Tato diplomová práce se zabývá metodami a hodnocením výuky psaní vypravování ve 4. a 5. ročníku 1. stupně ZŠ. Práce má dvě hlavní části, část teoretickou a část empirickou. V teoretické části se snažíme o vymezení pojmu vypravování, stanovení metod výuky a získání poznatků o hodnocení psaných vypravování. V empirické části prezentujeme výsledky kvantitativního výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, které metody učitelé používají při nácviku vypravování a jaký mají postoj k hodnocení slohových prací.
Anotace v angličtině
The present diploma thesis deals with teaching methods and assessment of writing a narrative in fourth and fifth years of the primary school. The diploma thesis consists of two parts - theoretical and empirical part. The theoretical part deals with the delimitation of the term narrative, setting of teaching methods and obtaining of findings of written narratives' assessment. The empirical part presents the results of the quantitative research whose aim was to discover methods that are used by teachers to practice the narration and the teachers' attitudes towards the assessment of compositions.
Klíčová slova
vypravování, metody výuky, hodnocení, časté chyby, učitelé, 4. a 5. ročník 1. stupně ZŠ, komunikační a slohová výchova, český jazyk
Klíčová slova v angličtině
narrative, teaching methods, assessment, common mistakes, teachers, fourth year of the primary school, fifth year of the primary school, communication and composition, Czech language
Rozsah průvodní práce
92 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce se zabývá metodami a hodnocením výuky psaní vypravování ve 4. a 5. ročníku 1. stupně ZŠ. Práce má dvě hlavní části, část teoretickou a část empirickou. V teoretické části se snažíme o vymezení pojmu vypravování, stanovení metod výuky a získání poznatků o hodnocení psaných vypravování. V empirické části prezentujeme výsledky kvantitativního výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, které metody učitelé používají při nácviku vypravování a jaký mají postoj k hodnocení slohových prací.
Anotace v angličtině
The present diploma thesis deals with teaching methods and assessment of writing a narrative in fourth and fifth years of the primary school. The diploma thesis consists of two parts - theoretical and empirical part. The theoretical part deals with the delimitation of the term narrative, setting of teaching methods and obtaining of findings of written narratives' assessment. The empirical part presents the results of the quantitative research whose aim was to discover methods that are used by teachers to practice the narration and the teachers' attitudes towards the assessment of compositions.
Klíčová slova
vypravování, metody výuky, hodnocení, časté chyby, učitelé, 4. a 5. ročník 1. stupně ZŠ, komunikační a slohová výchova, český jazyk
Klíčová slova v angličtině
narrative, teaching methods, assessment, common mistakes, teachers, fourth year of the primary school, fifth year of the primary school, communication and composition, Czech language
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje (nebo didaktických strategií)
Sběr dat
Vyhodnocení dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Zásady pro vypracování
Sběr literatury
Příprava teoretické části
Příprava výzkumného nástroje (nebo didaktických strategií)
Sběr dat
Vyhodnocení dat
Zpracování empirické části
Finalizace práce
Seznam doporučené literatury
HOLOUŠOVÁ, Drahomíra a Milena KROBOTOVÁ. Diplomové a závěrečné práce. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1237-3.
HUBÁČEK, Josef. Učebnice stylistiky pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
ULIČNÝ, Oldřich a Jan HORÁK. Prostor pro jazyk a styl: lingvostylistické analýzy současné české prózy pro děti a mládež. 2. vyd., 1. vyd. v nakl. Gaudeamus. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. ISBN 80-7041-013-2.
ČMEJRKOVÁ, Světla, Jindra SVĚTLÁ a František DANEŠ. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1602-X.
FRANTLOVÁ-BLÁHOVÁ, Růžena. I slohu se dá naučit: pracovní učebnice slohu pro žáky, učitele i širší veřejnost. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1997. ISBN 80-7182-031-8.
KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
ČECHOVÁ, Marie. Vyučování slohu: (úvod do teorie). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. Odborná literatura pro učitele.
KUŽELOVÁ, Marie a Marie PAVLOVSKÁ. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1281-1.
HAUSER, Přemysl a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Základy didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991.
KROBOTOVÁ, Milena a Naděžda LUPÍNKOVÁ. Úvod do stylistiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 1987.
KROBOTOVÁ, Milena a Naděžda LUPÍNKOVÁ. Úvod do stylistiky. 3. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. ISBN 80-7067-846-1.
KROBOTOVÁ, Milena a Naděžda LUPÍNKOVÁ. Úvod do stylistiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 1990.
Seznam doporučené literatury
HOLOUŠOVÁ, Drahomíra a Milena KROBOTOVÁ. Diplomové a závěrečné práce. 2. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1237-3.
HUBÁČEK, Josef. Učebnice stylistiky pro posluchače pedagogických fakult, studenty učitelství v 1.-4. ročníku základní školy. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
ULIČNÝ, Oldřich a Jan HORÁK. Prostor pro jazyk a styl: lingvostylistické analýzy současné české prózy pro děti a mládež. 2. vyd., 1. vyd. v nakl. Gaudeamus. Hradec Králové: Gaudeamus, 1994. ISBN 80-7041-013-2.
ČMEJRKOVÁ, Světla, Jindra SVĚTLÁ a František DANEŠ. Jak napsat odborný text. Praha: Leda, 1999. ISBN 80-85927-69-1.
ČECHOVÁ, Marie, Marie KRČMOVÁ a Eva MINÁŘOVÁ. Současná stylistika. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny, 2008. ISBN 978-80-7106-961-4.
DOČEKALOVÁ, Markéta. Tvůrčí psaní pro každého. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1602-X.
FRANTLOVÁ-BLÁHOVÁ, Růžena. I slohu se dá naučit: pracovní učebnice slohu pro žáky, učitele i širší veřejnost. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1997. ISBN 80-7182-031-8.
KOŽMÍN, Zdeněk. Tvořivý sloh: malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-7187-037-4.
ČECHOVÁ, Marie. Vyučování slohu: (úvod do teorie). Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1985. Odborná literatura pro učitele.
KUŽELOVÁ, Marie a Marie PAVLOVSKÁ. Tvořivá dramatika ve výuce slohu. Brno: Vydavatelství Masarykovy univerzity, 1996. ISBN 80-210-1281-1.
HAUSER, Přemysl a Karla ONDRÁŠKOVÁ. Základy didaktiky českého jazyka pro 1. stupeň základní školy. Brno: Masarykova univerzita, 1991.
KROBOTOVÁ, Milena a Naděžda LUPÍNKOVÁ. Úvod do stylistiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 1987.
KROBOTOVÁ, Milena a Naděžda LUPÍNKOVÁ. Úvod do stylistiky. 3. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1998. ISBN 80-7067-846-1.
KROBOTOVÁ, Milena a Naděžda LUPÍNKOVÁ. Úvod do stylistiky. Olomouc: Univerzita Palackého, 1990.