Diplomová práce s výzkumným zaměřením kvalitativního typu studie se zaměřuje na zkušenosti žáků střední zdravotnické školy s péčí o umírající nemocné. Zjišťovány byly pocity při péči o umírající nemocné, schopnost komunikace, připravenost na péči o umírající a potřeba podpory při péči. Součástí zkoumání bylo také zjistit zkušenosti s prvním setkáním se s umírajícím člověkem. Výběr respondentů proběhl záměrným, kriteriálním výběrem. V konečném vzorku respondentů bylo 8 žáků SZŠ. Jednalo se o 2 muže a 6 žen ve věku 18-19 let. Všichni žáci 4. ročníku, oboru Praktická sestra. Nástrojem ke sběru dat byl protokol polostrukturovaného rozhovoru vytvořený autorem práce na základě znalostí získaných zpracováním teoretické části práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis with a research project of a qualitative type focuses on experience of a secondary medical school students with care of dying patiens. The work detects their feelings during the care of dying patiens, the abilitiy to communicate, the state of readiness for this kind of care and the need of a support during this care. A part of the research was also to find out the experience of the first contact with a dying person. The choice of the respondents was intentional, according to given criteria. In the final sample of respondents there were 8 students of a secondary medical school. It concerned 2 men and 6 women aged 18-19, all of them being the students of the 4th grade, field of study practical nurse. The appliance for the data collection was a transcript of a semi-structured conversation created by an author of the dissertation, based on the knowledge achieved by processing the theoretical part of the work.
Klíčová slova
Zkušenost, péče o umírající, paliativní péče, žáci SZŠ, kvalitativní
Klíčová slova v angličtině
Experience, care of the dying, palliative care, Nursing School students, qualitative
Rozsah průvodní práce
85 s. (134 464 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce s výzkumným zaměřením kvalitativního typu studie se zaměřuje na zkušenosti žáků střední zdravotnické školy s péčí o umírající nemocné. Zjišťovány byly pocity při péči o umírající nemocné, schopnost komunikace, připravenost na péči o umírající a potřeba podpory při péči. Součástí zkoumání bylo také zjistit zkušenosti s prvním setkáním se s umírajícím člověkem. Výběr respondentů proběhl záměrným, kriteriálním výběrem. V konečném vzorku respondentů bylo 8 žáků SZŠ. Jednalo se o 2 muže a 6 žen ve věku 18-19 let. Všichni žáci 4. ročníku, oboru Praktická sestra. Nástrojem ke sběru dat byl protokol polostrukturovaného rozhovoru vytvořený autorem práce na základě znalostí získaných zpracováním teoretické části práce.
Anotace v angličtině
The diploma thesis with a research project of a qualitative type focuses on experience of a secondary medical school students with care of dying patiens. The work detects their feelings during the care of dying patiens, the abilitiy to communicate, the state of readiness for this kind of care and the need of a support during this care. A part of the research was also to find out the experience of the first contact with a dying person. The choice of the respondents was intentional, according to given criteria. In the final sample of respondents there were 8 students of a secondary medical school. It concerned 2 men and 6 women aged 18-19, all of them being the students of the 4th grade, field of study practical nurse. The appliance for the data collection was a transcript of a semi-structured conversation created by an author of the dissertation, based on the knowledge achieved by processing the theoretical part of the work.
Klíčová slova
Zkušenost, péče o umírající, paliativní péče, žáci SZŠ, kvalitativní
Klíčová slova v angličtině
Experience, care of the dying, palliative care, Nursing School students, qualitative
Zásady pro vypracování
předmět zkoumání: zkušenosti s péčí o umírající pacienty
soubor participantů: žáci SZŠ
pojetí zkoumání v praktické části DP: kvalitativní
ALHAMDOUN, Asala, Mohammad AL QADIRE, Khaldoun M ALDIABAT a Omar AL-RAWAJFAH. Nursing students' knowledge of palliative care: a short literature review. International Journal of Palliative Nursing [online]. 2021, 27(1), 54-57 [cit. 2022-01-16]. ISSN 1357-6321. Dostupné z: doi:10.12968/ijpn.2021.27.1.54
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JEONG, Sung Hoon, So Jeong LEE, Seul Min CHO a Hyun CHO. Systematic Review on the Influencing Factors of Nurses' and Nursing Students' Attitudes Toward Hospice and Palliative Care. Journal of Hospice & Palliative Nursing [online]. 2020, 22(2), 130-136 [cit. 2022-01-16]. ISSN 1539-0705. Dostupné z: doi:10.1097/NJH.0000000000000627
KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
KUPKA, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4650-0.
MARKOVÁ, Monika. Sestra a pacient v paliativní péči. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3171-1.
MELLANOVÁ, Alena. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada Publishing, 2017. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5589-2.
MILTIADES, Helen B. University Students’ Attitudes Toward Palliative Care. American Journal of Hospice and Palliative Medicine® [online]. 2020, 37(4), 300-304 [cit. 2022-01-16]. ISSN 1049-9091. Dostupné z: doi:10.1177/1049909119876911
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 53 – 41 – M/03 Praktická sestra [online]. Praha: MŠMT, 2018 [cit. 2021-11-30]. Dostupné z: http://zpd.nuov.cz/RVP_7_vlna/RVP_5341M03_Prakticka_sestra.pdf
ZACHAROVÁ, Eva, Miroslava HERMANOVÁ a Jaroslava ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2007. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-2068-5.
Seznam doporučené literatury
ALHAMDOUN, Asala, Mohammad AL QADIRE, Khaldoun M ALDIABAT a Omar AL-RAWAJFAH. Nursing students' knowledge of palliative care: a short literature review. International Journal of Palliative Nursing [online]. 2021, 27(1), 54-57 [cit. 2022-01-16]. ISSN 1357-6321. Dostupné z: doi:10.12968/ijpn.2021.27.1.54
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
JEONG, Sung Hoon, So Jeong LEE, Seul Min CHO a Hyun CHO. Systematic Review on the Influencing Factors of Nurses' and Nursing Students' Attitudes Toward Hospice and Palliative Care. Journal of Hospice & Palliative Nursing [online]. 2020, 22(2), 130-136 [cit. 2022-01-16]. ISSN 1539-0705. Dostupné z: doi:10.1097/NJH.0000000000000627
KAPOUNOVÁ, Jana a Pavel KAPOUN. Bakalářská a diplomová práce: od zadání po obhajobu. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0079-8.
KUPKA, Martin. Psychosociální aspekty paliativní péče. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4650-0.
MARKOVÁ, Monika. Sestra a pacient v paliativní péči. Praha: Grada, 2010. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-3171-1.
MELLANOVÁ, Alena. Psychosociální problematika v ošetřovatelské profesi. Praha: Grada Publishing, 2017. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5589-2.
MILTIADES, Helen B. University Students’ Attitudes Toward Palliative Care. American Journal of Hospice and Palliative Medicine® [online]. 2020, 37(4), 300-304 [cit. 2022-01-16]. ISSN 1049-9091. Dostupné z: doi:10.1177/1049909119876911
Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání 53 – 41 – M/03 Praktická sestra [online]. Praha: MŠMT, 2018 [cit. 2021-11-30]. Dostupné z: http://zpd.nuov.cz/RVP_7_vlna/RVP_5341M03_Prakticka_sestra.pdf
ZACHAROVÁ, Eva, Miroslava HERMANOVÁ a Jaroslava ŠRÁMKOVÁ. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. Praha: Grada, 2007. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-2068-5.