveň vědomostí a znalostí žáků. Evaluační dotazník zjišťoval, jak žáci hodnotí aktivizační metody a klasickou výuku. V rámci zpracování dat byla využita deskriptivní statistika (četnost, intervalové rozdělení četnosti,
charakteristiky polohy, směrodatná odchylka). Pro testování jednotlivých hypotéz byly využity statistické testy: Shapiro-Wilkův test, parametrický t-test, neparametrický Wilcoxonův test a neparametrický Mann-Whitney test.
Anotace v angličtině
This is a diploma thesis with a research orientation, using the research design of quantitative experimental primary studies - a non-randomized controlled study. The subject of the investigation was to evaluate teaching provided by the use of activation teaching methods and comparing the results of pupils taught using activation methods with the results of pupils taught using classic frontal teaching. It is focused on teaching the subject Nursing. 55 pupils of the 3rd year of the field Practical Nurse, who were divided into two groups, were included in the research group. The experimental group consisted of 28 students and the control group consisted of 27 students. A pre-test and a post-test method and an evaluation questionnaire were used to collect data. The specific tool with which the data was obtained was a didactic test of our own creation. The didactic test method was used to find out the level of students' knowledge and skills. The evaluation questionnaire found out how students evaluate activation methods and classical teaching. As part of data processing, descriptive statistics were used (frequency, frequency interval distribution, location characteristics, standard deviation). Statistical tests were used to test individual hypotheses: Shapiro-Wilk test, parametric t-test, non-parametric Wilcoxon test and and non-parametric Mann-Whitney test.
Klíčová slova
aktivizační výukové metody, ošetřovatelství, studijní výsledky, žáci, obor praktická sestra, didaktický test
Klíčová slova v angličtině
activation teaching methods, nursing, school results, students, field Practical Nurse, didactic test
Rozsah průvodní práce
76 s. (113 600 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s výzkumným zaměřením, s použitím výzkumného designu kvantitativních experimentálních primárních studií - nerandomizovaná kontrolovaná studie. Předmětem zkoumání bylo, zhodnocení výuky pomocí aktivizačních výukových metod a porovnání výsledků žáků vyučovaných aktivizačními metodami s výsledky žáků vyučovaných klasickou frontální výukou. Studie se zaměřila na výuku předmětu ošetřovatelství. Do zkoumaného souboru bylo zařazeno 55 žáků 3. ročníků oboru praktická sestra, kteří byli rozděleni do dvou skupin. Skupinu experimentální, tvořilo 28 žáků a skupinu kontrolní 27. Ke sběru dat byla použita metoda pre-testu a post-testu a evaluační dotazník. Konkrétním nástrojem, pomocí kterého byla data získána, byl didaktický test vlastní tvorby. Metodou didaktického testu byla zjišťována úroveň vědomostí a znalostí žáků. Evaluační dotazník zjišťoval, jak žáci hodnotí aktivizační metody a klasickou výuku. V rámci zpracování dat byla využita deskriptivní statistika (četnost, intervalové rozdělení četnosti,
charakteristiky polohy, směrodatná odchylka). Pro testování jednotlivých hypotéz byly využity statistické testy: Shapiro-Wilkův test, parametrický t-test, neparametrický Wilcoxonův test a neparametrický Mann-Whitney test.
Anotace v angličtině
This is a diploma thesis with a research orientation, using the research design of quantitative experimental primary studies - a non-randomized controlled study. The subject of the investigation was to evaluate teaching provided by the use of activation teaching methods and comparing the results of pupils taught using activation methods with the results of pupils taught using classic frontal teaching. It is focused on teaching the subject Nursing. 55 pupils of the 3rd year of the field Practical Nurse, who were divided into two groups, were included in the research group. The experimental group consisted of 28 students and the control group consisted of 27 students. A pre-test and a post-test method and an evaluation questionnaire were used to collect data. The specific tool with which the data was obtained was a didactic test of our own creation. The didactic test method was used to find out the level of students' knowledge and skills. The evaluation questionnaire found out how students evaluate activation methods and classical teaching. As part of data processing, descriptive statistics were used (frequency, frequency interval distribution, location characteristics, standard deviation). Statistical tests were used to test individual hypotheses: Shapiro-Wilk test, parametric t-test, non-parametric Wilcoxon test and and non-parametric Mann-Whitney test.
Klíčová slova
aktivizační výukové metody, ošetřovatelství, studijní výsledky, žáci, obor praktická sestra, didaktický test
Klíčová slova v angličtině
activation teaching methods, nursing, school results, students, field Practical Nurse, didactic test
Zásady pro vypracování
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ:
Předmět zkoumání:
Didaktické metody ve výuce ošetřovatelství
Participanti:
Žáci střední zdravotnické školy Trutnov, obor Praktická sestra
Pojetí zkoumání v praktické části DP:
Kvantitativní výzkum
Kroky tvorby DP:
1. Práce s e-zdroji a výběr relevantní literatury
2. Studium odborné literatury a zdrojů
3. Vypracování přehledové části práce
4. Příprava metodiky a organizace výzkumu
5. Realizace výzkumu
6. Zpracování získaných kvantitativních dat
7. Finalizace textových částí DP a odevzdání
Zásady pro vypracování
ZÁSADY PRO VYPRACOVÁNÍ:
Předmět zkoumání:
Didaktické metody ve výuce ošetřovatelství
Participanti:
Žáci střední zdravotnické školy Trutnov, obor Praktická sestra
Pojetí zkoumání v praktické části DP:
Kvantitativní výzkum
Kroky tvorby DP:
1. Práce s e-zdroji a výběr relevantní literatury
2. Studium odborné literatury a zdrojů
3. Vypracování přehledové části práce
4. Příprava metodiky a organizace výzkumu
5. Realizace výzkumu
6. Zpracování získaných kvantitativních dat
7. Finalizace textových částí DP a odevzdání
Seznam doporučené literatury
BRANSFORD, John. D., STEIN, Barry. S. The ideal Problem Solver. 1995, 2. vyd. NY: W.H. Freeman and Company.
ČÁP, Jan, MAREŠ, Jiří. Psychologie pro učitele. Portál, 2001, ISBN 80-7178-463-X
ČERVENKOVÁ, Iva. Výukové metody a organizace vyučování. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-238-8
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000, 80-85931-79-6
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada Publishing, a. s.,2007. ISBN 978-80-247-1369-4