Diplomová práce je zaměřená na kybergrooming u žáků v období rané adolescence. Cílem práce je analyzovat problematiku kybergroomingu u žáků v období rané adolescence. Práce se skládá z teoretické a empirické části. V teoretické části se zaměřujeme a pojem kyberprostor, kybergrooming, jednotlivé případy kybergroomingu, aktuální výzkumy, prevenci a charakteristiku období rané adolescence.
V praktické části jsem se zabývala výzkumnými otázkami a hypotézami, metodikou výzkumu, výzkumným souborem, časovým harmonogramem práce a zhodnocením výsledků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on cybergrooming among students in early adolescence. Its goal is to analyze the issue of cybergrooming in early adolescence, and it consists of a theoretical and empirical part. In the theoretical part, the thesis focuses on the concept of cyberspace, cybergrooming, individual cases of cybergrooming, current research, prevention, and the characteristics of early adolescence.
In the practical part, research questions and hypotheses are addressed, as well as the methodology of the research, the research sample, the schedule of work, and the evaluation of the results.
Klíčová slova
Adolescent, sociální sítě, kybergrooming, legislativa
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, social network, cybergrooming, legislation
Rozsah průvodní práce
83 s. (126 363)
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce je zaměřená na kybergrooming u žáků v období rané adolescence. Cílem práce je analyzovat problematiku kybergroomingu u žáků v období rané adolescence. Práce se skládá z teoretické a empirické části. V teoretické části se zaměřujeme a pojem kyberprostor, kybergrooming, jednotlivé případy kybergroomingu, aktuální výzkumy, prevenci a charakteristiku období rané adolescence.
V praktické části jsem se zabývala výzkumnými otázkami a hypotézami, metodikou výzkumu, výzkumným souborem, časovým harmonogramem práce a zhodnocením výsledků.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on cybergrooming among students in early adolescence. Its goal is to analyze the issue of cybergrooming in early adolescence, and it consists of a theoretical and empirical part. In the theoretical part, the thesis focuses on the concept of cyberspace, cybergrooming, individual cases of cybergrooming, current research, prevention, and the characteristics of early adolescence.
In the practical part, research questions and hypotheses are addressed, as well as the methodology of the research, the research sample, the schedule of work, and the evaluation of the results.
Klíčová slova
Adolescent, sociální sítě, kybergrooming, legislativa
Klíčová slova v angličtině
Adolescence, social network, cybergrooming, legislation
Zásady pro vypracování
Teoretická část
Definice kybergroomingu
Formy útoků související s kybergroomingem
Typologie oběti
Typologie pachatele
Fáze kybergroomingu
Právní rámec kybergroomingu
Případy kybergroomingu v ČR
Primární prevence - ve školách, rodině, projekty zaměřené na prevenci
Praktická část
Svou praktickou část budu realizovat pomocí kvantitativní metody (dotazník), který bude rozdán žákům 8. a 9. tříd ZŠ. Výsledky budou vyhodnoceny v grafech, tabulkách a také budou vyhodnoceny hypotézy.
Výzkumný problém: Jaká je zkušenost žáků v období rané adolescence s kybergroomingem?
Výzkumný cíl: Zjistit, do jaké míry mají žáci v období rané adolescence zkušenost s kybergroomingem
Výzkumné otázky
Kolik času žáci tráví na sociálních sítích?
Jak často si žáci píší s cizími lidmi?
Kolik žáků zažilo situaci, kdy je neznámý člověk obtěžoval?
Jak moc rodiče mluví s dětmi o bezpečnosti na internetu?
Kolik žáků by uvažovalo o setkání s cizím člověkem, se kterým by se seznámili na internetu?
Zásady pro vypracování
Teoretická část
Definice kybergroomingu
Formy útoků související s kybergroomingem
Typologie oběti
Typologie pachatele
Fáze kybergroomingu
Právní rámec kybergroomingu
Případy kybergroomingu v ČR
Primární prevence - ve školách, rodině, projekty zaměřené na prevenci
Praktická část
Svou praktickou část budu realizovat pomocí kvantitativní metody (dotazník), který bude rozdán žákům 8. a 9. tříd ZŠ. Výsledky budou vyhodnoceny v grafech, tabulkách a také budou vyhodnoceny hypotézy.
Výzkumný problém: Jaká je zkušenost žáků v období rané adolescence s kybergroomingem?
Výzkumný cíl: Zjistit, do jaké míry mají žáci v období rané adolescence zkušenost s kybergroomingem
Výzkumné otázky
Kolik času žáci tráví na sociálních sítích?
Jak často si žáci píší s cizími lidmi?
Kolik žáků zažilo situaci, kdy je neznámý člověk obtěžoval?
Jak moc rodiče mluví s dětmi o bezpečnosti na internetu?
Kolik žáků by uvažovalo o setkání s cizím člověkem, se kterým by se seznámili na internetu?
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-545-9.
KOPECKÝ, Kamil, KREJČÍ, Veronika. Rizika virtuální komunikace (příručka pro učitele a rodiče). NET UNIVERSITY, 2010. ISBN 978-80-254-7866-O.
KOPECKÝ, Kamil. Kybergrooming: Nebezpečí kyberprostoru [online]. Olomouc: NET UNIVERSITY s.r.o., 2010. Dostupné z: http://www.e-nebezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/materialypro-studium-studie-atd?download=5%3Akybergrooming-studie
KOŽÍŠEK, Martin, PÍSECKÝ, Václav. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.
Seznam doporučené literatury
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
HULANOVÁ, Lenka. Internetová kriminalita páchaná na dětech: psychologie internetové oběti, pachatele a kriminality. Praha: Triton, 2012. ISBN 978-80-7387-545-9.
KOPECKÝ, Kamil, KREJČÍ, Veronika. Rizika virtuální komunikace (příručka pro učitele a rodiče). NET UNIVERSITY, 2010. ISBN 978-80-254-7866-O.
KOPECKÝ, Kamil. Kybergrooming: Nebezpečí kyberprostoru [online]. Olomouc: NET UNIVERSITY s.r.o., 2010. Dostupné z: http://www.e-nebezpeci.cz/index.php/ke-stazeni/materialypro-studium-studie-atd?download=5%3Akybergrooming-studie
KOŽÍŠEK, Martin, PÍSECKÝ, Václav. Bezpečně n@ internetu: průvodce chováním ve světě online. Praha: Grada Publishing, 2016. ISBN 978-80-247-5595-3.