Diplomová práce pojednává o regionální vlastivědě a jejím využití v primární škole. V teoretické části se zabýváme především charakteristikou města Orlová, jenž se nachází na Karvinsku. Dále vymezením předmětu Vlastivěda v RVP ZV a pojmy souvisejícími s regionální vlastivědou. Empirická část poskytuje výsledky výzkumného šetření, jenž zjišťovalo, jaké mají znalosti žáci 5. ročníků o Orlové. Praktická část práce je zaměřena na návrh projektu.
Anotace v angličtině
The Master's thesis deals with regional homeland studies and its use in primary school. The theoretical part deals with the main characteristics of the town Orlová, that is based in the region of Karvinsko. Latter part of the thesis is dedicated to the definition of homeland studies in the RVP ZV, plus the additional definition of concepts related to the topic. The empirical part of the work gives and explaines the results of a research investigation where the main goal was to find out what kinds of knowledge the students of the 5th grade have about Orlová. The practical part is focused on the project proposal.
Klíčová slova
Region, regionální princip, regionalismus, regionální identita, regionální vlastivěda, město Orlová
Diplomová práce pojednává o regionální vlastivědě a jejím využití v primární škole. V teoretické části se zabýváme především charakteristikou města Orlová, jenž se nachází na Karvinsku. Dále vymezením předmětu Vlastivěda v RVP ZV a pojmy souvisejícími s regionální vlastivědou. Empirická část poskytuje výsledky výzkumného šetření, jenž zjišťovalo, jaké mají znalosti žáci 5. ročníků o Orlové. Praktická část práce je zaměřena na návrh projektu.
Anotace v angličtině
The Master's thesis deals with regional homeland studies and its use in primary school. The theoretical part deals with the main characteristics of the town Orlová, that is based in the region of Karvinsko. Latter part of the thesis is dedicated to the definition of homeland studies in the RVP ZV, plus the additional definition of concepts related to the topic. The empirical part of the work gives and explaines the results of a research investigation where the main goal was to find out what kinds of knowledge the students of the 5th grade have about Orlová. The practical part is focused on the project proposal.
Klíčová slova
Region, regionální princip, regionalismus, regionální identita, regionální vlastivěda, město Orlová
MEJSTŘÍK, Václav, ed. Metodika věcného učení a vlastivědy: učebnice pro studium učit. pro 1. - 5. roč. zákl. devítileté školy na pedagog. fak. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
VAVRDOVÁ, Alena. Didaktika vlastivědy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.
NAVRÁTILOVÁ, Katarína, Eleonóra BUJNOVÁ a Júlia IVANOVIČOVÁ. Vlastiveda na I. stupni základnej školy: vybrané kapitoly z didaktiky vlastivedy. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-8050-564-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2004, c2005. ISBN 80-86666-24-7.
CICHÁ, Irena. Orlová. Bystřice: Regio, 2010. ISBN 978-80-904230-3-9.
BUDIN, Karel a Luboš PLUCAR. Za starou Orlovou. [Orlová]: město Orlová, 2021. ISBN 978-80-270-9525-4.
Seznam doporučené literatury
MEJSTŘÍK, Václav, ed. Metodika věcného učení a vlastivědy: učebnice pro studium učit. pro 1. - 5. roč. zákl. devítileté školy na pedagog. fak. 2. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1972. Učebnice pro vysoké školy (Státní pedagogické nakladatelství).
VAVRDOVÁ, Alena. Didaktika vlastivědy. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2009. ISBN 978-80-244-2263-3.
NAVRÁTILOVÁ, Katarína, Eleonóra BUJNOVÁ a Júlia IVANOVIČOVÁ. Vlastiveda na I. stupni základnej školy: vybrané kapitoly z didaktiky vlastivedy. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-8050-564-0.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5326-3.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Stařeč: Infra, 2004, c2005. ISBN 80-86666-24-7.
CICHÁ, Irena. Orlová. Bystřice: Regio, 2010. ISBN 978-80-904230-3-9.
BUDIN, Karel a Luboš PLUCAR. Za starou Orlovou. [Orlová]: město Orlová, 2021. ISBN 978-80-270-9525-4.